Tässä blogissa esittelen kuuluisan kappaleen intron, joka on soitettu akustisella kitaralla. Tulen esittelemään näitä introja blogisarjassani toisinaan ja saat niiden kautta kartutettua kappalerepertuaariasi sekä niissä tarvittavia soittotekniikoita.
Tällä kertaa tutustumme legendaarisen Eric Claptonin Tears In Heaven -kappaleen introon.
Tämän kappaleen pääasiallinen soittotekniikka on sorminäppäily, jossa kaksi alinta kieltä soitetaan peukalolla ja kaksi ylempää kieltä etu- sekä keskisormella. Intron haastavuustaso on keskitasoa ja jokaisella on mahdollista saada tämä intro haltuun sopivalla treenimäärällä. Kappaleen sävellaji on A-duuri ja soinnut ovat A-duurin lisäksi, F#m, D ja E. Kuitenkaan näitä sointuja ei soiteta aivan perinteisellä tyylillä vaan erinäisinä käännöksinä. Teknisesti ne ovat kuitenkin helppoja soittaa.
Sorminäppäilyyn tutustutaan Tom Stillmanin erittäin selkeällä kurssilla, joka kannattaa myös ehdottomasti tsekata!
Tears in Heaven -kappaleen kaksi ensimmäistä säveltä soitetaan legatolla. Eli näppää oikean käden peukalolla avoin e-kieli, jonka jälkeen soita otelautakäden etusormella hammer-onia käyttäen 2. nauha.
Pidä ensimmäisen tahdin ensimmäisen puoliskon ajan A-duuri sointua etusormen barreotteella pohjaan painettuna. Näppäile avoin a-kieli peukalolla sekä g- ja b-kielen 2. nauhat etu- ja keskisormella. Näppää keskisormella b-kielen 2. nauha ja soita siihen hammer-onilla 3. nauha, josta soitetaan pull-offilla taas 2. nauha. Likin loppuun soitetaan vielä g-kielen 2. nauha. Tämä osio introsta lienee sen haastavin osio. Kyse on ns. korukuviosta, jolla sävytetään soittoa.
Intron loppuosassa soitetaan kahden paksuimman kielen sävelet peukalolla näpäten ja kaksi ylempää kieltä etu- sekä keskisormilla näppäillen. Ensimmäisen tahdin jälkimmäisessä puoliskossa soitetaan E-duurisointu terssikäännöksenä, jossa soinnun kolmas sävel on pohjimmaisena. Tahdin viimeinen sointu on F#m-sointu, jossa hyvä sormitus on otelaudalla keskisormi paksuimmalle kielelle, keskisormi g-kielelle ja nimetön b-kielelle.
F#m-sointu jatkuu myös seuraavalle kielelle ja tahdin jälkimmäisen puoliskon sointu on F#m/E. Siinä soinnun yläsävelet pysyvät paikoillaan mutta bassosävel laskeutuu E:hen.
Kolmannessa tahdissa soitetaan D/F#-sointu. Kyseessä on normaali kolmisointu mutta sävelet on järjestetty niin, et soinnun kolmas sävel (terssi) on soinnun alimpana. Tämän jälkeen soinnun pohjasävel lasketuu E:hen, jolloin soinnun nimi on E7sus4. Tahdin viimeinen sointu on E7.
Viimeisessä tahdissa soitetaan A-sointua ja tahdin loppuun soitetaan sama legato kuvio, joka soitettiin kappaleen alkuunkin. Tämän kuvion myös intro kertautuu uudelleen alusta.
Pyri soittamaan näppäily niin, et soitat jokaisen kielen samalla dynamiikalla. Keskity myös rytmiin, niin että se pysyy tasaisena sekä anna myös sävelten soida mahdollisimman pitkinä.
Muista myös Näppäilyn alkeet akustisella kitaralla -kurssimme:
-Samuli