Kitaramaailmassa on jo hyvän tovin kohistu uudesta musiikkivirtauksesta nimeltään neo-soul. Sosiaalisessa mediassa huippukitaristit, kuten Jack Gardiner ja Tim Henson, ovat viljelleet tätä termiä ja postailleet siihen liittyviä kitaravideoita ahkerasti.
Neo-soulin historia on vielä varsin lyhyt. Sen katsotaan alkaneen 90-luvulla ja sen on nyt viime vuosina tehnyt uutta nousua kitaristien keskuudessa. Musiikillisesti siinä yhdistyvät hyvin laajat jazz-tyyppiset harmoniat, melodialinjoilla sointukierron koristelu, hyvin kirkas clean kitarasoundi ja moderni elekrotyyppinen, jopa hip-hopahtava rumputausta.
Neo-soul musiikin Historia
Neo-soulia soitettaessa on tärkeää ymmärtää sen alkulähteiden merkitys. Itse soul musiikki on peräisin 50-luvun Amerikasta, jossa yhdistyivät gospel ja rhythm and blues. Joitain kuuluisia soulin tunnetuksi tekemiä artisteja ovat mm. James Brown ja Ray Charles.
Musiikintyylinä soul on usein riehakasta ja tanssittavaa ja siinä käytetään laajaa instrumentaatiota. Neo-soul kitaroinnissa kitaralla pyritäänkin jäljittelemään näitä useamman soittimen stemmoja samanaikaisesti.
Kitaristi saattaa soittaa sointukiertoa, melodisia välifillejä ja erilaisia korukuvioita, jotka voisivat olla perinteisesti esimerkiksi torvisektion soittamia samanaikaisesti. Lopputulos on hyvin täyteläinen ja tapahtumarikas. Neo-soul ammentaa soulin perinteestä mutta yhdistelee elementtejä niin funkista, hip hopista kuin fuusiostakin.
Neo-soulin vaikutteet: soinnut
Neo-soulin tyyppinen soitto on melko vaativaa ja edellyttää kitaristilta monia eri taitoja teknillisesti ja teoreettisesti. Yksi näistä on laaja sointutuntemus.
Jazz-tyyppisessä musiikissa harvoin käytetään sointuja niiden perusmuodoissa, vaan niitä pyritään värittämään erilaisilla laajennussävelillä ja sointukäännöksillä. Myös itse sointukierrot ovat monipuolisia, joissa hyödynnetään erilaisia sointutehoja ja kadensseja, jotka ovat niin ikään tuttuja jazzin maailmasta.
Tämä kurssi tarjoaa erittäin monipuolisen katsauksen soul tyyliseen kitarointiin. Myös Neo-soul tulee osittain tutuksi:
Kuitenkin siinä missä jazzia saatetaan usein pitää vanhahtavana musiikin tyylinä, on neo-soul sitä ovelasti hyödyntävä moderni musiikinsuuntaus, johon yhä useampi nuori kitaristi lähtee tutustumaan.
Tällä kurssilla käydään läpi laajempien sointujen sekä erilaisten kadenssien käsittelyä:
(Myös ykköskurssiin kannattaa tutustua, mikäli olet aloittelija)
Jazzin tuntemus on erittäin tärkeää tässä yhteydessä ja siihen liittyvän harmoniatuntemuksen lisäksi ymmärrys rytmisestä estetiikasta sekä niin säestyksestä kuin melodiasoitostakin. Voit perehtyä jazz-kitarointiin tällä kurssilla.
Neo-soulin vaikutteet: Fillit – täytelinjat
Neo-soul kitarsoinnissa käytetään erittäin paljon sointulaajennosten lisäksi niiden koristelua erilaisilla sointufilleillä. Ne ovat suuresti velkaa Jimi Hendrixin tyylille koristella sointuja lyhyillä melodisilla liikkeillä soinnun soidessa koko ajan taustalla.
Hendrix saattoi muodostaa sointuotteen käyttämällä kolmea sormea ja tehdä neljännellä sormella rytmisiä lisäyksiä sointuun saaden siihen eloa. Little Wing – kappaleen intro on täydellinen esimerkki tästä tästä sointujen värittämisestä lyhyillä melodialinjoilla.
Myös tämä Rockwayn opetusvideo video antaa oivallisia eväitä sointujen koristeluun.
Voit tutustua Rockwayn Jimi Hendrix -kurssin kautta hänelle tyypilliseen soittoon:
Rytminen soitto neo-soul-musiikissa
Itse harmonisen ja melodisen puolen lisäksi on hyvä hallita vielä rytminen puoli. Neo-soul ottaa vaikutteita myös funkista, joka on hyvin rytmisesti hallittua ja haastavaa musiikkia. Siinä soittajan komppikäden tekniikan täytyy olla hyvässä hallussa ja nopeatkin rytmit ovat yleisiä funkissa.
Tyypillisiä aika-arvoja rytmikitaroinnissa ovat 16-osat ja mikäli tempo on korkea, joutuu komppikäsi koetukselle. Neo-soulissa ei välttämättä soiteta yhtä korkeissa tempoissa tai pitkäkestoisia ajanjaksoja mutta näitä elementtejä voi hyvinkin esiintyä osana kitarastemmaa.
Tämä kurssi tarjoaa tehokkaan esittelyn funk-kitaroinnin maailmaan.
Tässä videoklipissä amerikkalaiskitaristi Tim Henson soittaa hyvin modernin neo-soul tyylisen kappaleen:
Neo-soul soittotekniikat
Neo-soultyylisessä kitaroinnissa musiikillisten elementtien lisäksi yhdistyvät myös erilaiset soittotekniikat. Kuten ylläolevassa videossa voidaan nähdä myös tappingia voidaan hyödyntää tässä soittotyylissä.
On teknisesti hyvin erilaista soittaa yksiäänistä melodialinjaa tai komppia, jossa käytetään monia kieliä sointujen soittamiseen. Filleissä hyödynnetään erilaisia legatosoiton elementtjä kuten pull-offeja, hammereita ja liukuja. Plektrasoiton lisäksi voidaan hyödyntää oikeassa kädessä myös sormia, jolloin puhutaan hybridi-pikkauksesta. Se on tyypillinen soittotekniikka countrymusiikissa ja se mahdollista mm. samanaikaisesti soittamisen paksuimmalta kieleltä sekä ohuilta. Melodialinjoissa voidaan käyttää myös perinteisiä soittotekniikoita kuten vuoropikkaus ja kielen bendaus, joten lopulta tämänkaltaisessa soitossa yhdistyvät miltei kaikki kitaransoittoon liittyvät elementit.
Lähde siis pelottomasti tutustumaan kaikenlaiseen soittoon ja yhdistelemällä erilaisia soittotekniikoita sekä musiikintyylejä saatat kehittää kokonaan uuden musiikinvirtauksen.
-Samuli