Johnny Hiland, country ja hybridipikkaus – Samulin blog

Amerikkalainen Johnny Hiland on yksi taitavimpia countrykitaristeja tällä hetkellä. Hänen soittoaan voi mielestäni kuvailla virtuoottiseksi, musikaaliseksi ja hyvin luontevaksi.

Johnnyllä on uskomaton kyky improvisoida pitkiä melodialinjoja kovissakin tempoissa, jotka ovat hyvin kekseliäitä ja seuraavat saumattomasti taustan sointukiertoa. Esittelen tässä kirjoituksessa hänen kappaleensa Barnyard Breakdown intro-osuuden. Se on samalla loistava harjoitus hybridipikkauksen kehittämiseen.

Vuonna 1975 syntynyt Hiland alkoi soittamaan kitaraa kahden vanhana. Hän soitti jo viiden ikäisenä paikallisessa kykykilpailussa, esiintyi TV:ssä seitsemän vanhana ja voitti 10 vuotiaana Amerikan Talent -tv-ohjelman. Siirryttyään ammattilaiseksi hän on toiminut sessiomuusikkona ja julkaissut soolomateriaalia kosolti.


Barnyard Breakdown -kappaleen intro ja tabit

Barnyard Breakdown on Johnny Hilandin kappale All Fired Up-levyltä vuodelta 2011. Kappale on varsinainen taidonnäyte: nopeatempoinen ja hilpeä instrumentaalinen countrypala, jossa riittää harjoiteltavaa pitkäksi aikaa.

Älä anna kappaleen tempon pelästyttää, vaan voit harjoitella sitä tahti kerrallaan hitaassa itsellesi sopivassa tempossa.

Mikä tahansa kappale on soitettavissa kun sopeutat sen omalle tasollesi. Määrätietoisen harjoittelun tuloksena saavutat vähitellen tavoitteen kun pidät treenauksen säännöllisenä.

Mikäli country-kitara ja hybridipikkaus on vielä täysin vierasta, kannattaa tutustua meidän aihepiirin kursseihin:

Country-kitara

Barnyard Breakdownin pääasiallinen soittotekniikka on hybridipikkaus. Siinä käytetään plektran lisäksi saman käden sormia apuna, mikä on todella ominainen soittotekniikka country-musiikissa.

Kappaleen pääteema on neljän tahdin mittainen kokonaisuus. Tahdit 1 ja 3 ovat lähes identtiset ja tahdeissa 2 ja 4 soitetaan niin samanaikaisia double-stop linjoja kuin yksiäänistäkin melodiaa.

Double stopissa soitetaan kaksi vierekkäistä kieltä samaan aikaan. Tässä tapauksessa aina näissä tapauksissa kielet soitetaan plektrakäden keskisormella sekä nimettömällä. Yksittäisen sävelet soitetaan plektralla viimeistä tahtia lukuun ottamatta.

Tätä plektrakäden sormien sekä plektran vuorottelua kutsutaan hybridipikkaukseksi ja se on hyvin hyödyllinen tekniikka tämänkaltaisten melodioiden soittamisessa.

Ensimmäisessä tahdissa kaikki a-kielen sävelet soitetaan plektralla ja tuplaäänet plektrakäden keskisormella ja nimettömällä. Pyri demppaamaan kaikki a-kielen sävelet, joka tuo erottelevuutta soittoon.

Tällä videolla tutustutaan demppaukseen tarkemmin. Jos et ole vielä käyttäjä, rekisteröitymällä näet videon ja saat viikon ilmaisen kokeilun koko palveluun!

Ensimmäinen on sävel on 8-osanuotti, eli se soi hieman pidempään kuin muut sävelet, jotka ovat 16-osa nuotteja.

Soita ensimmäiset tuplaäänet painamalla etusormella kaksi keskimmäistä kieltä 2. nauhalta.

Tahdin toisen iskun kohdalla kohdalla soita plektrakäden sormilla kaksi keskimmäistä kieltä vapaana ja soita hammerilla d-kielen 2. nauha käyttäen etusormea.

