Legendaariset kitaristit: Angus Young – Samulin blog

Angus McKinnon Young (s. 1955) on yksi maailman kuuluisimmista kitaristeista ja maineikkaan AC/DC -yhtyeen perustaja, säveltäjä sekä soolokitaristi. Esittelen tässä kirjoituksessa tämän legendaarisen kitaristin historiaa ja tarjoan muutaman otteen hänen soitostaan, jotka voit harjoitella liitteenä olevien tabien avulla.

Julkaisimme hiljattain In the Style of Angus Young -kitarakurssin, jolla käydään syvällisemmin tämän hienon kitaristin soittoa:

In the Style of Angus Young

Angus Young


Angus Youngin Historia

Angus on alkujaan syntynyt Skotlannissa ja kahdeksan vuotiaana hänen perheensä muutti Australiaan. Nuoren Youngin kodissa kuunneltiin ahkerasti musiikkia ja etenkin rock n’ rollia, joka teki häneen suuren vaikutuksen. Hän on myös kertonut kuunnelleensa mm. Little Richardia ja Buddy Hollia, mutta etenkin Chuck Berry oli yksi hänen suosikeistaan.

Anguksen isoveli Malcolm opetti pikkuveljelleen kitaransoiton saloja ja lopulta he päätyivät yhdessä soittamaan AC/DC:ssä Malcolmin toimiessa raudanlujana komppikitaristina. Anguksen muutkin veljet toimivat ammattimuusikoina, joten se oli selvä uravalinta myös Angukselle.

AC/DC:n synty

Youngin ensimmäinen keikka tapahtui paikallisessa kahvilassa hänen ollessa 13-vuotias, mutta keikka keskeytettiin pian sen ollessa “liian kovaääninen”.

Myöhemmin 15-vuotiaana Angus keskeytti koulunkäynnin voidakseen keskittyä täydellä teholla musiikkiin. Hänellä oli kokoajan muutamia bändivirityksiä, joissa miehistö kuitenkin vaihtui vaikka keikkoja olikin hyvin. Vuonna 1973 Youngin veljekset perustivat yhdessä yhtyeen ja Anguksen siskon ehdotuksesta hän alkoi käyttämään keikoilla entistä koulupukuaan, josta tulikin yksi AC/DC:n tavaramerkeistä.

Bändi nousi 1980-luvulla suursuosioon ja veljekset soittivat yhdessä aina Malcolmin sairastumiseen saakka (2014).

Katsaus AC/DC:n musiikkiin

AC/DC on yksi kaikkien aikojen pitkäikäisimmistä yhtyeistä ja se on myynyt satoja miljoonia levyjä ympäri maailman. Yhtyeen musiikki on helposti lähestyttävää, “rehellistä” ja omintakeista rock n’ rollia.

Anguksen soittotyyliä analysoitaessa voi huomata hänene käyttävän riffeissään todella paljon voimasointuja, erinäisiä linjamaisia lyhyitä melodioita, jotka nojaavat pentatoniseen asteikkoon ja erittäin tiukkaa rytmistä hallintaa. Nimenomaan koko bändin saumaton yhteissoitto luo helposti mukaansatempaavan saundin, joka vaatii todella paljon soitintenhallintaa.

Voimasoinnut voit ottaa haltuun tällä sähkökitaran kurssilla, jossa keskitytään komppaamiseen:

Pop/rock-komppaus kitaralla

Usein AC/DC:n musiikkia pidetään yksinkertaisena ja helposti soitettavana, mutta nimenomaan niin rytmisen hallinnan kuin äänenkäsittelyn vakuuttava tyyli ovat hyvin haastavia hallita.

Anguksen soittotapa on täydellinen rock-ilmaisuun sen ollessa aggressiivista ja suvereenisti rockestetiikan omaavaa. On eri asia soittaa äänet oikein hyvässä rytmissä kuin saada musiikki todella elämään ja synnyttämään suurta energiaa. Tämä on tulos tietynlaisesta fraseerauksesta ja soittosaundista, jonka kehittäminen ja hallinta vaatii vuosien työn.

