Tässä kirjoituksessa pohditaan sitä, mistä voimme ammentaa uusia ideoita kitaransoittoon. Tarjoan tekstin lopussa tähän tarkoitukseen alunperin pianolle kirjoitetun, mutta nyt kitaralle sovitetun tabin Mozartin Rondo Alla Turkasta, eli Turkkilaisesta Marssista.
Useimmille kitaristit huomaavat jossain vaiheessa harjoittelussaan, että monet kitaraoppaat, kitaristit ja kappaleet hyödyntävät samanlaisia ideoita. Kitara fyysisenä soittimena suosii tietynlaisten asioiden soittamista ja usein kitaristit käyttävät esimerkiksi soolosoitossaan pääosin likkejä, jotka ns. istuvat mukavasti käteen. On olemassa liuta yleisesti hyväksyttyjä ja toimiviksi todettuja likkejä, joita monet soittajat käyttävät soitossaan. Pidemmän päälle tämä saattavat kuitenkin johtaa siihen, että kitaristit kuulostavat toinen toisiltaan ja haasteena on löytää uudenlaista tuoretta treenimateriaalia.
Hyppää oman genresi ulkopuolelle
Tietyn musiikintyylin sisällä käytetään hyvin vahvasti tietynlaista sävelkieltä. Esimerkiksi heavymetallissa kitaristit suosivat juurikin tietynlaisia asioita niin komppi kuin soolopuolellakin.
Bluesmaailma on niinikään pullollaan samantyylisiä melodiakulkuja ja likkejä, joita kuulee yhden jos toisenkin soittajan käyttävän.
Myös esimerkiksi country-musiikin kitaroinnissa haetaan tietynlaista äänimaailmaa ja niinpä kitaristit käyttävät tähän sopivaa saundia, soittotekniikkaa sekä countryhenkisiä likkejä.
Voit ammentaa itsellesi vieraista musiikkityyleistä soittoosi uusia tuulia ja yhdistellä halutessasi genrejä toisiinsa. Itse saatan käyttää countrystä poimittuja ideoita heavysooloissa. Ne eivät kuulostaa tässä yhteydessä vierailta koska soitan ne heavyyn sopivalla saundilla ja fraseerauksella. Ainoastaan sävelkulut kuulostavat raikkailta kun ne eivät ole aivan perinteisimpiä heavylikkejä, jotka on jo kuultu moneen kertaan.
Kannattaakin ottaa vaikka työn alle itsellesi vieraasta musiikingenrestä kitarasoolo ja olen varma, että löydät sitä kautta uudenlaisia ideoita sekä musiikillisia ilmiöitä, jotka rikastuttavat soittoasi.
Rockwayllä on kitarakursseja todella monelle eri genrelle. Tutustu kaikkiin kitarakursseihin flamencosta jazziin lunastamalla ilmainen kokeilu.
Tutki muiden soitinten musiikkia
Tähän kitaramusiikin problematiikkaan löytyy oivallinen ratkaisu tutkimalla muiden soitinten käyttämää sävelkieltä. Kun suoraan kitaralle sävelletään musiikkia pitää säveltäjä usein mielessään kitaran fyysiset rajoitteet sekä mahdollisuudet. Säveltäjän tulee tuntea soittimen toiminta, jotta lopputulos kuulostaa luontevalta ja tuntuu soittajalle mieluisalta.
Tällöin kuitenkin käy edelleen helposti niin, että teoksessa käytettävät patternit ja likit ovat enemmän tai vähemmän entuudestaan tutunoloisia. Jos haluamme kehittää soittamistamme ja löytää uusia virikkeitä harrastamiseen voi myös tutkia kokonaan muunlaisen musiikin ilmiöitä.
Viulu- ja huilumusiikki
Kaikki soittimet, joissa soitetaan lähinnä yksiäänistä materiaalia soveltuu hienosti myös kitaralle. Näitä ovat esimerkiksi erinäiset viulu- ja huiluteokset. Viulun sävelkieli soveltuu luontevasti kitaralle koska viulukin on kielisoitin ja se toimii periaatteellisesti samoin kuin kitara; sormella painetaan kieltä ja toisella kädellä soitetaan kyseinen kieli. Erinäiset viululle kirjoitetut etydit ovat loistavaa treenimateriaalia myös kitaristeille ja kirjastojen musiikkiosastot ovat usein pullollaan teoksia, jotka sisältävät juuri näitä etydeitä. Etydi on melodinen harjoitus.
Mikäli haluamme mennä pidemmälle kitaramusiikin ulkopuolelle on huilulle kirjoitettu materiaali vielä etäämpänä kitaramusiikista. Siinä missä viulu on kuitenkin kitaran tavoin kielisoitin toimiikin huilu fyysisesti aivan eri tavoin. Tämä mahdollistaa tälle soittimelle kirjoitettavan erilaista materiaalia kuin kitaralle. Se on silti yksiäänistä, joten se on lopulta kitaralla soitettavissa. Hienous tässä on se, että huilumusiikissa kitaristi törmää aivan uudenlaisiin sormituksiin ja patterneihin, jotka eivät ole välttämättä loogisia kitaralla. Tämä haaste nimenomaan vie soittoasi tehokkaasti eteenpäin.