Tämän jälkeen soita päällekkäiset sävelet 5. nauhalta käyttäen otelautakäden etusormea, johon lisätään hammerilla 6. nauha keskisormella. Pidä edelleen 5. nauhat painettuna etusormella ja lisää 7. nauha g-kielelle nimettömällä.

Tahdin lopussa tulevat 7. nauhan sävelet soitetaan etusormen barreotteella.

Toinen tahti

Toinen tahti on hyvä aloittaa ensimmäisen tahdin viimeisestä sävelestä, joka on tuplanuotti 7. nauhalta etusormella soitettuna. Siihen lisätään hammerilla 8. ja 9. nauhat otelautakäden keskisormella ja nimettömällä. Muista soittaa nämä tuplaäänet plektrakäden sormilla. Tässä tahdissa kaikki d- ja a-kielen sävelet soitetaan plektralla ja dempaten.

Seuraavan tuplaäänen kohdalla pidetään edelleen 7. nauhat painettuina etusormella ja kun otat nimettömän pois 9. nauhasta niin saat soitettua päällekkäiset 7. ja 8. nauhat.

Tahdin toisen iskun kohdalla soitetaan etusormen barreotteella 5. nauhat ja siihen lisätään hammerilla 6. nauha keskisormella. Nimettömällä saat soitettua a-kielen 7. nauhan, jonka jälkeen soitetaan uudelleen edelliset 5. ja 6. nauhat, jotka liu’utetaan yksi nauha alaspäin.

Soita nimettömällä d-kielen 5. nauha ja taas etu- ja keskisormella päällekkäiset 3. ja 4. nauhat, jonka jälkeen vielä nimettömällä d-kielen 4. nauhan. Kun saat tämän liikkeen toimimaan huomaat, että siinä vaihtuu soittoasema tiuhaan. Pyri soittamaan se mahdollisimman rennosti ja kiirehtimättä.

Tämän kaltaisissa melodioissa on syytä harkita sormitus hyvin tarkasti koska epäedullisella sormituksella sen soittaminen vaikeutuu turhaan. Yritä ymmärtää mitä tahdissa tapahtuu äläkä vain toista siinä esitettyjä nuotteja. Melodiakuvioiden takana on aina jokin ajatus ja kun tämän idean oivaltaa tulee sen soittoon myös logiikkaa.

Tutustu tällä kurssilla hammereihin ja liukuihin:

Melodiasoiton tekniikat kitaralla

Tahdin lopussa soitetaan etusormen barreella päällekkäiset 2. nauhat ja liihin lisätään kevyt venytys. Viimeiset kaksi säveltä soitetaan plektralla pikaten.

Kolmas tahti on muuten sama kuin toinen tahti mutta kaksi viimeistä säveltä ovat erilaiset. Soita toiseksi viimeinen sävel eli avoin a-kieli plektralla ja viimeinen sävel eli avoin d-kieli plektrakäden keskisormella. Pyri demppaamaan kummatkin sävelet.

Viimeinen tahti koostuu neljästä pienestä sointuotteesta, joissa kaikissa on sama soittotekniikka.

Kolme ensimmäistä säveltä muodostavat otteen, jossa painetaan keskisormella e-kielen 3. nauha ja etusormella a-kielen 2. nauha. Soita alin kieli plektralla, a-kieli plektrakäden keskisormella ja avoin d-kieli plektrakäden keskisormella. Tämä tekniikka sovelletaan loppuihin otteisiin.

Seuraavassa otteessa soitetaan nimettömällä a-kielen 5. nauha ja etusormella d-kielen 3. nauha sekä g-kieli avoimena. Plektrankädellä soitetaan nämä kolme säveltä siis plektra-keskisormi-nimetön-yhdistelmällä.

Kolmannessa otteessa soitetaan d-kielen 4. nauha nimettömällä ja g-kielen 2. nauha etusormella ja b-kieli avoimena.

Viimeiset kolme säveltä muodostavat D7-soinnun, eli soita keskisormella g-kielen 2. nauha, etusormella b-kielen 1. nauha ja nimettömällä e-kielen 2. nauha.

Tässä on vielä Barnyard Breakdown studioäänitteenä:

Hyviä treenihetkiä!

-Samuli

Kitaravideot