Kuukauden soolo – Marraskuu – Samulin blogi

Tässä blogissa esittelen marraskuun kuukauden soolon.

Minua pyydettiin soittamaan soolo vierailijan roolissa erään egyptiläisen yhtyeen levylle. Taustamusiikki sooloa varten oli sen verran mielenkiintoinen, että haluan jakaa soolon myös blogin muodossa.

Tyylillisesti kappale edustaa rockia mutta soolokohta kappaleessa on rauhallinen ja siinä käytetään vain duurisointuja. Sointukierto on mielenkiintoinen, sillä se sisältää modulaation (sävellajin vaihto). Kierto on F, G ja A, joista kaikki siis ovat duureja. F sekä G soinnut kuuluvat esimerkiksi Am-sävellajiin kun taas A sointu kuuluu A-duurisävellajiin

Kahden ensimmäisen soinnun kohdalla käytän luonnollista Am-asteikkoa ja A-duurisoinnun kohdalla A-miksolyydistä asteikkoa. Se on duuriasteikko, jossa on alennettu seitsemäs sävel.

Alla on soolo videomuodossa: 

 

 

Soolo

1.fb1

Soolo etenee neljän tahdin jaksoissa, jotka kattavat koko sointukierron. F ja G sointujen kohdalla soitan hieman bluesahtavia likkejä käyttäen luonnollista Am-asteikkoa sekä A-mollipentatonista asteikkoa. Pääsääntöisinä soittotekniikoina ovat vuoropikkaus sekä legato. Yksittäisiä fraseerauksellisia kikkoja on myös käytössä kuten vibrakammen käyttöä, erisuuruisia vibraatoja, keinotekoisia huiluääniä, bendauksen eri muotoja kuten pre-bendejä sekä release-bendejä.

Huomioi viimeisessä tahdissa oleva kuuden nuotin laskeutuva kuvio. Siinä ensimmäinen kieli soitetaan pull-offilla ja kaksi seuraava vuoropikataan. Voit harjoitella kyseistä likkiä kuuden nuotin sarjana niin, ettei se etene kieliryhmillä alaspäin.

2.fb2

Soolon keskimmäinen osio on teknisin kaikista osista. Se lähtee nopealla juoksutuksella. joka soitetaan vuoropikkaamalla ja se hyödyntää paljon kromaattisia säveliä sekstoli rytmissä. Voit myös soittaa sen käyttämällä legatoa niin, että pikkaat vain jokaisen kielen ensimmäisen sävelen.

Toisen rivin ensimmäisessä tahdissa soitetaan G7-soinnun säveliä käyttämällä likki, joka hyödyntää niin vuoropikkausta, liukuja sekä legatoa. Ota likki hitaasti haltuun ja kiinnitä huomiota rytmin tasaisuuteen.

Toinen tahti alkaa samankaltaisella likillä sovellettuna A-sointuun. Osio lopetetaan laskeutuvaan kuuden äänen kuvioon, joka käyttää A-duuripentatonista asteikkoa. Se etenee kolmen kielen ryhmissä samoin kuin ensimmäisen osion viimeisen tahdin likki.

3.fb3

Soolon viimeinen osio alkaa bluesmusiikista tutualla double stop-bendillä. Soita nimettömällä g- ja b-kielen 7. nauhat ja bendaa kieliä alaspäisellä nykäisyllä, jota seuraa pull-off 5. nauhaan. 

Toinen tahti alkaa samankaltaisella likillä mutta yksiäänisesti soitettuna. Siinä on käytössä ns. pre-bend, jossa sävel ensin venytetään ja sitten vasta soitetaan, jonka jälkeen bend vapautetaan. Tähän lisätään myös keinotekoinen huiluääni, joka tuotetaan oikean käden peukalon ja plektran samanaikaisella kosketuksella kieleen.

Tahdin lopussa venytetään b-kielen 8. nauha kokosävelen verran. Kun venytys on yllä päästä g-kieli luiskahtamaan sormen alle. Soita tämän jälkeen g-kieli ja vapauta venytys. Tämä on haastava likki hallita mutta se tuottaa mielenkiintoisen sävyn, jota käytetään paljon mm. bluesmusiikissa.

Soolo viimeistellään nopealla juoksutuksella, joka etenee g-kieltä pitkin ylöspäin. Siinä käytetään vuoropikkausta mutta voit soittaa sen myös legatolla. Kuviossa on käytössä kaikki neljä sormea otelaudalla ja rytminä on sekstoli. Jokaisen kuuden nuotin ensimmäinen sekä korkein sävel ovat asteikon säveliä ja niiden väliin jäävät sävelet ovat kromaattisia säveliä.

Voit soittaa sooloa omaan tempoon tai lisätä siihen myös omia likkejä. Mikäli miellyt johonkin sen likkiin erityisesti voit ottaa sen omaan repertuaariisi ja laajentaa sen käyttömahdollisuuksia.

Hyviä harjoitteluhetkiä!

 

-Samuli