Metrinen modulaatio -rumpukurssi on julkaistu. Metrisiä modulaatioita alkaa kuulemaan nykymusiikissa entistä enemmän, varsinkin hip-hopissa, progessa ja modernissa fuusiomusiikissa. Tällä kurssilla opit:
– Avaamaan uusia maailmoja soittoosi
– Pystyt purkamaan polyrytmejä osiin
– Opit rakentamaan mielenkiintoisia rytmejä
– Saat uusia työkaluja soittoosi
– Metrisen modulaation työkalupakin
Pähkinänkuoressa voisi sanoa, että metrisessä modulaatiossa rytmin perussykkeen aika-arvo muuttuu, jolloin tempokin muuttuu ja mahdollisesti myös tahtilaji. Ohessa on lyhyt soittoesimerkki metrisestä modulaatiosta:
Mitä tässä soittoesimerkissä tapahtuu? Eiköhän aloiteta:
Otetaan pari askelta taaksepäin ja aloitetaan polyrytmiikasta jolle metrisen modulaation perusta rakentuu. Sana polyrytmi koostuu sanoista poly ja rytmi, eli moni ja rytmi. Polyrytmissä on siis monta rytmiä päällekkäin. Polyrytmissä rytmit eivät ole keskenään jaollisia, esimerkiksi 2 ei ole jaollinen 3:lla ja 4 ei ole jaollinen 5:llä. Jotta polyrytmi toteutuisi, on näillä edellä mainitulla kahdellla rytmillä oltava yhteinen nimittäjä, tai pulssi.
Tutustu kurssiin lunastamalla ilmainen kokeilu
Metrinen modulaatio -rumpukurssi
Nyt kun osaamme toteuttaa polyrytmejä voimme alkaa miettiä miten nämä merkitään tahdeiksi. Otetaan esimerkiksi 2-3 polyrytmi. Jos pulssi on kahteen, muodostaa tämä pohjan tahtilajille yks-kaks-yks-kaks. Tähän päälle soitetaan saman aika-arvon trioli. Mikäli pulssin aika-arvo on 2/4, on soitettava trioli neljäsosatrioli.
Metristä modulaatiota käytetään paljon jazz-musiikissa, fuusiossa, progressiivisessa rockissa ja proge-metallissa. Metrisiä modulaatioita voi kuulla myös afrikkalaisessa musiikissa. Hyviä esimerkkejä metrisen modulaation käytöstä ovat Mahavishnu Orchestran Birds of Fire ja Dream Theaterin The Mirror.
Metrinen modulaatio on noussut suosioon myös pop musiikissa muun muassa niin kutsuttujen “Gospel chops” -rumpaleiden myötä. Heidän suosimat lineaariset fillit muodostavat usein polyrytmisesti toiseen tahtilajiin meneviä fillejä. Metrisessä modulaatiossa tempo muuttuu polyrytmin toiseen pulssiin. Jos polyrytmi on 3 vastaan 2 ja pulssi on neljään, voidaan tehdä metrinen modulaatio esimerkiksi seuraavasti:
Sovitaan että alkutempo on 100bpm. Jaetaan tempo pulssilla, koska tahtilaji meidän esimerkissä on 2/4, jaetaan tempo kahdella, eli 100bpm/2, jolloin saadaan 50bpm. Seuraavaksi kerrotaan saatu tempo uudella pulssilla, eli 50bpm x 3 = 150bpm. Sama voidaan tehdä 5-4 polyrytmillä. Pulssi on ensin neljään tempossa 100bpm. Tehdään laskutoimenpiteet 100bpm/4 = 25bpm ja 25bpm x 5 = 125bpm.
Käytännössä molemmat pulssit soivat päällekkäin polyrytmissä. Metriset modulaatiot ovat erittäin käyttökelpoisia tuomaan rytmisiä lisämausteita sekä sävellyksissä, että rumpukompeissa ja filleissä. Metrisen modulaation hallinta auttaa myös rytmiikan havainnoinnissa ja hallinnassa olit sitten rumpali, kitaristi, laulaja, tai jonkun muun soittimen taitaja.
Lisää kommentti