Gary Mooren Still Got The Blues – tabit ja harjoitukset kitaralla

Gary Mooren Still Got The Blues – tabit ja harjoitukset kitaralla

Kielen venytys kitaralla eli bend on yksi kitaralle ominaisimmasta soittotekniikoista. Teknisesti ottaen kitaran kieltä ei voi venyttää koska se on terästä vaan sitä taivutetaan, jota sen englanninkielinen sana bend myös kuvaa. Kielen venytys on epätarkka suomennos tästä tekniikasta, jolla ei kuitenkaan ole suurempaa merkitystä tämän kirjoituksen yhteydessä.

Tarjoan alempana tekstissä muutaman harjoituksen vibraaton harjoitteluun sekä otteen Gary Mooren Still Got The Blues-kappaleesta, jolla on mukava harjoitella tätä tekniikkaa.

Kielen taivutus eli bendaus on tapa liikkua kahden eri sävelen välillä. Kielen ominaisuuksista riippuen kitaralla voidaan bendata puolisävelaskeleen verran aina kahden sävelaskeleen ja jopa suurempien intervallien verran. Sillä saavutetaan portaaton siirtyminen sävelestä toiseen, jota ei muilla instrumenteilla kuin kitaralla voi tehdä yhtä monipuolisesti. Se onkin hallittuna hyvin vaikuttavan kuuloinen soittotekniikka, johon voidaan lisätä vieläkin enemmän syvyyttä ottamalla bendattuun säveleen mukaan vibraatoa.

Tutustu Rockwayn Venytykset haltuun -kurssiin. Kurssilla opit tärkeimmät asiat kitaran venytystekniikoista.

Näillä harjoituksilla Still Got The Blues -kappale haltuun

Vibraato on tapa sävyttää säveltä muuttamalla sen virettä hienovaraisesti ilman, että sävelen varsinainen vire muuttuu. Käytännössä tämä tapahtuu kitaralla samalla tekniikalla kuin bendauskin. Vibraatoa tehtäessä kieltä “venytetään” ja palautetaan nopeahkolla tempolla, jolloin sävel saa huojuvan kuulokuvan. Vibraatoa voi olla nopeaa, hidasta, pientä ja suurta. Vibraaton rytmiä voidaan varioida ja sävel saattaa alkaa vibraatolla, joka tasaantuu loppua kohden tai päinvastoin.

Melodisessa kitaransoitossa kielen bendaamisen sekä vibraaton hallinta ovat välttämättömiä tekniikoita, joiden opettelulle kannattaa antaa huolella painoarvoa. Näillä soittotekniikoilla saadaan melodiaan sielukkuutta ja inhimillisyyttä. Vibraaton variaatiot tukevat erinäisiä tunteita, joita soitossa pyritään ilmaisemaan.

Mikäli soitto on aggressiivista, voidaan säveltä koristella suurella ja nopealla vibraatolla. Mikäli taas pyritään soittamaan herkästi ja ilmaisemaan esimerkiksi surun tunnetta valitaan sen tueksi pieni ja hidas vibraato.

Vibrato-harjoitukset

  1. harjoitus

Vibraatoa on aluksi hyvä harjoitella yksittäisillä sävelillä. Voimme ottaa esimerkiksi g-kielen 9. nauhan, joka on e-sävel. Paina sävel pohjaan esimerkiksi nimettömällä, jolloin saat sen tueksi myös etu- ja keskisormen. Ota kitaran kaulasta tukeva ote ja pyri tekemään hidasta ja pientä vibraatoa kääntämällä rannetta. Vibraatoa ei tehdä pelkästään sormilla vaan liike lähtee aina käsivarresta asti, jolloin sen tekemiseen saadaan enemmän voimaa ja hallintaa.

Mikäli haluat oppia lisää melodiasoiton tekniikoista, tutustu tähän Rockwayn kurssiin.

2. harjoitus

Tämän jälkeen voit harjoitella vibraaton lisäämistä puolisävelbendiin. Siinä aluksi venytetään 9. nauhan sävel puolisävelaskeleen verran, jolloin se kuulostaa samalta kuin 10. nauhan sävel. Venytämme kieltä siis e-sävelstä f:ään.

Pyri pitämään kieli bendattuna, jonka jälkeen lisää säveleen ensimmäisen harjoituksen pieni ja hidas vibraato. Anna sävelen soida muutaman sekunnin ja pyri pitämään vire kohdillaan. Kun harjoitus alkaa tuntua luontevalta voit varioida vibraatoa niin, että se on nopeampaa ja suurempaa.

3. harjoitus

Lopulta tehdään vielä sama harjoitus uudelleen mutta lisätään 9. nauhan säveleen kokosävelbend. Siinä sävel venytetään kokosävelaskeleen verran, jolloin se kuulostaa samalta kuin 11. nauhan sävel, joka on f#.

Puolisävel- ja kokosävelbendit ovat yleisimpiä bendejä ja kun saat vielä lisättyä niihin vibraatoa niin pystyt soittamaan useimmat melodiat koskettavasti tulkiten. Muista, että vibraatolla täytyy olla tarkoitus ja se edustaa halutunlaista tunnetilaa. Voit kuunnella kuuluisia tulkitsijoita kuten vaikkapa Gary Moorea tai Mark Knopfleria ja analysoida millä tavalla he käyttävät melodiasoitossaan vibraatoa.

Seuraavaksi käydään läpi Still Got The Blues -biisin melodia, ohessa myös tabit. Olen myös tehnyt kappaleen melodiasta, joka on erinomainen harjoitus kitaristeille, opetusvideon. Lunasta ilmainen kokeilu ja katso kyseinen oppitunti sekä kaikki muut kurssin hyödylliset oppitunnit!

Still Got The Blues tabit

Lopuksi esittelen otteen legendaarisen Gary Mooren Still Got The Blues kappaleesta. Tällä melodialla on hyvä harjoitella vibraaton lisäämistä bendiin. Melodiassa esiintyy paljon erisuuruisia bendejä, jotka ovat joko puoli- tai kokosävelbendejä. Usein vibraato lisätään melodian pitkiin säveliin, joita on aikaa sävyttää.

Gary Moore Still Got the Blues

Voit lisätä vibraaton haluamiisi säveliin mutta oivalliset paikat siihen voisivat olla joka toisessa tahdissa esiintyvät pitkät bendatut sävelet. Voit soittaa koko melodian niin, että lisäät jokaiseen pitkään säveleen samantyylisen vibraaton. Tämä vaikuttaa koko melodian luonteeseen. Jos soitat kevyellä ja pienellä vibraatolla kuulostaa melodia herkältä. Jos taas lisäät säveliin suuren ja nopean vibraaton tulee soittoon aggressiivisuutta, joka vaikuttaa melodian luonteeseen omalla tavallaan.

Vaihtoehtoinen tyyli on varioida vibraatoa melodian edetessä. Muutaman ensimmäisen kohdesävelen aikana vibraato voi olla suurempaa ja rauhoittua melodian loppua kohden. Analysoi mikä tyyli sopii sinulle parhaiten ja voit tietenkin harjoitella vibraaton lisäämistä bendeihin myös muillakin kappaleilla.

Hyviä treenihetkiä!
-Samuli

Kitaravideot