Tässä blogissa aloitan sarjan, jossa tutustutaan kuuluisiin sooloihin. Ensimmäisenä vuorossa on legendaarinen soolo kappaleesta Stairway To Heaven, jonka on soittanut Jimmy Page.
Soolojen opettelu on oivallinen keino tutustua musiikin kieleen ja hankkia ns. sanavarastoa omaan improvisointiin sekä säveltämiseen. Soolojen opettelu on myös loistava tapa kehittää omaa soittotekniikkaa. Niissä usein joutuu poistumaan omalta mukavuusalueelta kun soitetaan muiden kehittelemiä fraaseja ja linjoja.
Omalla kohdallani aina toisinaan koen, että oma soitto alkaa ikäänkuin kiertämään kehää eikä kehity halutulla tavalla. Tällöin rutineeja on hyvä rikkoa nimenomaan soittamalla muiden kitaristien sooloja. Niissä törmää uusiin patterneihin, sormituksiin sekä sävelvalintoihin, joita ei itse tulisi ajatelleeksi.
Sooloihin ei kannata suhtautua niin, että onko se omantasoinen soolo vai kenties liian vaikea. Vaikeus usein perustuu soittotempoon, jota voi tarvittaessa hidastaa itselleen sopivaksi ja vähitellen nopeuttaa taitojen karttuessa.
Mikäli soolo tuntuu teknisesti liian haastavalta on hyvä analysoida, mitkä tekniikat siinä erityisesti tuottavat vaikeuksia. Vaikeudelle on aina syynsä ja kun se löytyy, voi siihen pureutua ja ottaa homman haltuun. Nimenomaan haasteet vievät soittoa eteenpäin eikä niitä kannatta karttaa vaan sen sijaan jopa etsiä.
Tässä soolossa pääpaino on erityisesti legato- sekä venytystekniikoilla. Soolo nojautuu pitkälti Am-pentatoniseen asteikkoon ja usein sävelestä toiseen liikutaan joko pull-offeja tai hammereita käyttämällä. Soolossa esiintyy myös erisuuruisia venytyksiä aina kokosävelvenytyksistä kahden sävelaskeleen mittaisiin venytyksiin. Soolon sointukierto on Am, G ja F.
Soolo
Soolon ensimmäinen osa käyttää lähinnä Am-pentatonista asteikkoa sen perusasemassa. Lähestulkoon joka kerralla, kun kieltä kohden soitetaan kaksi säveltä on ne soitettu legatotekniikkaa käyttämällä. Soolo on hyvä harjoitella fraasi kerrallaan, joista ensimmäinen on toisen tahdin kolmanteen säveleen saakka. Harjoittele fraasi ulkomuistiin ja keskity rytmiseen tasaisuuteen.
Joka toisessa tahdissa on kompissa F-sointu, jonka kohdalla Am-pentatoniseen asteikkoon lisätään f-sävel. Kolmannen tahdin kohdalla siirrytään toiseen asemaan sisältäen kuitenkin samoja elementtejä kuin aiemminkin.
Seuraavassa osiossa liikutaan ylempään asemaan 12. nauhan tuntumaan. Edelleen pääasiallisena tekniikkana on kielen venytys ja muissa sävelkuluissa voit käyttää vuoropikkausta.
Alemman rivin likki on varsin tunnistettava kuvio, johon tämä soolo usein yhdistetään. Se on nopea patterni, joka hyödyntää sekstolirytmiä, josta on soitettu neljä säveltä. Soita b-kielen 13. nauha etusormella ja 15. nauha nimettömällä. Venytä sävel kokosävelaskeleen verran ja soita siihen myös release-bend. Lopuksi soitetaan 14. nauha keskisormella g-kieleltä. Pyri saamaan tähän kuvioon tasainen rytmi ja dynaaminen tasaisuus. Likkiä toistetaan yhteensä 10 kertaa.
Kolmannen osion ensimmäisessä tahdissa soitetaan vielä edellisen osion likkiä kaksi kertaa. Tätä seuraa reilun tahdin mittainen likki Am-pentatonista asteikkoa käyttäen. Edelleen osio käyttää nopeita venytyksiä sisällytettyinä sävelkuljetuksiin.
Toisen rivin neljä ensimmäistä säveltä muodostavat mielenkiintoisen kuvion. Soita 19. nauha keskisormella sävel venytettynä. Soita tämän jälkeen 20. nauha nimettömällä ja 17. nauha etusormella.
Kolmannessa tahdissa on 1 1/2 laajuinen venytys. Se on hyvä tehdä nimettömällä, johon saat tukea etu- ja keskisormesta.
Viimeinen osio alkaa kahden kokosävelaskeleen suuruisella venytyksellä. Mikäli kitarasassi on jäykät kielet saattaa tämä olla erittäin vaikea tehdä. Tällöin voit korvata venytyksen liu’utuksella 14. nauhaan. Viimeisessä tahdissa on myöskin tästä soolosta tutuksi tullut legendaarinen likki, joka käyttää Am-soinnun säveliä sekstoli rytmillä.
Soita b-kielen 17. nauha plektran alaslyönnillä. Tämän jälkeen soita e-kielen 20. nauha ylöslyönnillä, jota seuraa pull-off 17. nauhaan. Likki soiteaan viisi kertaa, jota seuraa kokosävelvenytys e-kielen 20. nauhalta.
Harjoittele soolo likki kerrallaan ja etene vasta kun edellinen osio on hallussa. Harjoittele kukin kuvio aluksi hitaasti lihasmuistiin, jonka jälkeen voit alkaa nopeuttamaan tempoa.
Hyviä treenihetkiä!
-Samuli