Pianomusiikkia kitaralla
Myös pianomusiikista löytyy paljon erinomaista treenimateriaalia kitaralle. Usein ongelma tässä on kuitenkin se, että pianolla tuotetaan säveliä kummallakin kädellä ja sillä voidaan soittaa esimerkiksi laajempia sointuja kuin mitä kitaralla on mahdollista.
Usein pianoa soitettaessa vasen käsi komppaa esimerkiksi soinnuilla ja oikea käsi soittaa melodiaa. Nimenomaan nämä pianolle kirjoitetut oikean käden asiat soveltuvat hienosti kitaralle. Taaskin kitaristi törmää tässä pian siihen, että pianolle kirjoitet patternit tuntuvat vierailta kun ne eivät myötäile kitaran otelaudalle hyvin istuvia linjoja.
Mozart – Turkkilainen Marssi
Olen valinnut tähän esimerkiksi pianolle kirjoitetun Wolfgang Amadeus Mozartin Turkkilaisen Marssin, eli Rondo Alla Turkan. Tabit löydät alhaalta.
Mozartin Pianosonaatti nro 11 A-duuri on kolmiosainen teos, jonka hän sävelsi luultavasti Wienissä tai Salzburgissa vuoden 1783 tienoilla. Teoksen kolmatta osaa “Alla Turca” (“Turkkilainen marssi”, “Turkkilainen rondo”) esitetään usein yksin. Osa jäljittelee turkkilaisten janitsaarisoittokuntien musiikkia, joka oli muodissa säveltämisen aikoihin.
Tämänkaltaisten teosten harjoittelu on kitaristille hyvästä monesta syystä. Se tuo uudenlaista musiikillista kulmaa soittoon kun poikkeamma sen myötä kitaramusiikin ulkopuolelle. Sen lisäksi tämäntyyppinen klassinen musiikki on teknisesti oivallista harjoittelumateriaalia. Tähän kappaleeseen sopii erityisen vuoropikkaus, joten kehität samalla soittotekniikkaasi. Tekniikkaharjoituksena se on myöskin erityisen hyvä sillä kyseessä on oikea musiikillinen teos eikä vain irrallinen harjoitus. Soitat siis musiikkia, jonka kautta samalla työstät tekniikkaasi sekä virkistät soittoasi uudenkaltaisella materiaalilla.
Turkkilainen Marssi, A-osa tabit
Yllä on esitetty teoksen ensimmäinen osa. Se lähtee kohotahdilla, joka käsittää neljä ensimmäistä säveltä. Kappale varsinaisesti alkaa toisen tahdin kohdalta ja tahtilaji on 2/4-osa tahti, jossa lasketaan kahteen. Rytmisesti tässä esiintyy lähinnä 16-osanuotteja sekä 8-osanuotteja.
Käytä tässä koko ajan vuoropikkausta eli plektralla soitetaan vuorotellen alas- ja ylöslyöntejä. Aloita tahti aina alaslyönnillä niin se selkiyttää kappaleen soittamista. Käytä kussakin tahdissa kolmea sormea, jolloin saat soitettua kunkin sävelen omalla sormella. Tämä nopeuttaa puolestaan soittoa kun käden ei tarvitse liikkua juurikaan sivusuunnassa.
Turkkilainen Marssi, B-osa tabit
B-osa aloitetaan myöskin kohotahdilla, jonka aikana soitetaan kaksi ensimmäistä säveltä. Tässä kappaleen osassa toistuvat samat rytmiset elementit kuin A-osassakin eli vuorottelevat 8- ja 16-osa nuotit. Käytä tässäkin vuoropikkausta ja sormita kukin tahti kolmella sormella niin saat soitosta mahdollista liikettä säästävää eli ekonomista.
Turkkilainen Marssi, lopuke tabit
Kappale loppuu mukaelmaan A-osasta. Se on muuten identtinen ensimmäisen osan kanssa mutta loppu on erilainen. Tässä toistuvat soitannollisesti samat tekniset elementit kuin aiemminkin.
Pyri soittamaan kappale teknisesti mahdollisimman rennosti ja puhtaasti. Vältä ylimääräisiä hälyääniä ja voit yrittää hakea tähän myös dynaamista vaihtelua, joka saa soiton kuulostamaan mielenkiintoiselta. Soita toiset osat kovempaa ja toiset hiljempaa, joka tuo musiikkiin eloa ja inhimillisyyttä. Pidä hauskaa soiton kanssa ja myös Paganinilla on paljon hyvää kitaralle soveltuvaa materiaalia.
-Samuli