Tässä blogissa tutustutaan asteikkoon, mikä jokaisen kitaristin on tunnettava.
Kyseisen asteikon nimi kitaralla on blues-asteikko. Se on pop-, rock-, jazz-, blues- sekä metalli-musiikissa käytetyin asteikko pentatonisen asteikon lisäksi. Sitä yleensä käytetään soolon- ja melodiansoitossa, improvisoinnissa sekä säveltämisessä.
Tähän kitara-aseikkoon tutustutaan myös seuraavalla, Blues-kurssi aloittelijoille -kokonaisuudessamme:
Esimerkiksi legendaarisen Deep Purple-yhtyeen Smoke On The Water kappaleen tunnetussa introssa käytetään blues-asteikkoa. Se toimii myös pohjana tuhansille muille kappaleille sekä sooloille monessa eri musiikin genressä.
Blues-asteikko
Tämä asteikko pohjautuu viisisäveliseen mollipentatoniseen asteikkoon, jonka sävelet ovat A-sävellajissa a, c, d, e ja g. Kun lisäämme yhden kromaattisen sävelen d:n ja e:n väliin, joka on alennettu e (eb) tai korotettu d (d#) saamme aikaiseksi blues-asteikon. Sen sävelet ovat siis a, c, d, eb, e ja g. Tätä lisäsäveltä kutsutaan “blue noteksi” eli siniseksi säveleksi.
Kitaralla usein asteikot soitetaan niin, että ne kattavat kaikki kuusi kieltä. Näin saadaan kaikki kielet käyttöön ja asteikosta tulee käyttökelpoisempi. Kun soitetaan blues-asteikko kuudella kielellä yhdessä asemassa kattaa asteikko kaikkiaan kaksi oktaavia sekä kaksi säveltä kolmannesta oktaavista. Tällöin asteikko näyttää seuraavalta:
Harjoittele asteikko lihasmuistiin ja soita sitä ylös ja alas. On hyvä myös pystyä soittamaan asteikot sekä muutkin asiat eri tekniikoita käyttämällä. Erilaiset tekniikat kuten vuoropikkaus, legato tai liu’ut tuottavat omanlaisensa saundin sekä mahdollistavat erilaisten asioiden soittamisen.
Jotta saat bluesasteikosta erityisen käyttökelpoisen esittelen vielä muutaman likin, jotka perustuvat tähän asteikkoon. Voit soveltaa niitä omaan soittoosi tai ottaa niistä inspiraatiota ja muovata omanlaisiasi.
1.
Ensimmäinen likki alkaa perinteisellä bend-likillä, jossa bendataan g-kielen 7. nauha kokosävelaskeleen verran. Pidä tämän jälkeen kahden ohuimman kielen 5. nauhat pohjaan painettuna etusormen puolibarreotteella. Seuraavaksi soita blue note 8. nauhalta, jota seuraa d-sävel. Loppuun soitetaan etusormen barreotteella doublestop g- ja b-kielten 5. nauhalta, johon lisätään pieni bend. Likki lopetetaan perussäveleen d-kielen 7. nauhalta.
2.
Toinen likki käyttää kahta doublestopia, joissa soitetaan kaksi säveltä samanaikaisesti. Voit soittaa ne joko yhdellä plektraniskulla tai käyttämällä plektrakäden keskisormea sekä nimetöntä. Voit soittaa d-kielen 7. nauhan sävelet plektralla ja doublestopit sormilla, jolloin tekniikkaa kutsutaan hybridipikkaukseksi. Likki viimeistellään kokosävelbendillä perussäveleen.
3.
Kolmas likki käyttää pieniä bendejä soiton sävyttämiseen. Lisää ensimmäiseen säveleen nopea puolibend, jonka jälkeen sävel soitetaan luonnollisena. Toista sama bend blue noteen g-kielellä ja likki viimeistellään terssiin, joka on soinnun kolmas sävel.
4.
Viimeinen likki käyttää vuorottelevia kieliä sävelten soittamiseen. Tähänkin likkiin soveltuu hyvin hybridipikkaus, jossa voit soittaa alimmat sävelet plektralla ja d-kielen 7. nauhan plektrakäden keskisormella. Alemmat sävelet muodostavat melodialinjan, joka nousee asteikkoa pitkin ja päätyy perussäveleen.
Jos pentatoninen asteikko ei ole tuttu, suosittelen ottamaan senkin haltuun.
Muista tutustua myös Blues-kurssi aloittelijoille -kokonaisuuteemme:
Hyviä treenihetkiä!
-Samuli