Fingerstyle – kolme treeniä Metallica-teemalla

Sorminäppäily on kitaransoittotekniikka, jonka perusteet jokaisen kitaristin tulisi hallita. Tässä tekniikassa ei käytetä plektraa vaan kaikki sävelet soitetaan kieltä sormella näppäämällä. Yleensä sorminäppäilystä puhuttaessa käytössä on oikeassa kädessä enemmän kuin yksi sormi. Maksimi on tietenkin viiden sormen käyttö mutta yleisimmin kolmella tai neljällä sormella voi soittaa valtaosa sorminäppäily-kappaleista.

Voit tutustua tarkasti tähän tekniikkaan tällä kurssilla.

Sorminäppäily tapahtuu niin, että yleensä peukalolla näpätään paksuimpia kieliä ja etu-, keskisormi sekä nimetön soittavat ohuimmat kielet. Kielet voidaan näpätä samanaikaisesti, eri aikaan tai käyttäen näiden variaatioiden yhdistelmiä. Monimuotoisimmillaan tämä tekniikka mahdollistaa samanaikaisesti bassolinjan, melodian sekä sointusävelten soittamisen yhtä aikaa yhdellä kitaralla.

Tällä kurssilla käydään myös läpi sorminäppäilyn tekniikkaa.

Nothing Else Matters

Monelle kitaristille ensimmäinen opeteltu riffi on kuuluisan amerikkalaisyhtyeen Metallican kappaleen Nothing Else Matters intro-osio. Siinä on käytössä kitaran neljä kieltä, jotka soitetaan avoimena sorminäppäillen. Kappale kulkee Em-sävellajissa ja se on yksi Metallican tunnetuimmista kappaleista, joka löytyy yhtyeen Black-albumilta.

Kappaleen introssa käytetään teräskielistä akustista kitaraa mutta sen voi soittaa millä tahansa kitaralla.

Yllä on esitetty kappaleen ensimmäinen tahti, joka esiintyy kappaleen alussa ja lopussa. Siinä ei tarvita otelautakättä lainkaan koska kaikki kielet soitetaan avoimena. Oikeassa kädessä käytetään neljää sormea niin, että jokainen tabin osoittama kieli soitetaan omalla sormellaan.

Paksuin e-kieli soitetaan peukalolla, g-kieli etusormella, b-kieli keskisormella ja ohuin e-kieli nimettömällä. Tämän jälkeen kuvio palaa takaisin päin sisältäen yhteensä kuusi säveltä.

Klassisessa kitaransoitossa oikeata kättä roiketaan rennosti kielten yläpuolella niin, että vain sormien päät osuvat kieliin muun käden ollessa ilmassa ranteen alueelta. Sen sijaan usein kevyen musiikin soittajat saattavat pitää rannetta kitaran tallan päällä, jolloin sormiin saattaa saada paremman hallinnan. Voit testailla kumpaakin tapaa ja se kumpi tuntuu paremmalta niin käytä sitä.

The Unforgiven

The Unforgiven löytyy samaiselta Metallican Black-albumilta kuin edellinenkin kappale. Tämäkin kappale alkaa akustisella kitara, joka on tällä kertaa nylonkielinen kitara. Sen voi kuitenkin soittaa minkä tahansa tyyppisellä kitaralla.

Kappaleen introssa on käytössä Am-sointu, joka pidetään koko ajan pohjaan painettuna. Soita b-kielen 1. nauha otelautakäden etusormella, g-kielen 2. nimettömällä ja d-kielen 2. keskisormella. Oikeassa kädessä a-kieli soitetaan peukalolla, d-kieli etusormella, g-kieli keskisormella ja b-kieli nimettömällä.

Intron näppäily kuvio soitetaan kappaleen alussa useita kertoja, jonka päälle soitetaan toisella kitaralla melodia. Pidä pohjassa painettuna Am-ote, josta aluksi irrotetaan etusormi b-kielen 1. nauhalta.

Näppää oikean käden peukalolla ja nimettömällä a- ja b-kieli samanaikaisesti, jonka jälkeen näpätään g-kieli keskisormella ja d-kieli etusormella. Tämän jälkeen rullataan tabin osoittamaa kuviota kolme kertaa niin, että soitat kyseiset kielet koko ajan edellisen ohjeen mukaisesti. On tärkeää käyttää tämänkaltaisten kuvioiden soittamiseen useita sormia oikeassa kädessä, joka tuo sointiin puhtautta ja nopeutta sekä soittotuntumaan helppoutta kun tekniikka alkaa luonnistumaan.

Viimeisten kolmen sävelen kohdalla lisätään etusormi b-kielen 1. nauhaan, jonka jälkeen kuvio alkaa alusta. Pyri pitämään soiton rytmi tasaisena soittamaan jokainen sävel samalla äänenvoimakkuudella.

Welcome Home (Sanitarium)

Metallican Welcome Home (Sanitarium) kappale löytyy yhtyeen Master Of Puppets-albumilta. Siinäkin on edellisten kappaleiden tavoin rauhallinen intro ja tässä tapauksessa se on soitettu sähkökitaran puhtaalla (clean) soundilla.

Kappale on soitettu levyllä plektralla mutta sen voi myös sorminäppäilläkin oikein hyvin. Plektrasoitossa ja sorminäppäilyssä on hieman erilainen soundi, jolloin soittaja saattaa valita kyseisen tekniikan sen tuottaman äänensävyn mukaan. Sorminäppäilyssä on hieman pehmeämpi sävy kuin plektrassa, jota voi käyttää hyväkseen musiikkia tehdessä.

Neljä ensimmäistä säveltä muodostavat sointuotteen, jota pidetään pohjassa toisen tahdin puoleen väliin saakka sitä liikutellen ylöspäin. A-kielen 2. nauha soitetaan otelauta käden etusormella ja d-kielen 4. nauha joko nimettömällä tai pikkurillillä. Näppäile oikealla kädellä paksuin e-kieli peukalolla, a-kieli etusormella, d-kieli keskisormella ja g-kieli nimettömällä. Käytä läpi intron aina samaa sormea kutakin kieltä kohden.

Seuraava ote soitetaan samalla tavoin kuin ensimmäinenkin sitä siirtäen yhden nauhan ylöspäin. Älä irrota sormia sointua siirrettäessä vaan raahaa sormet oikeaan kohtaan, jolloin ääni ei katkea sointujen välissä. Toisen tahdin neljä ensimmäistä soitetaan edelleen samalla otteella kuin ensimmäinenkin tahti käyttäen samaa näppäilykuviota.

Voit syventyä tarkemmin näppäilytekniikkaan tällä kurssilla.

Toisen tahdin puolella välissä vaihtuu sointuote. Soita e-kielen 5. nauha otelautakäden keskisormella ja a-kielen 4. nauha etusormella. Tähän otteeseen lisätään vielä avoin d-kieli. Näppäile aina paksuin kieli oikean käden peukalolla, a-kieli etusormella ja d-kieli keskisormella.

Toisen tahdin viimeisen sävelen kohdalla sama ote liikutetaan kaksi nauhaväliä alemmas, jolloin e-kieleltä soitetaan 3. nauha ja a-kieleltä 2. nauha. Pidä sormet koko ajan pohjaan painettuina niin, että kielet soivat kauniisti päällekkäin. Kahden viimeisen sävelen aikana ote siirretään takaisin 5. nauhalle, jonka jälkeen kuvio aloitetaan alusta.

Harjoittele kukin kuvioista huolellisesti ja hitaasti niin pääset niillä nopeasti sorminäppäilyssä vauhtiin.

Hyviä treenihetkiä!
-Samuli