Fingerstyle – klassinen sorminäppäilyharjoitus

Sorminäppäily (fingerstyle) on kitaransoittotekniikka, jonka jokaisen kitaristin tulisi hallita ainakin perusteiden osalta. Tässä tekniikassa käytetään oikean käden sormia eri kielten näppäämiseen. Tämä mahdollistaa useiden kielten samanaikaisen soittamisen tai monimutkaistenkin kuvioiden soittamisen, joka ei olisi mahdollista yhdellä sormella tai plektralla soitettuna. Usein sorminäppäilytekniikkaa käytetään akustisella kitaralla mutta sitä voi hyödyntää millä tahansa kitaralla.

Voit tutustua tämän soittotekniikan perusteisiin tällä kurssilla.

Sorminäppäilyä käytetään kaikissa musiikintyyleissä aina klassisesta rockiin. Mm. legendaarisen Stairway To Heaven kappaleen intro ja säkeistö on soitettu sorminäppäillen.

Sorminäppäilytekniikassa voidaan hyödyntää oikeassa kädessä kahta tai useampaa sormea. Usein ensimmäinen sormi on peukalo, johon voidaan yhdistää kaikkia muita sormia. Yleensä peukalolla soitetaan tilanteesta riippuen kolmea paksuinta kieltä ja lopuilla sormilla ohuimpia. Yleisenä tyylinä on, että yhdellä sormella näpätään tietty kieli. Tietyissä kappaleissa voidaan soittaa peukalolla paksuin e kieli sekä a kieli, etusormella d kieli, keskisormella g kieli, nimettömällä b kieli ja pikkurillillä ohuin e kieli.

Kun tekniikka on hallussa se helpottaa soittoa kun kukin kieli näpätään omalla sormellaan, joka vähentää oikean käden liikettä. Sillä voidaan myös soittaa bassolinjaa paksuilla kielillä samaan aikaan kuin ohuemmilla kielillä soitetaan sointusäveliä ja melodiaa. Näin ollen on mahdollista yhdistää erilaisia musiikin elementtejä soittoon samanaikaisesti.

Mm. Rockway-opettaja Petteri Sariola on mestari tässä tekniikassa, jossa yhdistää edellä esitettyjen elementtien lisäksi myös perkussiivisen puolen. Voit tutustua hänen soittoonsa tällä kurssilla.

Canon in D

Canon in D toiselta nimeltään Pachelbel’s Canon on saksalaisen barokkisäveltäjä Johann Pachelbelin sävellys 1700-luvun taitteesta. Canon (kaanoni) on alkujaan sävelletty kolmelle viululle sekä basso continuolle. Teos alkoi saavuttaa uudelleen suurempaa suosiota 1900-luvulla erinäisten orkesterien ottaessa sitä takaisin ohjelmistoonsa. Kappaleessa on omalle ajallaan hieman epätavanomainen sointukierto, jota sen sijaan yhtyeet alkoivat kopioimaan taas 1980-luvulla. Kyseinen sointukierto voidaan kuulla monessa eri nykyajan popkappaleessa kuten Farmin kappaleessa All Together, Coolion kappaleessa C U When You Get There tai Ralph McTellin Streets Of Londonissa.

Canon in D on myös sovitettu kitaralle usealla eri tyylillä ja erityisen suurta suosiota on saavuttanut sähkökitaralle sovitettu melodinen hard rock versio. Tämä versio on monesti soitettu hyvin virtuoottisella tyylillä mutta teoksesta löytyy myös helpommin lähestyttäviä versioita, jotka soveltuvat myös niin akustiselle kitaralle kuin aivan aloittelijoillekin. Esitän seuraavaksi Canonista yksinkertaisen sovituksen, jossa hyödynnetään sorminäppäilytekniikkaa sekä kitaran perussointuotteita.

Ennen kuin lähdemme harjoittelemaan kappaletta voit kuunnella teoksen, jotta sinulla on käsitys siitä, miltä se kuulostaa.

Kappale käyttää kahdeksan tahdin mittaista sointukiertoa, joka on: D | A | Bm | F#m | G | D | G | A.

Kaikki nämä soinnut ovat hyvin käytettyjä sointuja lähes kaikissa musiikintyyleissä ja jokaisen kitaristin on hyvä hallita nämä. Voit opiskella nämä ja kaikki muut käytetyimmät soinnut tällä kurssilla.

Tässä sovituksessa käytetään drop-d viritystä, jossa paksuin e-kieli viritetään sävelaskeleen verran alemmaksi eli d:ksi. Voit käyttää kielen virittämiseen viritysmittaria tai vertaamalla paksuinta kieltä kitaran 4. kieleen, joka on viritetty d:ksi. Tällä kurssilla tutustutaan tähän vireeseen tarkemmin.

Kappaleessa käytetään kunkin soinnun kohdalla neljää eri kitaran kieltä. Soita näistä aina matalin kieli (paksuin kieli) peukalolla, sitä seuraava etusormella, josta seuraava keskisormella ja ylin kieli (ohuin kieli) nimettömällä. Pikkurilliä ei siis tarvita näppäilykädessä tässä kappaleessa.

Pidä sointuote pohjassa ja näppäile kukin kieli tasaisella rytmillä tabin osoittamassa järjestyksessä. Pyri sormittamaan sointuote mahdollisimman pienillä liikkeillä niin, että saat sen painettua mahdollisimman nopeasti. Tällöin sävelet saadaan soimaan päällekkäin mahdollisimman pitkään kuulostaen levolliselta ja kauniilta.

Ensimmäinen rivi on yksinkertainen esittely kappaleen sointukierrosta. Siinä näppäillään yksi kieli kerrallaan samalla kun sointuote pidetään pohjassa. Toisella rivillä näppäilykuvio monimutkaistuu kun siinä soitetaan kunkin soinnun alkuun kaksi kieltä samanaikaisesti. Pidä edelleen kunkin soinnun kohdalla koko ajan sointuote pohjassa ja näppäile kiele tabin osoittamassa järjestyksessä.

Voit kuunnella sovituksen tästä ja pyrkiä soittamaan sen mukana kun kappaleen soitto alkaa tuntua tutulta.

Hyviä treenihetkiä!

-Samuli

Lue myös: Sorminäppäilyyn hallintaa