Tässä kirjoituksessa esittelen muutamat hyvät lämmittelyharjoitukset, jotka edesauttavat tehokkaan treenisession tai keikan käynnistämisessä. Harjoitukset on suunnattu melodiseen tai solistiseen soittoon mutta ovat yleishyödyllisiä kaikenlaisille soittajille.
Harjoitukset keskittyvät etenkin plektrakäden työskentelyyn sekä kahden käden välisen synkronisaation löytämiseen ja ylläpitämiseen.
Soittaminen on aina omanlaisensa fyysinen suoritus, jota tehdään monien pienten lihasten avustuksella. Siinä missä mikä tahansa tekeminen vaatii myös soittaminen oman ponnistelunsa ja kun lämmittelet kätesi huolellisesti ennen soittamista, on treenisessio tuotteliaampi sekä esiintyminen varmempaa. Kilpajuoksijakaan ei lähde radalle lämmittelemättä ja hyvällä alkuvalmistelulla ehkäistään myös mahdollisten vammojen syntyä. Soittajille tyypillinen rasitusvamma on jännetupintulehdus, jota voidaan ehkäistä myös hyvällä lämmittelyllä.
Vaikkei soittaminen olekaan urheilua on lähes jokaisella ammattitason soittajalla omat lämmittelyrutiininsa. Sillä saadaan suoritukseen myös henkistä varmuutta sekä verenkierto aktivoitua käsien alueella. Vaikket pyrkisikään ammattitasolle soittamisessa saat silti soittamisesta enemmän irti kun käsien synkronisaatio on kohdillaan sekä kumpikin käsi mahdollisimman hyvässä toimintavalmiudessa.
Tutustu myös aloittelijoille suunnattuun plektrakurssiimme ohesta, jossa opettaja toimii Mikko Kosonen:
Harjoitukset etevät järjestyksessä niin, että ensimmäisessä treenissä soitetaan neljä säveltä neljällä sormella kieltä kohden. Siinä edetään jokaiselle kielelle järjestyksessä ja lopulta palataan takaisin aloituspisteeseen.
Seuraavassa harjoituksessa soitetaan kieltä kohti kolme säveltä kolmella sormella nousevalla sekä laskeutuvalla kuviolla.
Kolmannessa treenissä soitetaan kaksi säveltä kahdella sormella ja viimeisessä soitetaan enään yksi sävel jokasella kielellä. Nämä lämmittelytreenit voi tehdä joko pitkän kaavan mukaan eri puolelta otelautaa tai noin viidessä minuutissa, jossa soitat jokaisen harjoituksen huolellisesti muutaman kerran läpi.
1.
Ensimmäinen harjoitus on ns. kromaattinen treeni, jossa soitetaan kielellä vierekkäisiä säveliä. Se on monen soittajan käyttämä harjoitus ja oivallinen otelautakäden lämmittelyyn, koska siinä on jokainen sormi käytössä. Niiltä osin se myös haastaa kahden käden välisen synkronisaation ja keskity myös siihen, että pikkaat aina yhden sävelen kerrallaan samanaikaisesti kun painat sen. Käytä koko ajan vuoropikkausta eli plektran alas-ylösliikettä. Jokainen kieli alkaa plektran alaslyönnillä ja kiinnitä huomiota myös rytmin sekä dynamiikan tasaisuuteen. Mikäli haluat soittaa harjoituksen pidemmän kaavan mukaan voit soittaa sen aloittaen koko kuvion jokaisesta nauhavälistä.
2.
Toinen harjoitus on haastavampi plektrakädelle. Siinä soitetaan kolme säveltä kolmella sormella per kieli. Kun soitamme vuoropikkaamalla parittomia nuottimääriä kieltä kohden törmäämme ilmiöön, jossa joka toinen kieli alkaa plektran alas- ja joka toinen kieli ylöslyönnillä. Kiinnitä siis huomiota jokaisen kielen ensimmäiseen säveleen ja pidä plektran liike edestakaisena. Soita harjoitus itsellesi sopivalla nopeudella ja pidä soitto aina puhtaana.
3.
Mitä vähemmän soitamme säveliä kieltä kohden, sitä työläämmäksi muuttu pikkaaminen. Plektran joutuu liikkumaan kieleltä toiselle nopeammin ja kielenvaihtotilanne on pikkaamisessa yksi haastavimmista ilmiöistä.
Kolmannessa treenissä on käytössä F-molli pentatoninen asteikko. Siinä soitetaan enää kaksi säveltä kieltä kohti kahdella sormella. Jokainen kieli alkaa plektran alaslyönnillä ja pyri pitämään kumpikin käsi mahdollisimman rentona. Voit halutessasi myös vaihtaa pikkausjärjestystä ja aloittaa harjoituksen soittamisen ylöslyönnillä.
4.
Neljännessä esimerkikssä soitetaan yksi sävel kieltä kohden. Kieli vaihtuu jokaisen sävelen jälkeen, jolloin plektra joutuu liikkumaan erittäin nopealla sykkeellä kielten läpi. Käytä koko ajan vuoropikkausta ja voit myös hieman sammuttaa plektrakädellä kieliä pitääksesi soiton mahdollisimman puhtaana.
Otelaudalla soitetaan F-duuri arpeggio. Kuvio perustuu F-barreotteeseen. Älä kuitenkaan pidä otetta pohjaan painettuna vaan soita yksi sävel kerrallaan. Kahdella ohuimmalla kielellä voit soittaa etusormella puolibarreotteen mutta pyri kuitenkin siihen, etteivät sävelet soi päälläkkäin. Voit soveltaa harjoituksen ideaa myös muihin arpeggioihin.
5.
Viimeinen harjoitus soveltaa samaa edellisen harjoituksen käyttämää F-duuri apreggiota. Tällä kertaa emme soita säveliä kuitenkaan järjestyksessä vaan ensimmäisen jälkeen hypätään kolmanteen. Tämän jälkeen palataan toiseen säveleen, josta hypätään neljänteen jne.
Pidä pikkaus taas edestakaisena. Etenkin laskeutuvassa kuviossa esiintyy haastava ns. inside-picking-ilmiö, jossa plektra liikkuu kahden kielen “sisällä”. Kun soitat ohuimman kielen 5. nauhan alaslyönnillä ja seuraavan sävelen g-kielen 2. nauhalta ylöslyönnillä, totetuu inside-picking käytännössä. Ole tässä extra huolellinen soiton puhtauden kanssa. Harjoittele treeni hyvin hitaasti niin, että saat motoorikan sekä lihasmuistin toimimaan ennen kuin alat nopeuttamaan soittoasi.
Hyviä treenihetkiä!
-Samuli