Legendaarinen espanjalainen flamencokitaristi Paco de Lucía ei varmaan olisi uskonut, että perulaisesta cajón-soittimesta (lausutaan: ka-HON; tarkoittaa “laatikkoa”) tulisi niin suosittu. De Lucía soitti vuonna 1977 useamman keikan Limassa paikallisen perkussionistin Caitro Soton kanssa. Kitaristi huomasi, että cajonin rytmiset mahdollisuudet istuivat täydellisesti espanjalaiseen flamencoon. De Lucía lisäsi cajonin omaan yhtiöönsä soitinvalikoimaan, ja aloitti näin laatikkorummun voittokulun Perun ulkopuolella.
Alkuperäiset cajonit olivat pelkkiä vanerilaatikkoja, joissa oli ohuesta vanerista tehty etuseinä lyömistä/soittamista varten, ja takaseinässä ääniaukko. Tällaisista cajoneista lähtevät bassorumpu- ja congamaiset soundit. Ajan myötä etuseinän taakse asennettiin helistimiä tai virvelimattoja – jotkut niistä ovat säädettäviä – mikä lisäsi virveli-tyylisiä ääniä cajonin arsenaaliin. Rumpalit keksivät myös käyttää kämmenten lisäksi – tai niiden sijaan – bassopedaalia ja/tai vispilöitä cajonin soittamiseen, joilla saa laatikosta esiin myös hyvin jazziin ja akustiseen musiikkiin istuvia soundeja.
Rockwayltä löytyy kymmenittäin opetusvideoita cajonin soitosta suomeksi. Kannattaa tutustua!
Neronleimaus Pohjanmaalta
Kymmenen vuotta sitten seinäjokilainen rumpali Mika Lilja soitti ensimmäistä kertaa cajonia unplugged-keikalla. Hän rakastui cajonin tarjoamaan pehmeään soundiin ja helpon roudattavuuteen, mutta vaivalloisen kumarasta soittoasennosta hän ei tykännyt.
Ajatukset lähtivät liikkeelle ja jo melko pian Lilja oli rakentanut itselleen oman cajon-pohjaisen rumpusetin, jossa oli tavallisen kokoinen cajon bassorumpuna (jota soitettiin pedaalilla), sekä pieni virvelicajon, joka kiinnittyi bassocajoniin.
Mika Liljan uusi setti otettiin mielenkiinnolla vastaan. Mikan rumpalikollegat alkoivat pyytää itselleen omia settejä, mikä johti ensin useisiin päivityksiin, ja lopulta Loota Percussion -firman perustamiseen.
Vuonna 2015 ilmestyi Lootan ensimmäinen cajon-rumpusetti – Loota Performer (hinta n. 588 €).
Loota Performerissa on bassorummussa valmiiksi asennettu istuinpehmike, sekä helposti korkeussäädettävä virveli. Virvelin etupuolella löytyy pieni metallilehdykkäistä tehty crasher haitsu- tai crash-tyylisiä soundeja varten. Virvelicajonin sivuseinään on asennettu kiinnike, johon voi liittää esimerkiksi pieni symbaaliteline splash-peltiä varten.
Loota Performer -setti on myös vasenkätiselle ystävällinen, koska bassocajonissa on kaksi soittopintaa, joiden ansiosta bassopedaalin voi asentaa joko oikealle tai vasemmalle kyljelle.
Bassorummun iso ääniaukko on takaseinässä, ja sen kautta pystyy varastoimaan pedaalin, mahdollisen lisäsymbaalin telineinen, sekä sudit ja riisikepit bassorummussa kuljetusta varten. Virveli nostetaan yksinkertaisesti kokonaan ulos bassorummusta ja laitetaan kuljetusta varten takaisin niin, että se makaa istuimen päällä. Näin koko setti mahtuu yhteen laukkuun.
Uusi Loota Professional -setti
Performer-setistä tuli myyntimenestys ja se on edelleen myynnissä. Maailmalta tuli kuitenkin myös parannusehdotuksia ja lisätoiveita, joiden perusteella Mika Lilja on kehittänyt Lootan uutta huippumallia, nimeltään Loota Professional (hinta alkaen n. 698 €).
Monet ovat pyytäneet Performer-sarjaa kookkaampaa settiä, joka olisi mukavampi pitkille ja/tai painavammille soittajille (niin kuin allekirjoittanut).
Professional-setin bassocajon on 52 cm korkea, kun perinteisen cajonin korkeus on tavallisesti luokkaa 46-48 senttiä. Pyöreä ääniaukko löytyy nyt bassorummun etupuolelta, minkä ansiosta Loota Professional vie entistä vähemmän (!) tilaa pienellä lavalla, koska setin taakse ei tarvitse jättää tilaa mikrofonitelinettä varten.
Isompaan bassosoundiin sopii luonnollisesti syvempi virvelisoundi, minkä vuoksi Professional-setin snare on nyt peräti 12 senttiä syvä. Virvelin uusi pyöreä vanerikaula vie snarecajonia myös noin 12 cm kauemmas bassocajonista, mikä on sekin isokokoiselle soittajalle tarkoitettu ominaisuus. Uusi on myös Performer-virveliä karheampi soittopinta, joka helpottaa perinteistä vispilöintiä entisestään.
