Videopelimusiikki – osaatko soittaa Super Mario -tunnarin?

Videopelimusiikki on kasvattanut suosiotaan valtavalla vauhdilla ja saavuttanut osittain aseman omana musiikinlajinaan sekä merkittävänä kanavana jakaa uutta musiikkia. Muun muassa kotimainen maineikas Poets of the Fall -yhtye nousi suuren yleisön suosioon saatuaan kappaleensa mukaan legendaariseen Max Payne -peliin. Kappaletta ei sinänsä oltu sävelletty videopeli-tyyliseksi, vaan haussa oli pelin tunnelmaan sopiva “normaali” kappale oikeine instrumentteineen ja lauluineen.

Sittemmin samaiselta yhtyeeltä tilattiin kappale kotimaisen Futuremark-yhtiön tuottamaan ohjelmistoon, joka nosti bändin entistäkin suurempaan suosioon. Kyseessä on siis aidosti soitettu ja äänitetty musiikki, jota voidaan hyödyntää tietokonemaailmassa aivan kuten perinteisilläkin äänitteillä.

Konemusiikin kehitys

Siinä missä alkeellinen tietokonemusiikki 80-luvulla oli liki monofonista, eli vain yksittäisellä äänellä kerrallaan tuotettua voi nykyään vastaava musiikki olla valtavan moninaista. Perinteinen teknologia mahdollisti vain yksiäänisen melodian soittamisen eikä äänissä juuri ollut mahdollisuuksia dynamiikan variaatioihin tai muuhunkaan fraseeraukselliseen toimintaan. Tästä syystä musiikin tuotanto kuulosti hyvin konemaiselta, josta puuttui inhimillinen ote.

Heikosta tuotantomahdollisuudesta huolimatta monesti pelimusiikin teemat olivat hyvinkin mielikuvituksellisia. Niistä pyrittiin saamaan mahdollisimman monipuolisia teknisten mahdollisuuksien rajoissa ja tästä syystä kappaleet saattoivat olla hyvinkin polveilevia sekä haastavia niin rytmisesti kuin melodisestikin. Pelien maailmojen usein ollen mitä erikoisempia fantasiamaailmoja pyrittiin musiikin istuvan myöskin tähän tematiikkaan.

Nintendo Entertainment System -pelikonsoli

Vähitellen teknologian kehittyessä myös musiikin tekemisen välineistö parantui. Se alkoi sallimaan useampia samanaikaisia ääniä, joka mahdollisti esimerkiksi kevyen rumpukompin luomisen pohjalle, jonka päälle saatettiin rakentaa harmoniaa sekä melodia. Lopulta tämä johti siihen, että peleissä saatettiin käyttää oikeilla instrumenteilla studiossa äänitettyä musiikkia, jolloin sen mahdollisuudet ovat rajattomat.

Interaktiivinen videopelimusiikki

Tätä nykyä on olemassa jopa interaktiivisia musiikkiin liittyviä pelejä kuten maineikas Guitar Hero. Sitä pelataan kitaraa muistuttavalla ohjaimella, jolla “soitetaan” pelissä kappaleita. Pelin tasot vaihtelevat soitettavien tasojen vaativuudesta riippuen ja sen näkymä on rakennettu hienosti hyvin pelimäiseen muotoon musiikin ehdoilla. Pelissä käytetään aitojen kuuluisien yhtyeiden musiikkia ja se onkin nostanut monta bändiä valtavaan suosioon tai kasvattanut niiden mainetta entisestään.

Tästä on hyvänä esimerkkinä melodista metallia soittava Dragonforce. Yhtyeen kappale nimeltään Through the Fire And Flames sisällytettiin Guitar Hero 3 peliin, jota onkin kutsuttu kaikkien aikojen haastavimmaksi Guitar Hero kappaleeksi. Nykyisen sosiaalisen median valtakaudella moni pelaaja on noussut suosituksi internet-hahmoksi läpäistessään kyseisen kappaleen ja jaettuaan saavutuksensa mediaan.

Ympyrä sulkeutuu

Pelimusiikin mahti on siis jo päässyt siihen pisteeseen, että se ei ainoastaan ole viihdettä ja pelien taustalla olevaa tunnelmaa vaan ihmiset voivat rakentaa sen avulla uraa edellisen esimerkin tavoin. Ympyrä on myös sikäli sulkeutunut, että tätä nykyä moni yhtye käyttää musiikissaan pelimusiikille ominaisia piirteitä. Siinä missä alkujaan videopelimusiikki pyrki osittain simuloimaan “aitoa” musiikkia, pyrkivät nykyään yhtyeet imitoimaan pelimusiikin maneereita. Myös Dragonforcen musiikissa käytetään pelillisiä teemoja aina heidän visuaalista lavashow’ta myöten.

Yhdeksi sosiaalisen median hiteiksi on noussut pelimusiikin coverointi esimerkiksi kitaralla tai kokonaisella bändillä. Yksi YouTuben katsotuimpia kitaravideoformaatteja on nimenomaan pelimusiikkicoverit. Suuret katsojamäärät saattavat taata elannon sisällöntuottajalle, jolloin videopelimusiiki saattaa olla ratkaisevassa roolissa myös tässäkin asiassa. Videoilla saattaa olla miljoonia katsontakertoja ja tubettaja voi esimerkiksi ottaa Zelda-pelin tunnuskappaleen ja muuttaa sen metallimuotoon omassa kotistudiossaan.

Tutustu myös Rockwayn biisinteko- sekä äänityskursseihin

Super Mario Bros

Mario Bros on alkujaan Nintendon vuonna 1983 kehittämä kolikkopeli. Peli julkaistiin vuonna 1985 kotona käytettävälle pelikonsolille, josta tuli jättimäinen myyntimenestys. Sittemmin Mario Bros on julkaistu monena eri versiona pitkänä pelisarjana, jonka tarina jatkuu edelleenkin.

Super Mario on maailman tunnetuin videopelihahmo

Pelin ikonisen tunnusmuusikin sävelsi japanilainen Kōji Kondō. Hänen kaikki teoksensa ovat Nintendolle sävellettyjä ja nimenomaan Mario Brosin teemamusiikki on yksi maailman tunnetuimmista sävellyksistä pelimaailmaan. Hän on myös säveltänyt musiikin maineikkaaseen The Legend of Zelda-pelisarjaan. Mielenkiintoista Kōjin sävellyksissä on hänen pitäytymisensä melko tiukasti japanilaisen musiikkiperinteen rajoissa, joka tekee hänen musiikistaan peleihin hyvin omintakeista.

Katso myös: Pelimusiikin sävellys

Alla on esitetty kitarasovitus Mario Bros teemamusiikista. Se on kitaralle melko haastava sen rikkaan rytmiikan vuoksi. Se on myös nopeudeltaan rivakka, joten se tarjoaa myös tekniikkaharjoituksen soittajalle. Kuuntele melodia tabin alla olevasta soittimesta ja pyri soittamaan kappale tismalleen samassa rytmissä.

Hyviä treenihetkiä!

-Samuli

Kitaravideot