Vuoropikkaus eli “Alternate picking” ja harjoitukset

Kitaransoitossa ja etenkin tilanteissa, joissa liikutaan kieleltä toiselle vuoropikkausta käyttämällä tulee monelle kitaristille kompastuksia. Vuoropikkkaustekniikassa, jossa plektra liikkuu vuorotellen alas- ja ylöslyönneillä tapahtuu myöskin kielenvaihto jommalla kummalla plektraniskusuunnalla.

Paul Gilbert

Monesti soittaja ei kiinnitä huomiota siihen, miten kielenvaihto tapahtuu vaan vain tekee sen “fiiliksellä”. Monesti tässä tapauksessa kielenvaihdon onnistuminen on kiinni enemmän tuurista kuin varsinaisesta soittimen hallinnasta. Kun olet tietoinen siitä mitä teet ja olet ennalta varautunut näihin tilanteisiin pystyt kontrolloimaan soittoasi huomattavasti tehokkaammin ja vähentämään soittovirheiden määrää. Tarjoan tässä blogissa muutamat tehokkaat harjoitukset kielenvaihtamisen kehittämiseen vuoropikatessa.

Vuoropikkaus

Vuoropikkaus (engl. alternate picking) on kenties sähkökitarasoiton tärkein soittotekniikka. Sitä voidaan verrata kävelyyn, jossa vuorotellaan jalalta toiselle jouhevan liikkumisen vuoksi. Yhdelläkin jalalla päästään eteenpäin mutta tällä tavoin se on hyvin raskasta pidemmän päälle. Soittaessa sama pätee plektrakäden työskentelyyn. Voimme soittaa melodialinjoja käyttämällä vain plektran alaslyöntejä mutta näin se on hyvin työlästä ja hidasta.

Tutustu oheisessa kurssissa tarkemmin vuoropikkaustekniikkaan:

Tarkkuutta ja nopeutta soittamiseen – Plektratekniikka

Kun siirrymme käyttämään vuorottelevaa plektran alas- ja ylösliikettä on käden liike luonnollista sekä tehokasta, joka mahdollistaa myös nopeamman soiton. Luonnollista liikkeestä tekee se, että kun lyömme kieltä plektran alaslyönnillä jää plektra luonnollisesti kielen alapuolelle. Mikäli haluamme soittaa perään toisen alaslyönnin, joudumme nostamaan plektran takaisin kielen yli varoen osumasta siihen tämän liikkeen aikana.

Sen sijaan jos soitammekin vuoropikkaamalla, plektran jäädessä alaslyönnin jälkeen kielen alapuolelle, meidän ei tarvitse varoa plektran osumista kieleen siirryttäessä takaisin ylös vaan annamme myös ylöslyönnin osua kieleen. Mikäli vuoropikkaus on uusi tekniikka sinulle, saatkin oivallisen harjoituksen soittamalla mitä tahansa kieltä vapaana rennolla vuoropikkauksella. Pyri saamaan kummankinsuuntainen plektranisku samankuuloiseksi sekä soiton rytmi tasaiseksi.

Kielenvaihdot melodialinjojen aikana

Soitettaessa ns. single-line linjoja, joissa soitetaan peräkkäisiä yksittäisiä ääniä vuoropikkaamalla törmäämme hyvin nopeasti kielenvaihtotilanteisiin. Näiden aikana on tärkeää säilyttää edestakainen vuoropikkausliike, jotta soitto pysyy hallinnassa ja voit kontrolloida sitä haluammallasi tavalla.

Tällä kurssilla käsitellään plektratekniikkaa perusteellisesti:

Plektratekniikan mestarikurssi

Kielten sisällä tai ulkopuolella pikkaaminen

John Petrucci

Esittelen seuraavaksi muutamia harjoituksia, joissa esiintyy erilaisia ilmiöitä kielenvaihdon tilanteissa. Sillä on suuri ero, tapahtuuko kielenvaihto plektran alas- vai ylöslyönnillä. Kielenvaihdon tilanteessa plektra liikkuu joko kahden kielen sisäpuolella (inside picking) tai ulkopuolella (outside picking). Kielten sisällä pikkaaminen tapahtuu esimerkiksi kun soitamme g-kielen plektran alaslyönnillä ja d-kielen ylöslyönnillä. Tämä on kielenvaihtoilmiöistä kenties haastavin etenkin ripeämmissä tempoissa. Siinä tuntuu kuin plektra olisi jumissa kahden kielen välissä.

Jos taas soitamme d-kielen alaslyönnillä ja g-kielen ylöslyönnillä pikkaamme näiden kahden kielen ulkopuolella, jolloin plektran liike tuntuu vapaalta ja sen vuoksi on kielenvaihtoilmiöistä suositumpi.

