Kuukauden soolo, Helimkuu – Samulin blogi

Tässä blogissa esittelen kuukauden soolon helmikuulle.

Kyseessä on moderni soolo, jossa hyödynnetään paljon hybridipikkausta. Hybridipikkauksessa käytetään plektran lisäksi oikean käden sormia, joiden tarkoitus on etenkin auttaa hankalissa kieltenvaihdoissa.

Soolo on kirjoitettu Am-sävellajiin ja sen sointukierto on C, Dm ja Am x 2. 

Alta löydät pdf-tiedoston, mp3-tiedoston soolosta sekä sitä varten rakennetun taustanauhan, joka kertaa soolon kahdesti.

Soolon pituus on sointukierto kolmeen kertaan. Seuraavaksi käymme läpi kunkin sointukierron osiot erikseen.

Muista tutustua kurssitarjontaamme. Rockwayltä löydät lukemattomia kitarakursseja:

{{cta(‘1dff0bc6-707a-4526-b0e5-56ffe1f618df’,’justifycenter’)}}

1. osio

1-16

2-15

Ensimmäisessä tahdissa soitetaan g-kieleltä 7. nauhalta d-sävel, johon lisätään kokosävelbend. 

Toisessa tahdissa soitetaan f-sävelen jälkeen samainen d, johon lisätään kokosävelbend sekä release-bend. Siitä siirrytään b-kielen 12. nauhaan, johon lisätään puolisävelbend.

Kolmannessa tahdissa soitetaan hybridipikkaamalla kuvio, jossa g-kielen sävelet soitetaan plektran alaslyönneillä ja kahden ohuimman kielen sävelet näpätään oikean käden keskisormella. Tällä tekniikalla säästämme oikean käden liikettä, joka saa soiton tuntumaan kuulostamaan sujuvammalta.

2. osio

3-54

4-110

Toisen sointukierron ensimmäisessä tahdissa soitetaan C-duuriarpeggio niin, että ensimmäinen sävel pikataan alaslyönnillä, jota seuraa pull-off. Kolmas sävel taas pikataan ja neljäs soitetaan oikean käden keskisormella. Viides sävel pikataan ja kuudes soitetaan oikean käden keskisormella. Seitsemäs sävel pikataan, jota seuraa liuku. Aika-arvoina tässä tahdissa ovat 1/8-osanuotit.

Toisessa tahdissa soitetaan trioleita hybridipikkaamalla. Soita kaikki b-kielen sävelet plektralla ja e-kielen sävelet oikean käden keskisormella. Vältä sävelten soimista päällekkäin pyrkien kuitenkin sävelten maksimaaliseen sointipituuteen.

Kolmannessa tahdissa alimman e-kielen ensimmäinen sävel soitetaan pikkaamalla ja loput sävelet samalta kieleltä hammer-oneilla. Jokainen a-kielen ensimmäinen sävel soitetaan oikean käden keskisormella ja loput sävelet samalta kieleltä taas legatotekniikalla. Kunkin kielen ensimmäisen sävel joko pikataan tai näpätään, jota seuraa sarja legatolla soitettuja säveliä. Tahdin neljä viimeistä säveltä soitetaan niin, että ensimmäinen pikataan, toinen soitetaan oikean käden keskisormella, kolmas nimettömällä ja viimeinen soitetaan liu’ulla. Aika-arvoina tässä tahdissa ovat 16-osanuotit.

3. osa

5-102

Kolmannen osan ensimmäisessä tahdissa soitetaan kaksi puolinuottia, joihin voit tuoda eloa vibraatolla. 

Toisessa tahdissa näpätään ensimmäinen sävel oikean käden keskisormella, toinen sävel pikataan ja siihen lisätään kokosävelbend. Kolmas sävel taas näpätään ja neljäs pikataan release-bend lisäyksellä. Loputkin b-kielen sävelet pikataan ja e-kielen sävelet näpätään.

Kolmannessa tahdissa soitetaan neljän sävelen legatolinja, joka käyttää pull-off-, liuku- sekä hammer-on tekniikoita. Loput b-kielen sävelet pikataan ja e-kielen sävel näpätään.

Hybridipikkauksen ideana on minimoida oikean käden liike. Kun tekniikka alkaa luonnistumaan saa se soiton tuntumaan hyvin ekonomiselta ja täten myös kuulostamaan sujuvalta. Sen yleissaundi ei myöskään ole yhtä aggressiivinen kuin vuoropikkauksen ollen samalla kuitenkin artikuloivampi kuin legaton. Se mahdollistaa laajojen intervallihyppyjen soiton helposti, joilla saat uusia sävyjä soittoosi. 

Harjoittele jokainen osio ja likki hitaasti ja pyri dynaamiseen tasaisuuteen plektran sekä oikean käden sormien välillä.

-Samuli