Näin loppukesästä moni palaa lomilta takaisin työelämään ja harrastusten pariin. Voi olla, että koko kesänä ei olla koskettu kitaraan joko tietoisesti tai sen jäädessä muiden “kesäkiireiden” jalkoihin. Mikäli soittamisesta tarvitsee pitää lomaa, koetaan treenaaminen usein työlääksi tai velvollisuudeksi.
Parhaimmillaan soittaminen on kuitenkin hyvinkin terapeuttista sekä hauskaa puuhaa, joka vie ajatukset pois arkisista asioista ja tuottaa suurta iloa oman kehityksen myötä. Myös musiikki itsessään on positiivinen asia, jonka parissa ajan viettäminen tulisi olla sellaista, jota nimenomaan haluaa tehdä myös lomien aikana.
Mikäli näin ei ole, on kyse motivaation puutteesta. Mikäli motivaatio on kohdillaanratkaisee se usein myös ajankäytölliset ongelmat. Ihminen priorisoi tekemisensä tärkeäksi kokemiensa asioiden mukaan. Etenkin asiat, joita ei ole pakko tehdä ja jos ne tuntuvat edes hiukankin vastenmielisiltä, jäävät ne pikkuhiljaa elämästä pois.
Jos koet, ettei treenamiselle ole aikaa, on yleensä kyse tosiasiassa motivaation puutteesta. Kyse voi myös olla harjoittelun suunnittelun puutteesta. Mikäli koet, etteivät taidot kartu vuosienkaan harjoittelun myötä ei ole kyse musikaallisuuden puutteesta vaan vääränlaisista treenitavoista.
Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa kurssista, minkä tein Rockwaylle juuri tämän kirjoituksen aiheista.
Opas tehokkaaseen harjoitteluun
Omassa opetustyössäni kohtaan oppilaita, jotka kertovat harjoittelevansa useita tunteja päivittäin mutta silti tuloksia ei juuri näy pitkälläkään aikavälillä. Eteen tulee toisinaan myös toisenlaisia oppilaita, jotka kehittyvät jopa viikkotasolla huomattavasti. Ero näiden kahden ihmistyypin välillä on treenisen tehokkuus.
Jopa lyhyilläkin treenisessioilla on mahdollista saada suurta kehitystä aikaan. Älä harjoittele asioita, jotka jo osaat. Mikäli soitat vuodesta toiseen jo osaamiasi asioita et tule kehittymään. Tai jos koet jonkin asian haastavaksi ja sen vuoksi välttelet sitä tai kokeilet sitä satunnaisesti, jonka jälkeen taas toteat sen olevan liian vaikeaa ei soittosi mene myöskään eteenpäin.
Kehittyäksesi joudut hieman haastamaan itseäsi ja nimenomaan menemään epämukavuusalueelle. Siitä ei kuitenkaan tarvitse tuntea huonoa oloa mikäli asia ei heti suju. Tärkeää on myös analysoida miksi soitettava asia tuntuu haastavalta. Haasteelle on aina jokin syy.
Syy voi olla se, että esimerkiksi vuoropikkaustaitosi ei ole vaadittavalla tasolla. Soittettavassa asiassa saattaa myös esiintyä bendejä, joiden soittaminen tuottaa sinulle vaikeuksia. Oli syy mikä tahansa on se hyvä pystyä tunnistamaan. Kun syy löytyy, keskity vain tämän tekniikan tai ilmiön treenaamiseen. Mikäli pikkaus tuottaa ongelmia, keskity hetkeksi pelkän tekniikan treenaamiseen. Kun saat pikkauksen hallintaan se ei auta pelkästään harjoittelemasi asian soittamiseen vaan ihan kaiken muunkin soittamiseen. Kun harjoittelet esimerkiksi vuoropikkausta muutaman hyvän treenin avulla harjoittelet tosiasiassa kaiken soittamista, mihin vaaditaan vuoropikkausta.
