Tässä blogissa esittelen etydin muotoon sävelletyn harjoituksen kitaralle, joka on oivallinen kahden käden välisen synkronisaation parantamiseen sekä soittonopeuden lisäämiseen.
Kyseessä on harjoittelumuoto, jossa soitetaan tasaisella nopeudella keskeytymätöntä melodialinjaa, johon lisätään paikoitellen “spurtteja”, jotka soitetaan nopeammalla tempolla muuhun melodiaan nähden.
Spurtaten vauhtiin
Keskeytymättömän linjan soittaminen auttaa kuvion tarttumisessa lihasmuistiin ja hermotukseen, kun soittotoistoja tulee paljon lyhyessä ajassa. Spurtit tämän linjan aikana haastavat käsien välistä yhteistyötä ja auttavat nopeuden kehittämisessä. Kun et soita koko ajan maksimitempolla, saat pidettyä soiton herkemmin rentona sekä puhtaana. Kilpajuoksijatkaan eivät juokse harjoitellessaan koko ajan niin nopeasti kuin pystyvät vaan tekevät intervalliharjoituksia, joissa juostaan täydellä nopeudella vain lyhyitä hetkiä. Tämä sama metodi auttaa myös soittamisessa.
Rockwayltä löytyy paljon hyviä kursseja plektratekniikan kehittämiseen: Plektratekniikka-kurssi.
Kun käyt nopeassa tempossa lyhyinä ajanjaksoina saat tuntumaa siihen, miltä nopea soitto tuntuu muttet kuitenkaan anna soiton hajota sen johdosta tai polta itseäsi hetkessä loppuun.
Harjoittelumetodi
Idea tässä harjoituksessa on ottaa helpohko muutaman sävelen mittainen sävelkulku, jota soitetaan non-stoppina tasaisessa tempossa. Voimme esimerkiksi ottaa neljän sävelen mittaisen melodiakulun, jota soitetaan 8-osanuotteina tempossa 120 bpm kahden tahdin ajan. Tämän jälkeen soitamme samaa kuviota käyttäen samassa tempossa mutta kiihdyttäen kuviota tuplatempoon eli 16-osiksi yhden tahdin ajaksi. Tämän jälkeen palataan takaisin 8-osiin ja toistetaan tätä metodia esimerkiksi minuutin ajan.
8-osanuoteissa soitamme tahdin iskua kohden kaksi säveltä ja 16-osissa neljä säveltä.
Harjoitukset, joilla sprintata kitaransoitossa
Yllä on esitetty lyhyt neljän sävelen mittainen melodinen fraasi. Soita 4. nauhaväli nimettömällä, 5. nauha pikkurillillä ja 2. nauha etusormella. Harjoituksessa käytetään vuoropikkausta eli ensimmäinen sävel soitetaan plektran alaslyönnillä, toinen ylös-, kolmas alas- ja neljäs ylöslyönnillä. Totuttele kuvioon soittamalla sitä useamman kerran putkeen niin että sen soittaminen alkaa tapahtumaan kuin itsestään.
Tältä kurssilta löydät paljon hyviä vinkkejä pikkaamiseen: https://app.rockway.fi/content/course/605
1. treeni
Tämän jälkeen voit kokeilla soveltaa harjoitusta tuplatempometodiin:
Mikäli tempo 120 bpm tuntuu liian nopealta tai hitaalta voit toki muutta nopeutta itsellesi sopivaksi. Ideana on, että puolitempo-osio sujuu helposti ja tuplatempo-osio myös sujuvasti mutta niin, että siinä tuntuu kuitenkin vastusta. Kun siinä on haastetta niin saat vietyä nopeuttasi eteenpäin sitä mukaa kun tuplatempo alkaa tuntumaan luontevalta. Tämän jälkeen voit nopeuttaa harjoitusta ja hakea taas samaa luontevuutta nopeampaan osioon.
2. treeni
Toisessa harjoituksessa käytetään kolmen nuotin fraasia. Soita 5. nauha pikkurillillä, 4. nauha nimettömällä ja 2. nauha etusormella. Tähänkin kuvioon sovelletaan vuoropikkausta eli pidä pikkaus tasaisena edestakaisena liikkeenä. Huomaa kun soitat tämän kuvion toisen kerran, on pikkaus siinä päinvastainen edelliseen verrattuna. Ensimmäinen kolmen nuotin sarja aloitetaan plektran alaslyönnillä ja toinen sarja ylöslyönnillä. Tämä on ilmiö, joka esiintyy aina kun soitamme parittomia nuottimääriä.
Totuttele taas tähän fraasiin, jossa soitat kolmen nuotin sarjan kaksi kertaa. Kun saat sen sujumaan luontevasti voit toistaa sitä useampia kertoja. Kiinnitä huomiota siihen, että soitto on puhdasta, rentoa sekä rytmisesti että dynaamisesti tasaista.
Huomattavaa tässä harjoituksessa on myös se, että vaikka soitammekin kolmen nuotin sarjoja rytmitetään harjoitus silti 16-osiksi eli neljän nuotin sarjoiksi. Tämän johdosta tahdin iskulle osuva sävel on joka kerralla eri sävel.
Soitamme siis kolmen nuotin sarjoja, jotka on jaksotettu neljän nuotin ryhmiin. Ensimmäinen neljän nuotin sarja alkaa 5. nauhalla, toinen neljän nuotin sarja 4. nauhalla ja kolmas sarja 2. nauhalla. Tänä aikana ehdit soittamaan kolmen sävelen sarjan neljä kertaa. Tämän jälkeen menemme hetkeksi nopeampaan sekstoli rytmiin, jossa soitetaan kuusi nuottia tahdin iskua kohti.
Totuttele tähänkin rytmiin erikseen. Voit painottaa kuuden nuotin sarjan ensimmäistä säveltä, joka tulee aina tahdin iskulle. Voit soittaa sitä lyhyinä spurtteina pitäen kuvion kasassa ja soiton rentona. Tämän jälkeen voit soveltaa edelläkäytyjä kuviota seuraavaan etydiin.
Siinä soitetaan kussakin tahdissa sama rytminen idea. Aluksi toistetaan kolmen nuotin sarja neljä kertaa, jonka jälkeen soitetaan sekstolifraasi yhden kerran. Käymme siis yhden tahdin iskun aikana nopeammassa aika-arvossa, jonka jälkeen palaamme takaisin tasaiseen 16-osa rytmiin. Kussakin tahdissa vaihdetaan hieman sormitusta, joka noudattelee harmonisen a-molliasteikon säveliä. Se tuo sointiin hieman klassista sävyä ja on miellyttävän kuuloinen harjoitus treenattavaksi.
Tutustu myös tähän kurssiin, jolta saat hyviä vinkkejä pikkaamiseen eri aika-arvojen soittamiseen: Heavy-komppaus ja tekniikka -kurssi
Hyviä treenihetkiä!
-Samuli
Lisää kommentti