Selective picking – mikä se on?

Selective picking on kitaransoitossa melko uusi termi, jonka on tuonut suuren yleisön tietoisuuteen amerikkalaiskitaristi Tosin Abasi. Kyseessä on kitaransoittotekniikka, jossa soitettavasta patternista osa sävelistä pikataan vuoropikaten ja osa soitetaan legatolla. Tämän tuloksena saadaan hyvin perinteisestä kitarasaundista poikkeavia kulkuja, jotka muistuttavat enemmänkin kosketinsoittimilla soitettuja kuvioita.

Kappaleessani Nyctophilia käytetään kohdassa 2:00 selective picking tekniikkaa, joka tuottaa pulputtavan ja mielenkiintoisen saundin.

Tutustu vuoropikkaukseen tällä kurssilla.

Tyypillistä selective pickingille on ennen kaikkea legatolla soitettujen sävelten sijoittelu otelaudalla. Yleisesti legatoa käytettäessä soitetaan ensiksi yksi sävel kielellä plektralla pikaten. Tämän jälkeen loput sävelet soitetaan samalla kielellä joko hammereilla tai pull-offeilla. Selective pickingissä sen sijaan legatolla soitetut sävelet sijoitetaan eri kielille, jolloin ne soitetaan ns. hammer-on-from-nowhere tekniikalla. Hammerissa sormi lyödään haluttuun nauhaväliin ilman plektraniskua. Tarkasti sekä napakasti tehtynä se saa sävelen soimaan ilman erillistä kielen näppäämistä. Sen avulla voidaan soittaa sointuarpeggioita vain otelautakättä käyttäen.

Tämä tekniikka vaatii sormitarkkuutta kun sävel soitetaan vain otelautakäden sormilla hammeria käyttäen. Voit tutustua hammer-tekniikkaan tarkemmin tällä kurssilla.

Myös esimerkiksi Joe Satriani on käyttänyt selective picking tyyppisiä riffejä kappaleissaan. Esimerkiksi Crystal Planet nimisen kappaleen väliosassa soitetaan kuvio, jossa on tällä tekniikalle ominaisia piirteitä. Voit kuunnella riffin kappaleen kohdasta 1:36 sekä 3:20.

Yllä on esitetty tabi Crystal Planet kappaleen ensimmäiseen selective picking osioon.

Riffi koostuu kolmesta ensimmäisestä sävelestä teknisesti tarkasteltuna. Ensimmäinen sävel avoimelta e-kieleltä pikataan plektran alaslyönillä. Saman kielen 12. nauha soitetaan hammerilla samoin kuin a-kielen 14. nauhakin. Kun yksittäinen sävel soitetaan hammerilla eri kielellä kuin muut sävelet kutsutaan tätä hammer-from-nowhereksi.

Pyri saamaan kuvio soitettua tasaisella rytmillä sekä dynaamikalla. Sävelkulku soitetaan neljä kertaa, jonka jälkeen siirrytään kolme nauhaväliä ylemmäs soittaen sama kuvio mutta johon lisätään vielä yksi sävel lisää hammerilla e-kielen 15.:sta nauhasta. Näin ollen suurin osa sävelistä tulee soitettua hammereilla mutta kaikki avoimet kielet soitetaan pikaten.

Selective picking -harjoitus

Edellisen esimerkin lisäksi esitän muutamat harjoitukset, joilla voit harjoitella selective pickingiä.

Harjoituksessa soitetaan nouseva Bm-arpeggio, joka vaihtelee Bsus2-arpeggion välillä. Soita paksuimman e-kielen 7. nauha etusormella ja plektran alaslyönnillä. A-kielen 9. nauha soitetaan hammerilla keskisormea käyttäen ja d-kielen 12. nauha pikkurillillä sekä hammeria käyttäen. Tahdin loppuosassa 12. nauha lasketaan 11. nauhaan pikkurilliä käyttäen.

Demppaa kaikki sävelet kevyesti paremman erottelevuuden saamiseksi. Voit myös melko helposti soittaa pikkurillin soittaman sävelen g-kieleltä, jolloin säveliin saadaan enemmän etäisyyttä.

Selective pickingiä voidaan käyttää myös laskeutuviin kuvioihin. Omassa coverissa Daruden Sandstorm kappaleessa käytän kyseistä tekniikkaa laskeutuviin arpeggioihin. Voit kuunnella osion kappaleen kohdasta 0:25.

Soita riffissä kaikki ohuimman e-kielen sävelet plektran ylöslyönnillä sekä otelaudalla pikkurilliä käyttäen. B-kielen sävelet soitetaan kauttaaltaan keskisormen hammerilla ja g-kielen sävelet etusormen hammerilla. Demppaa taas kaikki sävelet hyvän erottelevuuden saamiseksi.

Itse rytminen kuvio koostuu tahdin kahdeksasta ensimmäisestä sävelestä. Soita kahdesti kolmen nuotin kuvio, jonka viimeistelee kahden nuotin kuvio kahdelta ohuimmalta kieleltä. Rytminä on 16-osanuotit ja pyri pitämään soiton dynamiikka sekä rytmi tasaisena. Voit harjoitella aluksi vain kolmea ensimmäistä säveltä. Kun saat tämän kuvion kulkemaan luontevasti voit alkaa harjoittelemaan kahdeksan nuotin kuviota sen jälkeen liikuttamaan tätä patternia toisen tahdin mukaisesti.

Hyviä treenihetkiä!

-Samuli

Lue myös: Sormien vahvistaminen kitaransoitossa

Lue myös: Double picking – tuplapikkaus

Lue myös: Hybrid picking, eli hybridipikkaus