Professional-settiin kuuluu vakituisesti Lootan uusi Crash-Stack-kapistus, joka kiinnitetään lyhyellä telineellä yhteen virvelin kahdesta kiinnittimestä. Crash-Stackiä voi käyttää aksenttisymbaalin tai avoimen haitsun tavalla, ja se koostuu kolmesta 7,5 tuumaisesta peltilevyistä, joihin on kiinnitetty alapuolelta kaksi tamburiinin helistintä.
Tällä hetkellä Lootan Professional-setti on saatavilla kahdella eri viimeistelyllä – Natural Arctic Birch ja Dark Arctic Birch.
Loota Professional soittotestissä
Saimme testiin Loota Professional -setin Bundle-version, johon kuuluu varsinaisen setin lisäksi Lootan rumpumatto, saksalaiset Rohema Poly Brush XL -muovisudit (paksuus n. 2,6 cm), Lootan cajonpedaali säädettävällä cam-akselilla, sekä 12-tuumainen Istanbul Xist ION -sarjan splash-symbaali.
Bassopedaalin kasaamisessa kannattaa katsoa Loota Percussionin mainio YouTube-ohjevideo, joka auttaa myös pedaalin säätämisen kanssa. Muuten koko Professional-setin pystyttäminen käy käden käänteessä. Kokenut Loota-käyttäjä saa setinsä pystytettyä lavalle alle viidessä minuutissa.
Jos olet soittanut aiemminkin riisikepeillä ja vispilöillä, siirtyminen perinteisestä rumpusetistä Loota Professionaliin on erittäin vaivatonta. Puisien lyömäpintojen sekä bassopedaalin pehmeän nujian vuoksi Lootan rebound on luonnollisesti hieman erilainen kuin rumpujen rumpukalvoilla, mutta oman soittotekniikan hienosäätö tapahtuu käytännössä itsestään.
Loota-bassocajonin demppaaminen hoituu perinteisellä tyyny-/peittomenetelmällä, jos kuivempi soundi on sitä mitä haetaan. Riippuen siitä, kuinka korkeaksi snaren säätää ja onko käytössä kaksi symbaalia vai yksi, kannattaa ehkä laittaa bassorummun lattiaan pieni hiekkatyyny (tai vastaava lisäpaino). Olen itse kaksimetrinen mies, ja minun säädöillä ja kahdella symbaalilla käytettynä Professional-setti oli lievästi etupainotteinen, silloin kun en istunut sen päällä.
Soundiltaan, kompaktiuudeltaan ja ergonomialtaan Loota Percussionin uusi Professional-setti lunastaa kaikki lupauksensa avokätisesti.
Loota Professional on loistava valinta, silloin kun tarvitsee hiljaisempaa vaihtoehtoa perinteiselle rumpusetille, tekemättä kuitenkin kompromisseja täyteläisen soundin kannalta. Tässä suhteessa uuden setin syvempi virvelicajon on ihan keskeisessä roolissa. Virvelin mehukas crack on parhaassa mahdollisessa suhteessa syvemmän laatikon bodyyn. Virvelimatto on säädetty sopivan herkäksi ja uuden virvelin karheampi soittopinta todellakin helpottaa vispilöiden käyttöä.
Volyymiltä Loota Professional sopii jopa omaan harjoitteluun ilman korvatulppia. Bassopuolen ja virvelin keskenäinen balanssi on erinomainen.
Loota ei varmastikaan olisi metallirumpalin ensimmäinen valinta, mutta muuten Professional-setti istuu hyvin lähes kaikkiin genreihin.
Monet varmasti täydentävät Loota-settiänsä tavallista hiljaisemmalla haitsulla, mutta suljetun haitsun pystyy korvaamaan helposti myös soittamalla Lootan virveliä kevyesti lähellä soittopinnan reunaa.
Loota Professional -setin mikittäminen on myös hyvin mutkatonta:
Sain hyviä tuloksia sekä tavallisella kaksi-lähimikkiä-plus-overheadit-metoodilla että kahdella dynaamisella mikrofonilla, joista yksi oli bassocajonin sisällä ja toinen noin 40 senttiä virvelin yläpuolella.
Tässä on kahdella Shure SM57 -mikrofonilla äänitetty demo:
Tässä taas käytetään sekä lähimikkejä että stereofonista tilamikitystä:
Minun mielestäni Loota Percussionin uusi Professiona-setti on kyllä täysosuma. Tässä on suomalainen, käsityönä valmistettu oiva pakettiratkaisu rumpalin ikuisuusongelmaan – meluun. Lootalla pystyy soittamaan myös hyvinkin pienissä tilaisuuksissa, ilman että kahvilan asiakkaat tai hää-/synttärivieraat tulevat koko ajan valittamaan, että bändi soi liian lujaa. Loota-setin erittäin helppo roudaus ja huippunopea pystytys ovat nekin isoja pluspisteitä, jotka helpottavat rumpalin elämää.
Kirjoittaja: Martin Berka