Kuitenkin soitossa esiintyy tilanteita, jolloin emme välttämättä voi valita sitä kielenvaihtotapaa, joka tuntuu mukavammalta vaan kokonaisuuden kannalta on parempi käyttää haastavampaa tapaa. Kannattaakin tutustua näistä kumpaakin ilmiöön niin, että siihen on varautunut kun kyseinen tilanne tulee eteen.

1. Pikkausharjoitus

Tässä ensimmäisessä harjoituksessa soitetaan kaksi säveltä kahdella vierekkäisellä kielellä. Käytössä on koko ajan vuoropikkaus ja kiinnitetään huomiota kielenvaihtotilanteisiin. Harjoituksessa on kaksi kielenvaihtoa. Ensimmäinen tapahtuu kun liikutaan g-kieleltä b-kielelle. Tässä kohdassa tullaan ylöslyönnillä g-kieleltä alaslyönnille b-kielelle. Kyseessä on kielten-sisällä-pikkausilmiö. Keskity b-kielen alaslyöntiin, jotta saat sen puhtaaksi.

Toinen kielenvaihto tapahtuu kun siirrytään b-kieleltä takaisin g-kielelle Siinä tullaan ylöslyönniltä alaslyönnille, eli kyseessä on kielten-ulkopuolella-pikkausilmiö, joka tuntuukin huomattavasti helpommalta. Pyri soittamaan harjoitusta siihen tutustumisen jälkeen pitkänä looppina ja pidä sen dynamiikka sekä rytmi tasaisena.

2. Harjoitus

Toinen harjoitus keskittyy kielten ulkopuolella pikkaamiseen. Siinä kumpikin kielenvaihto tapahtuu kielten ulkopuolella. Kun siirrytään b-kieleltä e-kielelle tapahtuu pikkaaminen alaslyönniltä ylöslyönnille. Kielenvaihtotilanteissa kannattaa keskittyä uuden kielen ensimmäiseen säveleen niin, että se tulee soitettua oikealla plektraniskulla. Tämä kertoo sinulle kovemmassakin tempossa, että pikkaus pysyy kasassa kun näiden kiintopisteiden ansiosta voit tarkkailla soittoasi ilman, että keskityt jokaikiseen plektraniskuun erikseen.

Myös tällä kurssilla tututstutaan kitaransoittotekniikoihin: https://app.rockway.fi/content/course/656

3. Harjoitus

Tämä kuuden nuotin kuvio on klassinen ns. Paul Gilbert likki. Hän on maineikas amerikkalainen kitaristi, joka toi tämän kuvion suuren yleisön tietoisuuteen. Kyseinen kuvio onkin oivallinen harjoitus kielenvaihtamista varten.

Kuviossa on kuusi säveltä, joista muut ovat samalla kielellä mutta neljäs sävel soitetaan vierekkäiseltä kieleltä. Kun käytämme tähän vuoropikkausta tulee kielenvaihto tapahtumaan plektran ylöslyönnillä mikäli koko kuvio aloitetaan alaslyönnillä. Keskity siihen, että käytät varmasti koko ajan vuoropikkausta. Hyvin usein soittajien huomaamatta soitossa tapahtuukin peräkkäisiä samansuuntaisia plekraniskuja, jotka lopulta sotkevat soiton. Voit käyttää apunasi peiliä, josta on helppo tarkkailla plektrakäden edestakaista liikettä. Keskity tässä harjoituksessa neljänteen säveleen ja siihen, että se soitetaan plektran ylöslyönnillä.

4. Harjoitus

Neljäs ja viimeinen harjoitus on haastava kielenvaihtojen osalta. Kuvio on kahdeksan nuotin mittainen ja siinä on käytössä otelautakäden kaikki neljä sormea. Kun aloitat harjoituksen soittamisen alaslyönnillä tapahtuu kielivaihto b-kieleltä g-kielelle kielten-sisällä-pikkauksella. Myöskin kun tullaan takaisin g-kieleltä b-kielelle on kyseessä toinen kielten-sisällä-pikkausilmiö. Keskity kunkin kielen ensimmäiseen säveleen niin, että saat sen soimaan kunnolla sekä siihen, että g-kielelle tullaan plektran ylöslyönnillä ja b-kielelle alaslyönnillä.

Näiden harjoitusten avulla saat hallintaa soittoosi ja pidä sama tietoisuuden taso yllä muussakin soitossasi. Kiinnitä huomiota pikkaukseen, kielivaihtoihin sekä sormitukseen. Pyri myös pitämään ne vakiona eli että soitat ne joka kerta samalla tavalla. Näin saat liikkeen tarttumaan lihasmuistiin nopeammin, jota myöten tapahtuu kehitystä.

Hyviä treenihetkiä!

-Samuli

Lunasta ilmainen kokeilu