Sweep pikkauksen alkeet, osa 1 – Samulin blogi

Tässä blogissa tutustumme sweep pikkaukseen, joka on yksi tehokkaimmista kitaransoittotekniikoista kun puhutaan kieleltä toiselle siirtymisestä. Sen tarkoituksena on helpottaa soittoa ja se myös mahdollistaa musiikillisia asioita, jotka olisivat erittäin vaikeita soittaa jotakin toista tekniikkaa käyttämällä.

Muista lukea myös tämän kirjoituksen toinen osa.

Sweepin mekaniikkaa

Yleensä sweep pikkausta hyödynnetään arpeggioiden soittossa kun käytössä on vähintään kolme vierekkäistä kitaran kieltä. Sana sweep tarkoittaa pyyhkäisyä ja tässä tekniikassa plektra “pyyhkäistään” yhdensuuntaisella liikkellä kielten läpi. Sweep pikkaus on hyvin ekonominen tapa soittaa kitaraa; siinä saadaan yhdellä plektraniskulla useita nuotteja soitettua eli maksimissaan kitaran kaikki kielet yhdellä iskulla.

Rockway on Suomen suurin musiikinopetuspalvelu. Itsekin olen liputtanut Rockwayn puolesta jo vuosia ja kurssejakin olen palveluun tehnyt. Tässä on Matias Kupiaisen tekemä tekniikkakoulu, jossa myös sweeppaus käydään läpi helposti:

Sweep-koulu

Sweepin käyttö

Mikään soittotekniikka ei ole genresidonnainen vaan niiden käyttö perustuu musiikillisiin ilmiöihin. Arpeggioita esiintyy kaikissa musiikintyyleissä niin melodioissa, sooloissa kun säestyksessäkin ja kaikissa näissä tapauksissa voimme käyttää sweep tekniikkaa.

Animals yhtyeen House of the Rising Sun- kappaleen pääriffissä käytetään sweep pikkausta, jota on hyödynnetty säestyselementissä tuottamaan nopea arpeggiokuvio. Sitä nimenomaan yleensä käytetään silloin, kun sama asia olisi liian nopea soittaa esimerkiksi vuoropikkausta käyttämällä.

Tässä blogissa kuitenkin keskitymme enemmän sweepin käyttöön improvisoinnin työkaluna. Se avaa monia lukkoja ja tarjoaa uusia mahdollisuuksia ilmaisemaan itseäsi.

Ideana on siis soittaa yhdellä plektraniskulla kaikki samaan suuntaan etenevät kielet. Jos soitettava kuvio esimerkiksi alkaa G kieleltä ja etenee B kielen kautta ohuimmalle E kielelle, voidaan nämä kaikki soittaa yhdellä alassuuntaisella plektraniskulla. Sweep pikkaus on helpohkoa tehdä plektrakädellä mutta sen vaikeus on kahden käden välisessä synkronisaatiossa. Niiden on toimittava samanaikaisesti niin, että vain yksi ääni soi kerrallaan. Tarkoitus ei pitää kaikkia sormia koko ajan otelaudalle painettuna vaan pelkästään sitä sormea, jota olemme sillä hetkellä soittamassa. Pyri pitämään samansuuntaiset plektraniskut yhtenäisenä liikkeenä. Ideana ei ole tehdä monta samansuuntaista plektraniskua vaan vain yksi, joka liikkuu hallitusti kieleltä seuraavalle.

Harjoitukset

Tarjoan oheen muutaman tehokkaan harjoituksen, joilla pääsee hyvin alkuun tämän hyödyllisen soittotekniikan harjoittelussa.

1.

Tässä ensimmäisessä esimerkissä soitamme Em arpeggion kolmella ohuimmalla kielellä. Aloita soittamalla G kielen 9. nauha nimettömällä ja plektran alaslyönillä. Tätä seuraa B kielen 8. nauha keskisormella ja lopulta ohuimman E kielen 7. nauha etusormella, jotka myöskin soitetaan alaslyönneillä. Sen sijaan että soitat kolme alaslyöntiä, pyri pitämään liike yhtenä, jossa plektra pyyhkäistään kielten läpi. Muista myös erotella sävelet otelaudatakädellä äläkä pidä kaikkia säveliä pohjaanpainettuina.

