Muistatko vielä #Hitti2018-biisikilpailun? Vuoden 2018 aikana käytyyn kilpailuun osallistui lähes 200 musiikintekijää, joista voittajaksi selviytyi Kialo-nimellä musiikkia tekevä Nelli Saarikoski. Nelli sai palkinnoksi Rockwayn 12kk lahjakortin, F-Musiikin kotistudiopaketin ja “Jos kuolen nyt” -voittajakappaleen tuotannon, äänityksen, miksauksen, masteroinnin ja julkaisun.
Kappaleen tuottajana toimi mm. Pariisin Kevät -yhtyeestä tuttu Arto Tuunela, äänityspaikkana legendaarinen Finnvox, miksaajana mm. Zen Cafèa ja Maija Vilkkumaata miksannut Ilkka Herkman ja masteroijana tuhansia hittejä masteroinut Svante Forsbäck. Kappale julkaistaan elokuussa 2019 Hannu Sormusen ja Lasso Entertainmentin toimesta. Nelli kirjoittaa matkastaan blogia Rockwaylle. Julkaisemme jokaisen blogipostauksen yhteydessä myös videomateriaalia tuotannon kulisseista. HUOM! #HITTI2020 starttaa elokuussa!
Lue blogisarjan aiemmat osat:
(Kuva: Aleksi Villberg. Teksti jatkuu kuvan jälkeen)
Biisin äänitys ja tuotanto
Tiesin Arto Tuunelan, mutten ollut koskaan tavannut häntä. Tiesin myös Pariisin Kevään, mutten ollut koskaan kuunnellut bändiä, jos vahingossa kuulemiani satunnaisia radiosoittoja ei lasketa. Tapasimme Arton kanssa marraskuisena maanantaiaamuna ArtLabilla Vallilassa. Rockway tuli paikalle haastattelemaan ja kuvaamaan ensimmäisiä ajatuksia toisistamme ja Arton ajatuksia biisistäni. Suunnittelimme myös, miten tulemme etenemään kappaleen suhteen.
Haastattelujen jälkeen siirryimme Arton kanssa hänen työhuoneeseensa kuuntelemaan biisiä ja mietiskelemään, mihin suuntaan tuottaisimme sitä. Artolla tuli heti mieleen ideoita, joita hän soitteli synalla talteen samalla, kun siirsin hänelle Logic- projektistani raitoja Pro Toolsia varten. Soittelimme ja ideoimme kappaleen rakennetta, sointukiertoja ja melodioiden vaihtelua noin tunnin verran, minkä jälkeen Arto sanoi tekevänsä minulle biisistä demoversion fiilispohjalta.
Vielä samana iltana sain kyseisen demon lyhyellä saatetekstillä, jossa hän kirjoitti muun muassa ”älä kauhistu”. Kuuntelin biisin noin kymmenen kertaa putkeen kauhistellen. Biisissä oli vaihtunut kertsin sointukierto, osittain koko rakenne, siinä oli uusi c-osa, uusia melodioita ja instrumentteja. Ja tavallaan se kaikki kuulosti todella hyvältä!! Se ei vaan mielestäni ollut enää sama biisi fiilikseltään, vaikka versio olikin nyt hyvällä tavalla enemmän kuumottava ja outo. Viestittelimme Arton kanssa muutaman kerran tuotannon suhteen ennen kuin totesin hänelle vasta melkein kuukauden päästä tapaamisestamme, että toivoisin meidän kuitenkin tekevän biisin enemmän kappaleen alkuperäisen tuotannon pohjalta. Päätimme menevämme äänityspäivänä Finnvoxille ja äänittävämme laulut kokonaan uudelleen. Samalla ideoisimme kaikkea, mitä mieleen tulee sekä säilytetään kaikki mikä on säilyttämisen arvoista.
xoxo, gossip curl
Seuraa Kialon matkaa kohti kappaleen julkaisua viikoittaisen blogitekstien ja videoiden muodossa. Kappaleen julkaisun yhteydessä käynnistyy myös #Hitti2020-biisikisa!