Lisää tarkkuutta käsien väliseen synkronisaatioon – Samulin blog

Jokainen kitaristi taitotasosta riippumatta voidaan saattaa pisteeseen, jossa käsien välinen synkronisaatio pettää. Tällöin käsien välinen yhteistyö ei ole täysin samanaikaista vaan toinen käsi soittaa hieman eri nopeudella ja väärään aikaan kuin toinen käsi.

Kirjoitin aiheesta aikaisemminkin, mutta nyt jatketaan tästä tärkeästä aiheesta.

Käsien välinen synkronisaatio on yksi tärkeimmistä seikoista, jota kitaraharrastajan on syytä kehittää. Ilman tarkkaa käsien yhteispeliä soitto ei kuulosta oikealta yksinkertaisimmissakaan asioissa.

Samalla kun otelautakäsi painaa kielellä sävelen, näpätään se joko plektralla tai sormella toisella kädellä (plektrakädellä).

Kun säveliä soitetaan useita putkeen eri sormia käyttäen otelaudalla, täytyy toisen käden pystyä seuraamaan mukana näpäten sävelet juuri oikealla hetkellä. Tämä on käsien välistä synkronisaatiota.


Käsien synkronisaatiota voi ja pitää harjoitella

Mitä nopeammaksi soitto käy, sitä herkemmin siis käsien välinen synkronisaatio sekoaa ja kädet soittavat eri aikaan. Käsien yhteistyö on asia, joka kehittyy itsekseen ajan mittaan, mutta sitä voi myös erikseen harjoittaa erilaisilla lyhyillä harjoituksilla. Niitä löytyy jutun lopusta!

Tehokkaassa harjoittelussa on tärkeää, että pyrkii aina soittamaan oikein. Jos soitat niin, että virheitä tapahtuu paljon, saatat opettaa itsesi myös soittamaan virheitä. Lihasmuisti on nopea oppimaan. Jos harjoittelussa sallimme virheen tapahtuvan esimerkiksi aina samassa kohdassa, luulee lihasmuisti pian, että juuri niin se kuuluukin mennä.

Yleinen soittovirhe ja virheen korjaus

Liian usein vaikeassa paikassa esiintyviä soittovirheitä jätetään huomioitta. Varsinkin soolosoitossa virheitä voi sattua, mutta ne siivutetaan helposti, tai sitä ei harjoittelulla hiota timantiksi. Näissä kohdissa tuskaillaan eikä sen ratkaisemiseen välttämättä oikein löydy eväitä.

Virhe usein juuri liittyy synkronisaatioon eli kädet eivät toimi samanaikaisesti.


Vastaavissa tilanteissa tulisi rauhoittaa ja ikään kuin eristää ongelmakohta omaksi pieneksi harjoituksekseen.

Haaste voi siis olla pieni musiikillinen ilmiö, joka voidaan rajata muutaman nuotin mittaiselle alueelle.

Katso lisää: Opas tehokkaaseen harjoitteluun

Harjoittele tätä kohtaa useita toistoja niin, että tempo on itsellesi sopiva. Ole tarkkana myös tekniikan kanssa, että tiedostat millä sormella kukin sävel soitetaan ja minkä suuntaisella plektraniskulla ne soitetaan ja pitäisi soittaa!

Ole todella tarkka synkronissaation suhteen. Ole rehellinen itsellesi ja tarkkaile, toimivatko kädet varmasti samanaikaisesti. Pyri soittamaan sellaisella tempolla, ettei virheitä synny. Kun tarpeeksi kauan toistat tätä mahdollisimman hyvin soitettua harjoitetta, alkaa se tarttumaan lihasmuistiin ja pian sitä on vaikea soittaa väärin vaikka niin tahtoisikin.

Synkronisaatiota parantavat harjoitukset

Synkronisaatio-ongelmat liittyvät laajalti melodiseen soittoon, jossa soitetaan yksi ääni kerrallaan. Voimme rakentaa erilaisista pienistä melodisista ideoista harjoituksia, joilla voi harjoitella käsien yhteistyötä. Aikaisempia harjoituksia voit tarkastella edellisestä kirjoituksestani.