2.

Tässä harjoituksessa pätevät samat ohjeet kuin edelliseenkin mutta tällä kertaa soitamme laskeutuvan kuvion. Nyt käytämme siis plektran ylöslyöntejä. Kolmen erillisen ylöslyönnin sijaan soita vain yksi plektranisku, joka vedetään kielten läpi.

3.

Nyt yhdistämme kaksi edellistä harjoitusta yhdeksi. Soitamme saman Em arpeggion nousevana sekä laskeutuvana kuviona. Pyri pitämään rytmi tasaisena triolirytminä. Kun plektran suunta vaihtuu, ei tähän koskaan tulisi tulla rytmiin taukoa tai muutosta.

4.

Tämä harjoitus on teknisesti identtinen edellisen kanssa mutta tällä kertaa soitamme A5 arpeggion. Sormijärjestys on tässä erilainen, joten siinä on saundin lisäksi erilainen soittotuntuma.

5.

Usein sweepkuvioihin lisätään päälle pieni legatokuvio. Se helpottaa kuvion soittamista mutta tuo myös arpeggioon lisäväriä. Tässä tapauksessa lisäämme Em arpeggioon D sävelen, joka tekee arpeggiosta Em7:n. Soita aluksi yhdellä liikkeellä kolme alaslyöntiä. Tämän jälkeen soita hammerilla ohuimman E kielen 10. nauha, jota seuraa pull-offia käyttämällä E kielen 7. nauha. Lopeta kuvio soittamalla B kielen 8. nauha ylöslyönillä, jonka jälkeen kuvio alkaa alusta.

6.

Tähän harjoitukseen pätee samat ohjeet kuin edelliseenkin mutta tällä kertaa soitamme G arpeggion. Sweeptekniikkaa voi soveltaa kaikkiin soinuihin, niin duureihin kuin molleihinkin ja sekä kaikkiin niiden laajennoksiin.

7.

Tämä harjoitus on teknisesti sama kuin edellinen. Tässä soitamme Gmaj7 arpeggion mutta haastavaksi tämän tekee G ja B kielen sävelet. Usein sweepkuvioissa esiintyy vierekkäisillä kielillä säveliä samoilta nauhaväleiltä. Nämä tulisi soittaa samalla sormella. Kyseessä on pieni puolibarreote, johon sovelletaan rolltekniikkaa. Tässäkään sävelten ei tule soida päällekkäin vaan kun G kielen sävel on soitettu keskisormella, vieritä hieman sormea niin, ettei se enää soi kun soitat B kielen sävelen. Samalla ilmiö esiintyy kun tulemme kuviota takaisinpäin.

8.

Tämä harjoitus on teknisesti samanlainen kuin 3. esimerkki. Sen sijaan että soitamme saman arpeggion kumpaankin suuntaan aloitamme soittamalla Em arpeggion nousevana kuviona ja laskeudumme käyttämällä D5 arpeggiota.

9.

Tämä viimeinen esimerkki esittelee yksinkertaisen likin, joka on monien erityylisten kitaristien paljon käyttämä kuvio. Esimerkiksi David Gilmour käyttää tätä kuviota monessa soolossaan. Soita aluksi yhtenäinen kolmen alaslyönnin sweep, jonka loppuun liitetään kokosävelbend B kielen 10. nauhasta.

 

Kielten demppaus

Kenties haastavin tekijä kahden käden välisen synkronisaation lisäksi sweep pikkauksessa on soiton pitäminen puhtaana. Kun kielet vaihtuvat nopealla tempolla tulee mukaan helposti ei-toivottua hälyääntä. Pyri pitämään kaikki muut kielet sammutettuina paitsi sitä, jota soitat. Usein otelautakäden etusormi sammuttaa soitettavasta sävelestä ohuemmat kielet ja plektrakäsi sammuttaa paksummat kielet. Kielten demppaus on kummankin käden välistä yhteistyötä ja samalla kun keskityt harjoitukset soittamiseen, kiinnitä myös huomiota soiton puhtauteen.

Enemmän aiheesta Rockwayllä:

Sweep tekniikka

Ensi kerralla jatketaan laajemmilla sweeparpeggioilla.

-Samuli

Lisää kommentti