Nopea harjoitus kitaralle – 15 minuutin kitaratreeni

Kitaranopettajan työssäni usein kuulen, miten oppilaat toisinaan kokevat ajanpuutteen syyksi sille, ettei ole aikaa harjoitella kitaransoittoa. Ideaali tilanne toki olisikin, että harrastukselle olisi aikaa mielin määrin mutta useinkaan asia ei ole näin. Asia koetaan syyksi sille, etteivät taidot kartu ja soittaminen tuntuu haastavalta.

Toinen tyypillinen tilanne oppilaiden kanssa on, että he kokevat etteivät taidot kartu sillä vauhdilla kuin olisi toivottavaa. Monelle voikin tulla yllätyksenä, miten paljon se vaatii harjoittelua, että taidoissa huomaa selkeän kehityksen.

Suurin syy kuitenkin sille, miksi taidot eivät kartu tai aikapula on harjoittelun esteenä on se, mitä ja miten harjoittelee. Hyvin suunnitellulla treenisessiolla voi saada lyhyessäkin ajassa huomattavasti suuremmat tulokset kuin pitkässä ja päämäärättömässä soittelussa. Mikäli aikaa käytettävänä vähän, kannattaa treenaus suunnitella sitäkin tarkemmin. Jo vartissa voi saada aikaan hyvinkin tehokkaan session, jolloin se ei ajallisesti ole juurikaan pois päivän muista aktiviteeteista.

Lue tarkemmin harjoittelun suunnittelusta tästä kirjoituksesta:

Mikäli aika on kortilla, kannattaa jäljelle jäävät minuutit kitaran kanssa käyttää harkiten. Yksi pääasiallisista kitaransoittotekniikoista on vuoropikkaus, jota tarvitaan lähes kaikessa soitossa.

Tutustu tähän tekniikkaan tarkemmin tällä kurssilla.

Ylipäätään kaikkeen soittamiseen oli se sitten leirinuotiokomppausta, bluessooloilua tai rockriffittelyä tarvitaan soittotekniikkaa. Mikäli haluamme tehostaa harjoitussession tehoja kannattaa keskittyä toisinaan puhtaasti tekniikan kehittämiseen.

Mikäli vain soittelet jo entuudestaan tuttuja kappaleita, se ei juurikaan tule kehittämään taitojasi. Sen sijaan kun systemaattisesti keskityt parantamaan taitojasi ja selvittämään ongelmatilanteita, kasvaa varsinainen soittotaitosi.

Kun harjoittelet hyvän soittotekniikan on sen jälkeen kappaleiden soittaminen huomattavasti helpompaa. Tällöin ikään kuin harjoittelet valmiiksi kappaleita tekniikan kautta, jota niissä kuitenkin käytetään. Kappaleiden kauttakin voi tekniikkaa harjoitella mutta treenaus on tehokkaampaa kun keskitytään johonkin tiettyyn soiton aspektiin tarkasti.

Vuoropikkaus

Plektratekniikka on yksi kitaransoiton kulmakivistä. Etenkin vuoropikkaus on tekniikka, jota tarvitaan lähes kaikkien kappaleiden soitossa mikäli kyseessä on melodista tai solistista soittoa sisältävä kappale.

Tutustu tarkemmin plektratekniikkaan tällä kurssilla.

Vuoropikkauksessa plektra liikkuu tasaisella edestakaisella liikkeellä, jossa kitarankieltä pikataan vuorotellen alas- ja ylöslyönneillä. Mikäli sinulla on vain 15 minuuttia aikaa harjoitteluun kannattaa tämä aika käyttää vuoropikkauksen kehittämiseen.

Tyypillisesti pikkausta tapahtuu pitkäkestoisesti joko yhdellä kielellä, vierekkäisillä kielillä tai useita kieliä käyttäen. Olen rakentanut tähän harjoituksen, jota sovelletaan A-duuri sointuun. Käytössä on kitaran kaikki kuusi kieltä ja aluksi kunkin kielen sävel soitetaan neljästi, tämän jälkeen kolmesti, sitten kahdesti ja lopulta yhden kerran. Mitä vähemmän plektraniskuja tulee kieltä kohden, sitä työläämmäksi pikkaus muuttuu.

1.

Voit soittaa harjoituksessa käytettävän A-duurisoinnun joko barresointuotteena tai sormittaa kunkin sävelen yksitellen. Käytä koko ajan vuorottelevaa plektranliikettä aloittaen aina alaslyönnillä, jota seuraa ylöslyönti ja niin edelleen. Pidä soittonopeus aluksi hyvin rauhallisena ja pyri tasaiseen soittorytmiin. Vähitellen kun harjoitus alkaa tuntumaan helpommalta voit nopeuttaa tempoa. Voit käyttää apunasi myös metronomia niin saat pidettyä tempon tasaisena.

Jokainen sävel soitetaan neljä kertaa ja plektra tekee edestakaista liikettä. Kiinnitä huomiota siihen, että jokainen kieli aloitetaan plektran alaslyönnillä.

2.

Tässä harjoituksessa soitetaan samat sävelet kuin edellisessäkin mutta niin, että jokainen sävel pikataan kolmesti. Tämä saattaa olla näistä harjoituksista haastavin, sillä käytössä on tässä ns. triolirytmi. Siinä jokainen sävel soitetaan kolme kertaa ja kun käytössä tasainen vuoropikkaus tarkoittaa se sitä, joka toinen kieli alkaa plektran alaslyönnillä ja joka toinen kieli ylöslyönnillä.

Tämä sotkee pikkauksen herkästi, joten kiinnitä erityistä huomiota siihen, että teet plektran edestakaista liikettä. Voit myös soittaa peilin edessä, jolloin on helpompi tarkkailla plektrakäden toimintaa. Voit myös käyttää vartin treenihetkestä koko ajan esimerkiksi tähän harjoitukseen.

3.

Tässä treenissä nuottimäärää vähennetään edelleen kieltä kohden soitettuna. Nyt on käytössä kaksi säveltä jokaisella kielellä. Nyt plektra saa vaihtaa kieltä tiheämmässä tahdissa, joka asettaa sille omat haasteensa. Pyri pitämään plektrakäden liike mahdollisimman rentona ja liike pienenä. Pyri siihen, että soitto tuntuisi mahdollisimman helpolta.

Jokainen kieli alkaa plektran alaslyönnillä ja kunkin kielen toinen sävel soitetaan siis ylöslyönnillä. Soita harjoitus itsellesi sopivalla tempolla ja älä kiirehdi sen kanssa vaan pyri pitämään soitto puhtaana ja hallittuna.

4.

Viimeisessä harjoituksessa kunkin kielen sävel soitetaan vain kerran. Ole tarkkana sen kanssa, että käytät tässäkin plektran edestakaista vuoropikkausta. Tällöin joka toinen kieli soitetaan plektran alaslyönnillä ja joka toinen kieli ylöslyönnillä.

Kun saat harjoituksen kulkemaan virheettömästi yhden kerran, soita se seuraavaksi putkeen kahdesti. Taitojen karttuessa voit aina lisätä toistojen määrää ja lopulta voit pitää soittoa yllä harjoitusta soittaessa vaikkapa viisi minuuttia.

Tämä harjoitus auttaa tehokkaasti plektrakäden hallintaan kun käytössä on koko ajan vuoropikkaus ja kielet vaihtuvat jokaisen sävelen myötä.

Hyviä treenihetkiä!
-Samuli