Esittelen seuraavaksi muutamia AC/DC:n riffejä, joiden kautta voit tutustua Anguksen soittoon.

Highway To Hell -kappaleen intron tabit

Tämä kappale alkaa tiukasti soitetulla kitarariffillä, jossa on kolme sointua. Ne pitkälti perinteisiä voimasointuja mutta ne on hajotettu normaalia kolmea kieltä laajemmiksi saavuttaakseen suuremman soinnin. Kappaleen sävellaji on A-duuri ja rock-musiikille tyypillisesti siinä mennään miksolyydisessä moodissa, jossa esiintyy myös alennettu 7. aste eli G-sointu tässä yhteydessä.

Tutustu lisää moodien maailmaan tällä kurssilla.

Riffin ensimmäinen sointu on A5 ja se lähtee kokohotahdilla tahdin kolmannen iskun jälkimmäisellä 8-osalla. Voit soittaa soinnun 2. nauhan sävelet painamalla etusormella kummatkin kielet. Seuraavassa tahdissa soitetaan D5/F#-sointu, jossa voit soittaa etusormella paksuimman e-kielen 2. nauhan, keskisormella g-kielen 2. nauhan ja nimettömällä b-kielen 3. nauhan. Loppuriffi käyttää samoja sointuotteita, joten lue tarkasti missä kohtaa mikin sointu vaihtuu.

Pyri lyömään soinnut plektralla niin napakasti, että yksittäisiä ei kuulu. Koko soinnun tulisi syttyä yhdenaikaisesti ja mahdollisimman tasaisesti soiden. Tässä riffissä on myös valtavan suuressa roolissa sointujen lisäksi tauot. Kun saat sammutettua soinnut tehokkaasti niin ettei mikään jää soimaan tauon ajaksi saat luotua tiukasti soivan rockriffin. Voit sammuttaa kielet taukojen aikana painamalla plektrakäden kielten päälle samalla kun nostat sormet irti otelaudalta. Soita riffiä kappaleen mukana niin saat rytmityksen nopeasti kohdilleen.


Hell’s Bells -kappaleen intron tabit

Tämä riffi käyttää avoimesti toistensa päälle soivia säveliä. Siinä on sointumainen sointi, jossa sointuotteet soitetaan yksi kieli kerrallaan. Tämänkin kappaleen sävellaji on A mutta tämä liikkuu valtaosin molliympäristössä.

Kappaleen introriffi on sama kuin kertosäkeistössäkin, joten siinä esitellään heti sen kantava teema kuten monessakin muussakin AC/DC:n kappaleessa tehdään.

Intron voi sormittaa useammallakin eri tavalla mutta hyvä tapa on pitää etusormella koko ajan kaksi keskimmäistä kieltä painettuna pohjaan. Ensimmäisessä tahdissa paina siis etusormella d- ja g-kielen 7. nauhat samanaikaisesti ja soita nimettömällä g-kielen 9. nauha. Näppäile sävelet nuotin osoittamassa järjestyksessä ja neljännen sävelen kohdalla irrota nimetön kieleltä, jotta saat etusormella soitettua 7. nauhan. Tahdin lopussa siirrä etusormi 5. nauhalle painaen taas kaksi keskimmäistä kieltä samanaikaisesti. Toisen tahdin puolessa välissä siirrä etusormi takaisin 7. nauhalle, jolloin saat soitettua tahdin loppuun. Kolmannessa tahdissa lisää taas nimetön g-kielen 9. nauhaan kuten ensimmäisessä tahdissa ja soita samalla tavalla muutenkin. Tahdin lopussa siirrä etusormi 5. nauhalle ja neljännessä tahdissa lisää nimettömällä g. kielen 7. nauha. Riffin loppuun soitetaan C5-sointu niin, että paina etusormella a-kielen 3. nauha ja pikkurillillä d-kielen 5. nauha. Pidä pikkurilli paikoillaan ja laske etusormi a-kielen 2. nauhaan. Loppuun soitetaan vielä avoin a-kieli.

Kuuntele taas kappale ja soita sen mukana niin helposti hiottua yksityiskohdat kohdilleen.

Hyviä treenihetkiä!

-Samuli

Ktiaravideot