Muistatko vielä #Hitti2018-biisikilpailun? Vuoden 2018 aikana käytyyn kilpailuun osallistui lähes 200 musiikintekijää, joista voittajaksi selviytyi Kialo-nimellä musiikkia tekevä Nelli Saarikoski. Nelli sai palkinnoksi Rockwayn 12kk lahjakortin, F-Musiikin kotistudiopaketin ja “Jos kuolen nyt” -voittajakappaleen tuotannon, äänityksen, miksauksen, masteroinnin ja julkaisun.
Kappaleen tuottajana toimi mm. Pariisin Kevät -yhtyeestä tuttu Arto Tuunela, äänityspaikkana legendaarinen Finnvox, miksaajana mm. Zen Cafèa ja Maija Vilkkumaata miksannut Ilkka Herkman ja masteroijana tuhansia hittejä masteroinut Svante Forsbäck. Kappale julkaistaan elokuussa 2019 Hannu Sormusen ja Lasso Entertainmentin toimesta. Nelli kirjoittaa matkastaan blogia Rockwaylle. Julkaisemme jokaisen blogipostauksen yhteydessä myös videomateriaalia tuotannon kulisseista. HUOM! #HITTI2020 starttaa elokuussa!
Lue blogisarjan aiemmat osat:
(Kuva: Aleksi Villberg. Teksti jatkuu kuvan jälkeen)
Biisin äänitys ja tuotanto
Menimme Finnvoxille 12.12.2018. Aloitimme päivän kiertämällä koko rakennuksen läpi tutkien uusia tiloja ja Arto löysi sattumalta vuosia kadoksissa olleen kitaransa yhdestä tarkkaamosta. Kun kierros oli tehty, linnoittauduimme studioon ja aloitimme laulujen äänitykset.
Arton kanssa on ollut helppo kommunikoida avoimesti, esittää omia ideoita ja työskennellä ylipäätänsä heti alusta asti. Hän on aivan ihana tyyppi ja mielestäni hyvin taiteilijapersoona. Pohtii hiljaa ja sanoo suoraan. Laulujen äänitys oli helppoa, kun biisi oli selkärangassa ja sain keskittyä vaan fiilikseen ja Arton vinkkeihin. Tuohon aikaan kärsin ääniongelmista ja tein höyryhengittelyä ja puhaltelin resonaattoriputkeen joka välissä kun ehdin. Vaikka ääni olikin painuksissa, pystyin laulamaan rennosti ja keskittymään itse biisiin. Vireongelmat kehotin korjaamaan autotunella, kunnes lopetin nauramisen sekä vitsailemisen ja otimme saman oton uudelleen. Ja monesti vielä montakin kertaa uudelleen. Kesken laulujen äänityksen käväisimme paikallisessa Pitäjänmäkiläisessä kiinalaisessa buffetissa syömässä ja keskustelimme musabisneksestä, yhteisistä tutuista ja musa-alasta.
Tehokkaan ruokatunnin jälkeen nappasimme kahvit mukaan ja menimme jatkamaan töitä. Rockway tuli jälleen ikuistamaan sessioitamme ja videolle päätyi laulujen äänitystä, tuottamista ja sekoilua. On todella kiva päästä näkemään myös ulkoapäin miltä yhteinen ja oma työskentely näyttää ja kuulostaa. Se opettaa varmasti eniten. Saimme laulut nopeasti purkkiin, jonka jälkeen viilasimme vielä itse biisiä ja sen tuotantoa. Päivän ollessa pitkä ja intensiivinen, en enää edes muista mitä kaikkia soundeja biisiin tuli vielä lisää, mutta kuuden aikaan illalla totesimme olevamme tyytyväisiä kappaleeseen, halattiin ja lähdettiin omille teillemme.
Oma alkuperäinen tekeleeni ei loppujen lopuksi muuttunut paljon. Teksti pysyi samana, samoin rakenne. Sointukierrot säilytettiin, mutta melodiat saivat Artolta todella hyviä korjauksia ja biisikin heräsi enemmän eloon. En ole vieläkään ihan varma, miten paljon minun omia alkuperäisiä soundeja ja raitoja säilytettiin ja miten paljon Artolta tuli uusia. Tämä toki täytyy selvittää vielä Arton kanssa. Kerroin Artolle olevani suht huono päästämään omista alkuperäsistä ideoistani irti ja muuttamaan biisiä, mutta tämä oli hyvä harjoitus siihen nähden. Vaikka halusin pitää kiinni omasta alkuperäisestä tuotoksestani, otin ideoita vastaan ja työstimme kappaletta yhdessä. Uskalsimme molemmat sanoa, jos joku idea oli hyvä tai järkyttävän huono. Tuntui siltä että yhteistyö oli todella vaivatonta ja avointa, juuri sellaista mitä uskalsin toivoakin.
xoxo, gossip curl
Seuraa Kialon matkaa kohti kappaleen julkaisua viikoittaisen blogitekstien ja videoiden muodossa. Kappaleen julkaisun yhteydessä käynnistyy myös #Hitti2020-biisikisa!