Tässä blogissa esittelen kolme erilaista blues-lopuketta eli turn-aroundia, joilla voit viimeistellä joko sointukierron, soolon tai kappaleen.
Perinteisesti bluesia soitetaan 12-tahdin bluessointukierron päälle, jossa usein kahden viimeisen tahdin aikana soitetaan lyhyt lopuke, jonka jälkeen aloitetaan uusi kierto tai lopetetaan kappale. Tällä Rockwayn kurssilla opetetaan perusteellisesti 12 tahdin blueskierto sekä muita hyödyllisiä bluesiin liittyviä asioita:
12 tahdin sointukierto bluesissa
Mikäli soitamme bluesia E-sävellajissa on sointukierto yksinkertaisimmillaan neljä tahtia E:tä, 2 tahtia A:ta, 2 tahtia E:tä sekä yksi tahti seuraavia sointuja, jotka ovat B, A, E ja B. Näin tahteja kertyy yhteensä 12.
1. lopuke (loppufraasi tai soolofraasi)
Tämä ensimmäinen lopuke on hyvin paljon käytetty blueslikki, jolla voidaan vaihtoehtoisesti myös aloittaa kappale.
Soita aluksi paksuin e-kieli avoimena, jonka voit jättää soimaan koko tahdin ajaksi. Tämän jälkeen soitamme kromaattisesti laskeutuvan kuvion, jossa painetaan keskisormella g-kielen 4. nauha ja etusormella b-kielen 3. nauha. Näiden lisäksi ohuin e-kieli soitetaan myös avoimena. Soita sävelet tabin osoittamassa järjestyksessä ja pidä sormet koko ajan otelaudalle painettuina sointuotteen tavoin.
Voit soittaa lopukkeen joko plektralla tai sorminäppäillen. Laske tätä kahden sormen otetta yksi nauhaväli alaspäin aina soitettuasi edellisen. Kuvio soitetaan kolmesta eri asemasta ja pidä rytmitys kolmimuunteisena eli soitamme trioleita, joissa tulee kolme säveltä tahdin iskua kohden.
Toisessa tahdissa soitetaan alkuun kolmella ohuimmalla kielellä E-sointu, jonka jälkeen soitetaan C7 ja B7. Voit soittaa tämän lopukkeen blueskierron kahden viimeisen tahdin kohdalla.
2. lopuke
Tämäkin lopuke sijouttuu 12 tahdin blueskierron kahden viimeisen tahdin ajalle. Ensimmäisessä tahdissa hypitään reunimmaisten kielten välillä, joka on teknisesti helpoin toteuttaa sorminäppäilemällä. Voit näpätä plektrakäden peukalolla paksuimman e-kielen ja etu- tai keskisormella ohuimman e-kielen. Tässäkin likissä liikutaan kromaattisesti mutta tällä kertaa ylöspäin otelaudalla.
Lähdemme liikkumaan paksuimman e-kielen 4. nauhasta asteittain ylöspäin aina 7. nauhaan saakka. Pidä rytmi bluesille tyypillisenä triolirytminä, jossa siis soitetaan kolme säveltä tahdin iskua kohden. Lopuksi soitamme C7– sekä B7-soinnut, jotka saat soitettua parhaiten sorminäppäillen. Soita paksuin kieli peukalolla ja d- ja g-kieli etu- sekä keskisormella.
Vaihtoehtoisesti voit myös soittaa lopukkeen plektralla, johon voit soveltaa plektrakäden sormia, jota kutsutaan myös hybridipikkauksesksi.
Linkistä pääset oivalliseen blues-kurssiin aloittelijoille, joka kannattaa katsastaa. Samalla voit uutena käyttäjänä lunastaa ilmaisen kokeilun ja katsoa kurssin vaikka ilmaiseksi: https://app.rockway.fi/content/course/483
3. lopuke
Kolmas esimerkkilopuke soitetaan niinikään blueskierron kahden viimeisen tahdin ajalle. Tällä kertaa kyseessä on asteikkomainen linja, jossa soitetaan melodiankuljetuksen tavoin yksi ääni kerrallaan.
Melodialinja käyttää e-bluesasteikon säveliä hyödyntäen kaikkia kitaran kuutta kieltä. Kolme ensimmäistä säveltä voit soittaa sointuotteella mutta loput on tarkoitus soittaa yksi kerrallaan. Rytmi on tasainen triolirytmi, jonka aikana soitetaan yksi nopea bendi sekä pull-offilla yksi sävel soinnin monipuolistamiseksi.
Voit myös halutessasi lisätä enemmänkin legato-tekniikkaa, joka saattaa helpottaa lopukkeen soittamista sekä pehmentää myös sen soundia. Kiinnitä huomiota myös siihen, että linjan sisällä soitettu bendi ei vaikuta sen rytmiin. Se on tässä yhteydessä ns. korubendi, jolla ei liikuta sävelestä toiseen vaan vain sävytetään säveltä.
Tutustu oheisesta linkistä muihinkin Rockwayn bluesaiheisiin kursseihin: https://app.rockway.fi/content/course/423
Voit soveltaa näitä lopukkeita esimerkiksi seuraavan taustamusiikin päälle:
Hyviä treenihetkiä!
-Samuli
Lisää kommentti