“Laiskan sormen” -syndrooma – Näillä treeneillä siltä vältytään

Monen kitaristin soitossa piilee salakavala ominaisuus, johon itsekin heräsin vasta muutamia vuosia sitten, vaikka soittouraa on takana yli 30 vuotta. Kyse on ns. laiskan sormen syndroomasta, jota moni soittaja ei välttämättä huomaa koskaan.

Kyse ei ole erityisen vakavasta asiasta. Se saattaa kuitenkin olla syynä siihen, miksi soittaminen tuntuu haastavalta tietyissä paikoissa.

Usein kitaraharrastuksen alkuvaiheessa esimerkiksi legatotekniikasta ei ole tietoakaan ja näin ollet jokainen sävel näpätään erikseen sormella tai plektralla. Kun taidot karttuvat aletaan yleensä jossain vaiheessa harjoittelemaan myös erilaisia kehittyneempiä soittotekniikoita, kuten legatoa, jossa sävel tuotetaan vain otelautakäden sormella.

Ohessa esimerkkinä yksi legatotekniikka, eli slide. Treeni on on Melodiasoiton tekniikat -kitarakurssistamme. Lunasta ilmainen kokeilu ja tutustu!



Mikä on legato?

Kitaransoitossa legatolla tarkoitetaan yleensä melodialinjoja, joissa käytetään ns. hammereita ja pull-offeja. Toki myös slide mielletään osaksi legatosoittoa.

Näitä soittotekniikat tuottavat hieman pehmeämmän saundin kuin plektralla suoraan soitettu sävel ja monessa yhteydessä ne myös helpottavat soittoa. Niin kuin minkä tahansa uuden asian edessä myös legato tuntuu aluksi haastavalta mutta oikeanlaisen soittotekniikan löydyttyä se helpottaa soittoa monin tavoin.

Tutustu legatosoittoon tarkemmin ja hio tekniikkaasi minun suunnittelemalla Tulkintaa sähkökitaransoittoon kokonaisuuteen, vaikka heti!

Tulkintaa sähkökitaransoittoon

Legato-soiton hyvä puoli on myös se, että se vahvistaa ja parantaa yleisesti koko otelautakäden soittotekniikkaa. Kun sävel soitetaan, eli ääntä tuotetaan ilman plektrakäden avustusta täytyy sormen liikkeen olla tarkka ja napakka.

Sanonta kitarapiireissä kuuluukin; soittaa voi pelkällä hyvällä legatotekniikalla mutta ei pelkällä hyvällä plektratekniikalla.

Otelautakäden tekniikkaa voidaan ajatella ensisijaiseksi jos vertaillaan molempien käsien tärkeyttä. Luonnollisesti ilman hyvää plektratekniikkaa käsien välinen synkronisaatio ei kuitenkaan toimi.

Toki pelkkää plektrakättäkin tulee harjoitella eikä hyvä plektratekniikka muodostu ilman harjoittelua. Plektratekniikkakin kehittyy kun otelautakäsi on kunnossa!

Heikon sormen tunnistaminen

Ennekuin tunnistat heikon sormen, on syytä tiedostaa mitä tehdä.

Legatosoitossa tyypillisä tilanteita ovat mm. asteikkosoitossa, joissa kielen ensimmäinen sävel pikataan plektralla ja loput sävelet soitetaan legatotekniikalla.

Näitä tilanteita ovat ns. 3 säveltä per kieli-kuviot, joissa soitetaan vaikka g-kielen 5. nauha etusormella plektralla pikaten. Tämän jälkeen soitetaan keskisormella saman kielen 7. nauha hammeria käyttäen ja lopuksi 9. nauha pikkurillillä hammerilla.

Tällaisista kuvioista voidaan muodostaa pidempiä melodiaketkuja, joissa suurin osa sävelistä on soitettu legatolla. Nimenomaan yleensä kielen ensimmäinen sävel pikataan ja loput soitetaan joko hammereilla tai pull-offeilla riippuen siitä, onko kuvio nouseva vai laskeva.

Yllä on esimerkki nousevasta ja laskevasta kuviosta. “H” on hammer ja “P” on pull off. Tämä on erittäin kätevä tekniikka monessa tilanteessa mutta voi aiheuttaa tietyn sormen laiskistumista.

Kaikki sormet, joilla soitetaan hammereita tai pull-offeja toimivat hyvin aktiivisesti ja kehittyvät koko ajan käytön myötä.

