Vaihtoehtoisia tapoja soittaa pentatoninen asteikko

Suurin osa kitaristeista tuntee pentatonisen asteikon. Se on viisisävelinen asteikko, jota käytetään erityisen paljon kitarasoolojen soittamiseen sekä riffien ja kappaleiden rakentamiseen. Etenkin bluesmusiikki ja Amerikasta tuleva musiikki pohjautuu pitkälti pentatoniseen asteikkoon ja siinä on oma tunnistettava sävynsä.

How Much Should I Practice Guitar | Fender Guitars

Luonnollinen A-molliasteikko sisältää sävelet a, b, c, d, e, f ja g. Kun näistä otetaan pois toinen ja kuudes sävel, jäljelle jää a, c, d, e ja g eli pentatoninen asteikko. Moni kitaristeista tunnistaa tämän asteikon tietyn sormituksen mukaan, jolla se soitetaan kitaran otelaudalla. Siinä soitetaan perussävel eli a paksuimmalla kielellä, josta asteikko rakennetaan kattamaan kaikki kielet niin, että jokaisella kielellä soitetaan kaksi säveltä.

Am-pentatoninen asteikko perusasemasta.

Monet kitarasoolot rakennetaan nimenomaan tätä sormitusta käyttäen. Kun asteikko soitetaan tästä asemasta niin, että joka kielellä on kaksi säveltä, siihen tulee oma tietynlainen saundinsa. Se miten sävelet asetellaan otelaudalle vaikuttaa siihen, minkälaisia kuvioita päädytään soittamaan. Kun säveliä on kaksi kieltä kohden, saa se kitaristit soittamaan tietyllä tavalla. Tämä tapa ja siitä seuraava sävelkieli voi helposti alkaa toistamaan itseään, jolloin voi olla mielekästä tutustua muihin tapoihin soittaa tämä asteikko.

Tässä kirjoituksessa käsitellään samaa teemaa patternien kautta.

Pentatonisen asteikon asemat

Asteikko voidaan soittaa niin, että asetetaan vuorollaan kukin asteikon sävel paksuimmalle kielelle, josta soitetaan asteikko käyttämällä vain sen säveliä asettamalla kaksi säveltä kieltä kohden. Tällöin saadaan viisi eri sormitusta, joita kutsutaan pentatonisen asteikon eri asemiksi.

Kun lähdetään soittamaan asteikkoa aloittaen e-sävelestä, saamme aikaiseksi yllä olevan sormituksen. Tämä sormitus mahdollistaa pull-offien ja hammereiden käytön vapaille kielille, jota käytetään paljon esim. kantri musiikissa.

Kun lähdemme soittamaan asteikkoa aloittaen g-sävelestä, saamme tämän sormituksen. Se on hieman saman tuntuinen soittaa kuin perusasemasta aloitettu asteikko, joka esiteltiin kirjoituksen alussa.

C-sävelestä aloitettu asteikko näyttää seuraavanlaiselta. Siinä kielen ensimmäinen sävel on joko 8. tai 7. nauhalla. Voit soittaa tämän niin, että kaikki 7. nauhan sävelet soitetaan etusormella, 8. nauhan sävelet keskisormella, 9. nauhan sävelet nimettömällä ja 10. nauhan sävelet pikkurillillä.

Viimeisessä sormituksessa asteikko aloitetaan d-sävelestä. Voit soittaa sen edellisen sormituksen tavoin yksi sormi nauhaa kohden, jolloin käsi voidaan pitää paikallaan koko asteikon ajan, joka helpottaa sen soittamista.

Harjoittele nämä eri sormitukset ja hyödynnä niitä soolon soittoon ja improvisaatioon. Niiden avulla saat hieman eri sävyjä soittoon kun ei koko ajan tarvitse pitäytyä vain yhden sormituksen varassa.

Tällä kurssilla tutustutaan pentatonisen asteikon soittamiseen.

Vaihtoehtoisia soittotapoja

Pentatonista asteikkoa ei ole pakko soittaa niin, että sijoitamme kieltä kohden kaksi säveltä. Mikäli soitammekin sen niin, että käytämme kieltä kohti kolme säveltä, tuo se meille uudenlaisia käyttömahdollisuuksia tutunkuuloiselle asteikolle.

Kahdella paksuimmalla kielellä soitetaan kaikki Am-pentatonisen asteikon sävelet päättyen perusääneen eli a:han, joka on a-kielen 12. nauhalla. Tämän jälkeen soitamme samat sävelet seuraavasta oktaavista aloittaen taas a:sta eli d-kielen 7. nauhasta. Tässäkin soitamme kahdella keskimmäisellä kielellä kaikki asteikon sävelet, jotka lopuksi soitetaan vielä kahdella ohuimmalla kielellä.

Voit soittaa nämä sävelet joko vuoropikaten tai legatolla, johon voit tutustua tällä kurssilla.

Paul Gilbert on säveltänyt tällä ajatuksella hurjan kuuloisen intron Mr. Big-yhtyeen kappaleeseen Colorado Bulldog. Siinä soitetaan Em-pentatoninen asteikko niin, että käytetään koko ajan kolmea säveltä kieltä kohden.

Kun soitetaan pentatoninen asteikko kolme ääntä per kieli-tekniikalla, vaihtuvat asemat soitossa tiuhaan. Tämä hankaloittaa soittoa mutta on mahdollista käyttää samaa ideaa niin, että soitto pysyttelee yhdessä asemassa. Tällöin voidaan hyödyntää kielihyppyjä, jolloin saadaan aikaiseksi laajan kuuloinen kuvio yhdessä asemassa soitettuna.

Tässä kuviossa soitetaan Am-pentatoninen asteikko kolmella kielellä kolmea sormea käyttäen kieltä kohti. Soittotekniikkana on legato, jossa käytetään nousevassa osuudessa hammereita ja laskevassa osuudessa pull-offeja. Mikäli sävelten väliset välimatkat tuntuvat liian suurilta, voit soittaa saman kuvion myös ylemmästä asemasta kuten 12. nauhalta, jossa sävelet ovat lähempänä toisiaan helpottaen soittoa.

Pyri hyödyntämään näitä sormituksia ja ajatuksia omassa soitossasi ja saatat löytää uudenlaisia sävyjä perinteiseen ja tutunkuuloiseen asteikkoon.

-Samuli