Ns. tuplapikkaus on kitaransoittotekniikka, jossa vuoropikaten soitetaan melodiakulkuja niin, että jokainen sävel soitetaan kahdesti. Tätä konseptia voidaan käyttää soittotekniikan kehittämiseen, osana melodiaa tai sooloa sekä riffisoitossa, jossa sitä on käytetty etenkin metallimusiikin yhteydessä jo pitkään. Esittelen tässä kirjoituksessa muutamat hyvät harjoitukset, joilla voit kehittää tuplapikkaustekniikkaa.
Tutustu vuoropikkauksen alkeisiin tällä kurssilla.
Hyvin usein kitaraa soitettaessa vuoropikaten, soitetaan kutakin plektraniskua kohden aina uusi sävel. Tämä on omalla tavallaan haastavaa etenkin nopeammissa tempoissa kun plektraniskut sekä sävelet vaihtuvat tiheään tahtiin. Tällöin on kahden käden välinen synkronisaatio koetuksella ja sitä voi kehittää soittamalla kuvion aluksi hitaasti ja vähitellen nopeuttaen taitojen karttuessa.
Vaikkakin tuplapikkauksessa otelautakäden toiminta hieman hidastuu kun jokainen sävel soitetaan kahdesti pikaten, on siinäkin omat synkroniset haasteensa. Aivojen on helpompi käsittää soitto, jossa uuden plektraniskun kohdalla soitetaan uusi sävel. Nyt asia ei olekaan niin vaan otelautakäsi liikkuu puolta hitaammin plektrakäteen verrattuna. Tästä syystä tuplapikkaus niin ikään vahvistaa käsien välistä yhteistoimintaa tehden soitosta ja pikkauksesta varmempaa.
Tällä kurssilla käydään syvällisesti läpi plektratekniikkaa.
1. harjoitus
Ensimmäisessä harjoituksessa soitetaan lyhyt kolmen sävelen melodiakulku yhdellä kielellä. Soita plektralla koko ajan vuoropikaten eri vuorotellen alas- ja ylöslyöntejä. Jokainen sävel soitetaan kahdesti ja voit keskittyä siihen, että sävel aina aloitetaan plektran alaslyönnillä.
Soita harjoitus käyttäen kolmea sormea niin, että soitat 5. nauhan etusormella, 7. nauhan keskisormella ja 9. nauhan pikkurillillä. Soita harjoitus aluksi yhden kerran ja varmista, että synkronisaatio on varmasti kohdillaan ja soitto mahdollisimman rentoa. Tämän jälkeen voit soittaa harjoituksen kahdesti putkeen ja vähitellen lisätä toistojen määrää kun tekniikka alkaa tuntua luontevalta. Voit soittaa sitä metronomin kanssa asettaen tempon aluksi niin hitaaksi, että saat soitettua sen vaivattomasti. Vähitellen voit lisätä tempoa sekä toistojen määrää. Sovella tätä harjoittelutekniikkaa myös seuraaviin harjoituksiin.
2. harjoitus
Toisessa harjoituksessa soitetaan kahden kielen välillä. Alemman eli g-kielen sävel pysyy paikoillaan 5. nauhalla ylemmän, eli b-kielen sävelten liikkuessa. Soita 5. nauhojen sävelet etusormen barreotteella, 6. nauha keskisormella ja 8. nauhapikkurillillä. Taaskin kukin sävel aloitetaan plektran alaslyönnillä ja keskity siihen, että kielen vaihtuu aina alaslyönnillä.
Pyri pitämään soitto puhtaana niin, ettei soitettavien sävelten lisäksi synny ylimääräistä ääntä. Voit kevyesti dempata kielet, joka auttaa häiriöäänten kitkemisessä pois.
Tällä kurssilla valotetaan demppaustekniikkaa.
3. harjoitus
Tässä harjoituksessa sovelletaan tuplapikkaustekniikkaa kolmelle kielelle G5-arpeggioon. Edelleen kieli vaihtuu aina plektran alaslyönnillä ja tässä harjoituksessa korostuu soiton puhtaana pitäminen koska mitä useammin kielet vaihtuvat, sitä herkemmin syntyy häiriöääniä.
Soita 5. nauhan sävel etusormella, 7. nauhat nimettömän barreotteella ja 8. nauha pikkurillillä. Voit soveltaa tätä kuviota mihin tahansa otelaudan kohtaan tai eri kielille. Voit myös rakentaa oman sointukulun, jossa on hyödynnetty tätä tekniikkaa.
4. harjoitus
Viimeisessä harjoituksessa soitetaan tuplapikkaustekniikalla kaikki kuusi kieltä. Voit toki soveltaa sitä mihin tahansa kielimäärään, melodiaan tai sointuun. Tässä harjoituksessa käytetään kahta eri arpeggiota, jotka ovat C-duuri ja G-duuri.
Tällä kurssilla syvennytään arpeggioiden käyttöön.
Harjoituksessa käytettävien arpeggioiden sävelet perustuvat näihin kahteen sointuotteeseen:
Kuitenkin toisin kuin soinnuissa, tässä harjoituksessa ei ole tarkoitus pitää säveliä pohjaan painettuina vaan paina yksi sävel kerrallaan. Tavoite on, että vain yksi sävel soi kerrallaan, jolloin kuvion sointi on kaunis ja etenkin särösaundilla soitettuna päällekkäin soivat sävelet eivät aiheuta dissonanssia.
Voit soittaa tuplapikkauskuvioita niin akustisella kuin sähkökitarallakin sekä soveltaa niitä mihin tahansa melodiaan tai sointukulkuun. Ne kuulostavat hienoilta niin puhtaalla kuin särösaundillakin ja kannattaakin soittaa harjoituksia kaikilla näillä variaatioilla niin saat tekniikkasi mahdollisimman monipuoliseksi tämän ilmiön puitteissa.
Hyviä treenihetkiä!
-Samuli
Lue myös: Hybrid picking, eli hybridipikkaus
Lue myös: Vuoropikkaus eli “Alternate picking” ja harjoitukset
Rockway.fi on kotimainen soitonopetuksen verkkopalvelu. Tarjoamme sinulle kaiken, mitä tarvitset soittoharrastuksesi aloittamiseen, ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Palvelustamme löytyy jo kymmeniä tuhansia opetusvideoita nuotteineen ja taustanauhoineen.
Plektrakäden tekniikkapolku sisältää viisi huipputason kurssia ja lähes 200 video-oppituntia, joilla koulutat plektrakätesi taklaamaan jokaisen eteesi osuvan haasteen kitaransoiton saralla.