Maailma on täynnä hyviä treenejä mutta lopulta kehittyminen ei ole kiinni siitä mitä treenaat vaan siitä miten treenaat. Pieniin ongelmakohtiin keskittyminen säännöllisesti vie soittasi eteenpäin valtavalla nopeudella verrattuna siihen jos soitat vain kokonaista kappaletta alusta loppuun uudestaan ja uudestaan. Kappaleet koostuvat lukuisista pienistä yksiköistä, joiden soittaminen vaatii omanlaistansa tekniikkaa. Kun harjoittelet näitä yksiköitä ja tekniikoita erikseen yksinkertaisesti ja säännöllisesti alkavat ne sujua nopeammin kuin huomaatkaan. Kappale on kuin palapeli, jonka palaset on harjoiteltava erikseen ja lopulta laitetaan yhteen.
Suhteuta tavoitteet treenimäärääsi. Mikäli pystyt harjoittelemaan soittamista kolme vartin pätkää viikossa vie asioiden saavuttaminen kauemmin kuin jos pystyt harjoittelemaan puoli tuntia päivittäin. Vartin pätkilläkin on hyvin mahdollista viedä taitoa eteenpäin kun vain suunnittelet tekemisesti hyvin.
Päätä etukäteen mitä tulet harjoittelemaan. Mikäli pikkaus tuottaa vaikeuksia ota työn alle kaksi yksinkertaista harjoitusta. Kun treeniaika koittaa, harjoittele kumpaakin treeniä seitsemän minuuttia huolellisesti. Viritä tätä ennen kitara ja tee treeniolosuhteet muutenkin suotuisiksi vartin ajaksi. Laita kännykkä äänettömälle ja tv kiinni. Pian vartti onkin ohitse ja olet työstänyt kahta treeniä systemaattisesti eteenpäin.
Treeniaika kuluu helposti virittämiseen, tuttujen asioiden soitteluun, somen parissa sekä sen miettimiseen mitä pitäisi soittaa. Voit pohtia etukäteen, mitä tulet viikon aikana soittamaan ja jaa asiat selkeästi kullekin treenisessiolle etukäteen. Pidä myös aina kitarasi helposti saatavilla. Mikäli joudut aina kaivamaan kitaran laukusta sängyn alta, noutamaan vahvistimen vaatekaapista ja etsimään piuhat alkaa se pian tuntua liian vaivalloiselta. Kun pystyt tarttumaan kitaraan vaivattomasti siitä ei tule kynnyskysymystä. Minimoi kaikki haitalliset tekijät, joita sinulla on soittosession alkuun pääsemisessä. Tämän jälkeen sulje kaikki treenamista häiritsevät tekijät kuten kännykkä ja TV.
Pidä myös soittimesi hyvässä kunnossa niin, että sen soittaminen on mahdollisimman helppoa. Kun kielten korkeus otelaudasta on optimaalisella tasolla on kielten painaminen helpompaa. Myös puhtaat kielet ja otelauta tuntuvat mukavilta soittaa ja hyvällä plektralla näppäily tuntuu vaivattomalta.
Jokaisesta voi tulla hyvä kitaristi kun sitä tarpeeksi haluaa eikä sen saavuttaminen välttämättä vaadi suuria uhrauksia vaan hyvää harjoittelun suunnittelua. Soittaminen on nautinnollista kun näet tuloksia syntyvän ja soittamisen nälkä kasvaa syödessä. Säännöllisyys on hyvin tärkeää tässäkin asiassa. Kun soitat useamman kerran viikossa myös tuntuma soittimeen yllä ja se on hauskaa.
Opas tehokkaaseen harjoittelun
Olen kirjoittanut aiheen ympäriltä aiemminkin:
- Kuinka treenata tehokkaasti – Samulin blogi
- Miksi soittointo lopahtaa? Tässä 5 yleisintä syytä – Samulin blogi
-Samuli