Kuten huomaat, esimerkkikuviossa etusormi ei tee juuri töitä, vaan suurimman työn tekee keskisormi ja nimetön. On erittäin yleistä, että ensimmäisen sävelen ääni tuotetaan pikkaamalla plektralla eikä tämä sormi, usein etusormi, joudu juurikaan tekemään töitä. Pahimmassa tapauksessa etusormi voi päästä liian helpolla liian pitkään ja jopa heikentyä soittoteknisesti.

Vaikka laskevissa kuvioissa myöskin pikataan yleensä ensimmäinen sävel, joka on monesti joko pikkurilli tai nimetön, eivät ne sormet heikkene nousevien kuvioiden ansiosta.

Etusormi jää helposti melko passiiviseksi myös laskevissa kuvioissa ja sen kunto on helppo tarkastaa ja kehittää muutamalla yksinkertaisella harjoitteella.

Laiskan sormen treenit

Soita yllä oleva harjoitus täysin pelkällä otelautakädellä. Soita 5. nauha etusormella hammerilla ja 7. nauha nimettömän hammerilla. Toista sama kahdella vierekkäisellä kielellä ja pyri tasaiseen rytmiin ja dynamiikkaan.

Saatat huomata, että sävelen soittaminen pelkällä etusormella tuntuu haastavalta. Tee tällöin liike hitaasti ja tarkasti niin, että saat sävelen soimaan. Lisää tämän jälkeen kielen seuraava sävel legatolla.

Tarkoitus on kehittää etusormen tekniikkaa soittamalla vain käyttäen otelautakäden sormia ilman näppäilyä tai plektraa.

Kun edellinen harjoitus alkaa sujua voit kokeilla soittaa laajempia kokonaisuuksia vain yhdellä kädellä. Hyvä harjoitus on soittaa pentatoninen asteikko vain legatolla.

Etene harjoituksessa rauhallisesti keskity sävelten laatuun. Soita ne puhtaasti ja kirkkaasti ja älä käytä apuna toista kättä. Kun saat vahvistettua etusormea vaikkakin se on yleensä pikattu plektralla tulee soitosta entistä hallitumpaa.

Seuraava askel on soittaa asteikko, jossa on kolme säveltä kullakin kielellä käyttäen pelkkää yhtä kättä.

Lue lisää: Pentatoninen asteikko hallussa? Mitä seuraavaksi?


Otetaan esimerkiksi Am-asteikko, johon sovelletaan legatotekniikkaa ilman plektran apua.

Nyt haastetta on jo useammilla sormilla! Etene harjoituksessa kieli kerrallaan. Harjoittele yhdellä kädellä soittoa aluksi vain ensimmäisellä kielellä. Kun tämä alkaa sujua ota mukaan seuraava kieli ja etene tällä tavoin kieli kerrallaan. Kun rakennat tämänkaltaisen kokonaisuuden pienissä erissä, on lopputulos varma ja hallittu.

Vaikka soitatkin kunkin sävelen pelkällä otelautakädellä, varo liioittelemasta sormien liikettä. Liikkeen ei tarvitse olla suuri; tarkka ja napakka isku saa sävelen soimaan.

Lopuksi kokeillaan soittaa arpeggioita yhdellä kädellä, jossa kieltä kohti soitetaan vain yksi sävel. Tämä kehittää jokaista sormea erikseen ja on erittäin tehokas harjoitus laiskan sormen kuntouttamiseen.

Harjoitus sisältää kaksi eri arpeggiota jotka ovat Dm ja Am.

Soita ensimmäisessä arpeggiossa e-kielen 5. nauha etusormella, b-kielen 6. nauha keskisormella ja g-kielen 7. nauha nimettömällä. Soita kaikki sävelet hammereilla ja vain yksi sormi kerrallaan. Älä jätä sormia pohjaan otelaudalla vaan nosta sormi pois kun soitat seuraavan sävelen. Voit soittaa arpeggiota pidempänäkin ketjuna kuin vain kaksi kertaa.

Toisessa arpeggiossa soitetaan e-kielen 8. nauha etusormella, b-kielen 10. nauha nimettömällä ja g-kielen 9. nauha keskisormella. Voit soveltaa tätä tekniikkaa muihinkin arpeggioihin millä tahansa kielillä. Tarkoitus on soittaa vain otelautakädellä kehittäen etenkin etusormen itsenäistä työskentelyä.

Omassa soitossa nämä harjoitukset ovat tuoneet soittoon paljon lisää tarkuutta, joka saa sävelet soimaan kirkkaammin ja paremman tekniikan myötä soitto myös tuntuu rennommalta ja hallitummalta.

Hyviä harjoitteluhetkiä!

Samuli

Kitaravideot