Aloita harjoituksen soittaminen aluksi hyvin hitaasti ja käytä sen soittamiseen vierekkäisiä sormia. Tarkoitus ei ole soittaa samalla sormella peräkkäisiä säveliä. Soittotekniikkana näissä on vuoropikkaus plektralla, jossa plektra tekee edestakaista ylös-alas-liikettä.

Katso lisää: Plektratekniikan mestarikurssi



Harjoitus #1

Ensimmäinen harjoitus on yhdellä sormella soitettava treeni. Voit soittaa 5. nauhan sävelen millä tahansa sormella ja se onkin hyvä harjoitella kaikilla neljä otelaudan sormella. Pikkaa plektran alaslyönnillä kaikki 5. nauhan sävelet.

Kun painettu sävel ja alaslyönti osuvat kohdilleen tulee avoin kieli soitettua automaattisesti ylöslyönnillä.

Mikäli huomaat, että synkronisaatio on vaikeaa pitää kasassa tahdin mittaisessa treenissä voit soittaa siitä aluksi vain puolet. Vähitellen kun se alkaa tuntua luontevalta voit pidentää harjoitusta miten pitkäksi tahansa.

Harjoitus #2

Toisessa harjoituksessa käytetään vain kahta sormea. Sormet voivat olla mitkä tahansa kaksi sormea ja tässä harjoituksessa soitetaan 5. nauha etusormella ja 7. nauha nimettömällä.

Harjoitus on näennäisen helppo mutta se on hyvin haastava soittaa ripeässä tempossa. Mitä useammin sama sormi toistuu sitä enemmän se joutuu tekemään töitä haastaen synkronisaation. Kiinnitä huomiota, että soitat alaslyönnillä aina nimettömällä soitetun 7. nauhan. Kun ne osuvat kohdilleen tulee 5. nauhan sävel automaattisesti soitettua oikein ylöslyönnillä ilman suurempaa keskittymistä.

Pidä soitto lyhyenä yhden tahdin mittaisena. Keskity myös siihen, että harjoitus loppuu ylöslyöntiin plektralla. Pidä tempo itsellesi sopivana niin, ettei käsien yhteistyö kaadu. Vähitellen voit lisätä tempoa kun harjoitus alkaa tuntua helpolta. Voit myös hieman pidentää harjoitusta esimerkiksi puolella tahdilla, jossa lisäät esitettyyn harjoitukseen neljä säveltä lisää samalla kuviolla.

Harjoitus #3

Kolmas harjoitus on lyhyt viiden sävelen mittainen treeni, jossa käytetään otelaudalla kolmea sormea. Soita kukin sävel omalla sormella esim. 5. nauha etusormella, 7. nauha nimettömällä ja 8. nauha pikkurillillä.

Aloita soittaminen plektran alaslyönnillä ja käytä koko ajan vuoropikkausta. Tämänkaltaisia harjoituksia pikatessa etenkin vähäänkään nopeammissa tempoissa on mahdotonta keskittyä jokaiseen säveleen tarkasti.

Synkronisaation saa pidettyä hallussa kun otat harjoituksesta kiintopisteen, johon keskityt. Kiintopisteitä voi olla harjoituksesta riippuen useampiakin ja tässä tapauksessa keskity siihen, että aloitat soittamisen alaslyönnillä ja myöskin soitat viimeisen sävelen alaslyönnillä.

Kummatkin iskut osuvat otelaudalla etusormen soittamaan säveleen ja kun kiinnität huomiota, että alaslyönti ja etusormi osuvat kohdilleen samaan aikaan asettuvat yleensä loput sävelet itsekseen paikoilleen.

Voit vähitellen lisätä soiton nopeutta kun se alkaa tuntua helpolta nykyisessä tempossa. Voit soittaa harjoitusta useita kertoja putkeen tehden pieniä pyrähdyksiä. Kun harjoitus on lyhyt, ei synkronisaatio pääse hajoamaan yhtä helposti kuin pidemmissä linjoissa.

Harjoitus #4

Hyviä treenihetkiä!

-Samuli

Kitaravideot