Varastamisen arvoiset blueslikit kitaralle - Samulin blogi

Tässä blogissa esittelen muutaman käyttökelpoisen blueslikin, joita voit soveltaa omaan bluessoittoosi.

April 10, 2019 Lisää kommentti

sähkökitara Samulin blog

Tässä blogissa esittelen muutaman käyttökelpoisen blueslikin, joita voit soveltaa omaan bluessoittoosi.

"Kaikki diggaa likeistä", kuten Lenni-Kalle Taipalale sanoo Lekan likkinurkka -kurssissaan. Niin myös me! Kitaralikkejä ja varsinkaan blues-likkejä ei koskaan ole työkalupakissa liikaa, joten tästä lähtee.

Likit on kirjoitettu A-sävellajiin ja ne toimivat 12:sta tahdin blueskiertoon, jonka soinnut ovat A7, D7 sekä E7. Likkien yläpuolelle on kirjoitettu soinnut, joiden päälle niitä voit soittaa. Blogi käsittää yhteensä 9 eri likkiä, joista viimeinen on ns. turnaround. Tämänkaltaisia kuvioita soitetaan bluesissa kahden viimeisen tahdin kohdalla, jonka jälkeen sointukierto lähtee taas alusta tai kappale loppuu.

Screen Shot 2019-04-10 at 15.30.34

Tasoltaan likit ovat keskitasoa mutta usein soitettavan asian haastavuuden määrittää sen soittonopeus. Soita ne siis itsellesi sopivalla tempolla ja voit halutessasi myös muokata likkejä oman makusi mukaan. Saat rakennettua likeistä toimivan soolon, kun sovellat niitä blues-sointukiertoon.

Likit

1.

1-23

Ensimmäinen likki käyttää double-stop ideoita, joissa soitetaan kaksi säveltä samaan aikaan. Tähän on hyvä hyödyntää hybridipikkaus-tekniikkaa, jossa soitetaan tässä tapauksessa d-kielen sävelet plektralla ja g- ja b-kielten sävelet plektrakäden keskisormea sekä nimetöntä käyttämällä. Soita kummatkin 5. nauhan sävelet käyttämällä puolibarre-otetta etusormella.

2.

2-24

Toisessa likissä hyödynnetään A-pentatonista asteikkoa. Soita ensimmäinen sävel nimettömällä ja hyödynnä etu- ja keskisormea nimettömän tukena auttamaan kokosävelbendissä. Rytminä on triolirytmi ja pidä se tasaisena bendeistä huolimatta. Voit lisätä viimeiseen bendiin vibraatoa fraaserauksen lisäämiseksi.

3.

3-60

Tässä likissä soitetaan A-pentatoninen asteikko laskevassa muodossa. Kolmella ohuimmalla kielellä soitetaan kolme säveltä, joista ensimmäinen on bendattu kokosävelen verran. G-kielen 5. nauhan säveleen soitetaan nopea puolibendi, joka tuo duurisoinnun henkeä likkiin.

4.

4-114

Neljäs likki käyttää niinikään bluesille tyypillistä triolirytmiä. Ensimmäinen trioli sisältää doublestopeja, joista ensimmäinen liu'utetaan puolisävelaskeleen kohdetta alempaa. Käytä siinä etusormea sekä pikkurilliä. Neljäs sävel on kokosävelbend mutta pidä siitä huolimatta rytmi tasaisena. Kolmas trioli sisältää lyhyen legatokuvion, jossa soitetaan triolin toisen 1/8-osanuotin kohdalla kaksi 16-osanuottia. Likki päättyy perussäveleen, johon lisätään vibraatoa.

5.

5-106

Viides likki toimi D7-soinnun päälle. Se sisältää samanlaisia elementtejä kuin ensimmäinenkin likki. Soita double-stopit hybridipikkaamalla eli plektrakäden keskisormea sekä nimetöntä hyödyntäen. Voit soittaa tuplana soitetut 12. nauhan sävelet nimettömän barreotteella ja 10. nauhan sävelet etusormen barreotteella. Näihin lisätään hammer-onilla 11. nauha keskisormella. Likki päättyy kokosävelbendiin d-säveleen.

6.

6-13

Kuudes likki toimii myös D-soinnun päälle. Likki sisältää lähinnä pelkkiä double-stopeja. Soita ensimmäiset käyttämällä nimetöntä sekä pikkurilliä ja lisää puolisävelbend otteeseen. Käytössä on triolirytmi ja pyri pitämään se tasaisena. Toisen triolin toisen sävelen kohdalla soitetaan kaksi säveltä 10. nauhalta, jotka voit soittaa etusormen barreotteella. Soita kaikki tuplasävelet käyttämällä plektrakäden keskisormea sekä nimetöntä. Yksittäiset sävelet voit soittaa plektralla.

7.

7-11

Seitsemäs likki soitetaan E7-soinnun päälle. Likin keskiössä on g-kielellä oleva perussävel e, jonka ympärillä muut sävelet liikkuvat niin legatotekniikalla kuin puolibendilläkin.

8.

8-11

Toinen E-soinnun päälle soittava likki sisältää pelkkiä triolirytmejä. Soita ensimmäisen triolin 12. nauhan sävelet etusormen barreotteella. Toinen trioli sisältää ensin puolibendin ja kokosävelbendin. Pidä bendit nopeina, jotta ne eivät vaikuta soittorytmiin. Kolmannessa triolissa soitetaan laskeutuva kuvio, joista kaksi viimeistä säveltä soitetaan pull-offilla. Neljännessä triolissa soitettavat 12. nauhan sävelet soitetaan etusormen puolibarreotteella, joihin lisätään pieni bend.

9.

9-14

Viimeinen likki on turnaround, jotka esiintyvät blueskierron lopussa. Ensimmäinen tahti soitetaan hybridipikkaamalla, jossa ohuin e-kieli soitetaan plektrakäden keskisormella tai nimettömällä. A-kielen sävelet soitetaan plektralla ja pyri pitämään kunkin triolin sävelet soimassa samanaikaisesti sointuotteella. Toisessa tahdissa soitetaan ensin F7-sointu, joka laskeutuu E7:ksi.

Tutustu myös Rockwayn Bluesin jatkokurssiin:

BLUESIN JATKOKURSSI

Harjoittele likit huolellisesti sekä hitaasti. Saat niistä suurimman hyödyn irti kun pystyt soveltamaan niitä myös muihin sävellajeihin.

-Samuli

Saatat myös pitää

Yleisin kitarakomppi: Harjauskomppi


Tässä blogissa availen hieman lisää komppauksen alkeita, mitkä soveltuvat niin akustiselle- kuin sähkökitarallekin...


December 04, 2019

Tears In Heaven -kappaleen intro


Tässä blogissa esittelen kuuluisan kappaleen intron, joka on soitettu akustisella kitaralla. Tulen esittelemään...


November 27, 2019

Fraseerausta Steve Morsen tyyliin


Tässä blogissa esittelen tunnetun kitaramelodian, jonka avulla opit lisäämään fraaseerausta soittoosi vibraaton sekä...


November 20, 2019