Käsien synkronisaatio ja liu’utustekniikka

Tässä blogissa esittelen hyvän harjoituksen kitaralle, joka kehittää kahden käden välistä synkronisaatiota sekä liu’utustekniikkaa.

Harjoitus on osio Cliffs of Dover-kappaleesta, joka on legendaarisen Eric Johnsonin yksi tunnetuimmista teoksista. Melodia on osio kappaleen kertosäkeestä, jossa hyödynnetään kahden kielen sointuarpeggioita,  joka liikkuvat liukujen (sliden) avulla alaspäin. 

eric johnson

Harjoitus on hyvin melodinen ja kunkin arpeggion ylin sävel muodostaa melodialinjan, joka liikkuu sointukierron myötä. Melodian soinnut ovat Am, G, D, G, D, Em

Muista tutusta kurssiimme, jossa keskitytään arpeggioihin täysin alkeista.

Arpeggio-kurssi

Otelautakädessä tarvitset kaikkia neljää sormea ja kunkin arpeggion ensimmäinen sävel on hyvä aloittaa pikkurillillä. Moni kitaristi välttelee pikkurillin käyttöä koska se tuntuu heikoimmalta sormelta mutta sormen heikkous juuri johtuu sen käytön välttelystä. Ota siis sormi mukaan soittoon niin totut siihen nopeasti ja se tuo soittoon kosolti lisäulottuvuutta.

Melodiassa käytetään kolmimuunteista shuffle rytmiä, joten keskity soiton puhtauden sekä rytmin tasaisuuden lisäksi myös tähän seikkaan.

1-37

Ensimmäinen arpeggio käsittää neljä ensimmäistä säveltä ja ne muodostavat Am-arpeggion. Soita 17. nauha pikkurillillä ja d- sekä g-kielen 14. nauhat etusormen puolibarreotteella. Älä anna sävelten kuitenkaan soida päällekkäin vaan pyri erottelemaan ne plektrakäden demppauksen avulla.

Neljännestä sävelestä liu’utetaan pikkurilli 17. nauhasta 16. nauhaan, josta alkaa G-duuri arpeggio. Soita siinä 12. nauhan sävelet etusormen barreotteella. 16. nauhasta tehdään taas pikkurilliliuku 14. nauhaan, josta alkaa D-duuri arpeggio.

Toinen tahti on kokonaan D-duuri arpeggiota lisätyllä g-sävelelllä. Käytä tässä vuoropikkausta ja pidä rytmi koko ajan tasaisena.

Kolmannessa tahdissa soitetaan taas G-duuri-arpeggio aloittaen pikkurillillä toisesta 16. nauhan sävelestä, josta tehdään liuku 14. nauhaan.

VIimeisessä tahdissa soitetaan Em-soinnun päälle. Tahdi aloitetaan pull-offilla 12. nauhasta 11. nauhaan. Siitä soitetaan pentatonista asteikkoa alas päin kolmen sävelen verran ja melodia päättyy b-säveleen.

Harjoittele melodia rauhallisesti ja pyri soittamaan mahdollisimman puhtaasti sekä tasaisella rytmillä. Pidä tekniikka säännöllisenä eli soita jokainen tahti joka kerralla samalla tavalla. Tällä tavoin saat sen juurtumaan lihasmuistiin nopeammin. 

Arpeggio-kurssi

Hyviä soittohetkiä!

-Samuli