Legatosoiton (legato) alkeet, osa 1 – Samulin blogi

Nyt tutustutaan legatosoiton perusteisiin. Kyseessä on musiikillinen ilmiö, joka on soitettavissa lähes jokaisella soittimella. Legato (suom. sitoen) on musiikin esitystapa, jossa sävelten välissä ei ole taukoa, vaan ne liittyvät saumattomasti yhteen. Legato merkitään kaariviivalla. 

Jousisoittimilla legato toteutetaan niin, että jousi liikkuu koko ajan ja jousen suuntaa ei vaihdeta sävelten välillä. Puhaltimilla puhallus jatkuu koko ajan ja äänen alkuun ei tehdä kielellä uutta aluketta.

Rockwayltä löydät myös matalan kynnyksen videokurssin aiheesta:

Tekniikkakurssi: Legato

Kitaralla samaan saumattomaan äänikuvaan päästään jättämällä kokonaan plektraniskut pois. Toisin sanoen soitamme vain otelautakättä käyttäen. Yleinen tekniikka tähän on pull-offien sekä hammereiden yhdistely, joskin toiset kitaristit suosivat pelkkiä hammereita kuten legendaarinen edesmennyt Allan Holdsworth.


Legaton mekaaniikkaa

Legatosoitto avaa soittoon uusia ulottuvuuksia sekä tarjoaa kokonaan erilaisen saundimaailman kuin mihin päästäisiin millään muulla soittotekniikalla. Sen pehmeä soundi on hyvin tunnistettava ja siinä sävelet soljuvat keskeytyksettä toisiinsa nivoutuneina.

Vaikka kyseessä onkin melko vaivattoman oloinen tekniikka, se on hyvin vaativa otelautakäden osalta. Kun plektra ei ole sytyttämässä nuotteja, on kaikki työ tehtävä vain yhdellä kädellä.

Normaalitilanteessa sävel painetaan otelaudalta, jonka plektra soittaa tuottaen soivan sävelen. Tässä tapauksessa nämä kaksi asiaa suoritetaan yhdellä kädellä, joka myös hieman muuttaa otelautakäden tekniikkaa.

Legatotekniikka vaatii kädeltä enemmän fyysistä työtä. Tähän soittotapaan tutustuessa suurin este saattaa olla tarvittavan voiman puute sormista. Kun oikeanlainen tekniikka alkaa löytymään ja käteen on kehittynyt tarvittava määrä staminaa myöskin soittotatsi kevenee eikä se enää tunnu niin raskaalta. Anna siis legaton kehittymiselle aikaa ja se muuttu sitä helpommaksi, mitä enemmän sitä käyttää.

Harjoituksia legatosoittoon

Ensimmäisenä harjoituksena on syytä tutustua legaton mekaaniikkaan. Vaikka emme käytäkään plektrakättä äänien tuottamiseen ei se silti ole aivan käyttämättönä tässä soittotyylissä.

Kitaransoitossa on yhtä tärkeässä roolissa soivien sävelten lisäksi soimattomat äänet. Toisin sanoen soivan sävelen lisäksi ei muuta ääntä kuuluisikaan kuulua, joten plektrakäden tehtäväksi jää käyttämättömien kielten sammutus.

Mikäli olemme soittamassa esim. G kielen 5. nauhalta C säveltä etusormella, muodostaa legatossa sormi kaaren B ja E kielten yli sammuttaen näin niiden soinnin. Plektrakäsi sammuttaa soitettavasta sävelestä matalammat kielet, jolloin ainoaksi “vapaaksi” kieleksi jää soitettava kieli.

1. Legato-harjoitus

Aloitetaan tutustumalla plektrattomaan soittoon käyttämällä pelkkää yhtä sormea otelautakädessä. Soita etusormella G kielen 5. nauha käyttämällä pelkkää hammeria. Jätä sävel soimaan ja keskity samalla soiton puhtauteen sammuttamalla muut kielet. Tämän jälkeen toista sama harjoitus käytämmällä keskisormea, nimetönä sekä pikkurilliä.

Älä nosta sormea liian korkealle hammeria tehdessäsi vaan pyri mahdollisimman pieneen liikkeeseen.

2. Legato-harjoitus

Legatotekniikka perustuu kahteen perusliikkeeseen, hammeriin ja pull-offiin. Hammerissa on ensimmäinen sävel valmiiksi painettuna, josta siirrymme seuraavaan säveleen lyömällä toisen sormen otelaudalle ilman plektraniskua. Jotta uusi sävel syttyy käytämme hyväksemme edellisen sävelen tuottamaa värähtelyä mutta hammerin voi myös soittaa ns. tyhjästä.

Iskun täytyy olla tarpeeksi nopea, jotta se itsessään synnyttää kielen värähtelynja  tuottaen näin soivan äänen.

3. Legato-harjoitus

Vastaliike hammerille on pull-off. Siinäkin kaksi säveltä käytössä, joista kumpikin on valmiiksi painettuna pohjaan samalla kielellä. Soita aluksi ensimmäinen sävel, jonka jälkeen nykäise sormi pois kieleltä niin, että liike saa alemman sävelen soimaan.


Edistyneemmät harjoitukset legatoisoittoon

Seuraavassa harjoituksessa otetaan myös toinenkin sormi käyttöön. Käytettäessä sormipareja on meillä käytössämme kuusi erilaista sormiyhdistelmää. Nuottikuvassa usein otelautakäden sormia edustaa oma numeronsa: 1 on etusormi, 2 on keskisormi, 3 on nimetön ja 4 on pikkurilli. Käytössämme olevat sormiparit ovat:

1 – 2,

1 – 3,

1 – 4,

2 – 3,

2 – 4,

3 – 4.

Tee jokaisella sormiparilla trilliä, jossa yhdistyy hammerit ja pull-offit. Hyvä tapa kehittää otelautakäden staminaa on pitää kunkin sormiparin trilliä yllä tietyn ajan, esimerkiksi puoli minuuttia kerrallaan.

5. Legato-harjoitus

Seuraavassa harjoituksessa teemme hammereita käyttämällä kolmea sormea. Voit joko soittaa ensimmäisen sävelen joko plektralla tai ns. hammer from nowhere-tekniikalla, jossa kielen ensimmäinen sävel soitetaan myös hammerilla, joka saa kielen värähtelemään.

Kaksi seuraavaa säveltä soitetaan myös hammereita käyttäen, jonka jälkeen kuvio alkaa alusta. Sovella tähän kaikkia kolmen sormen yhdistelmiä, jotka ovat: 1-2-3, 1-2-4, 1-3-4 ja 2-3-4.

6. Legato-harjoitus

Kaikki harjoitukset on syytä harjoitella nousevina kuvioina hammereita käyttäen sekä laskevina kuvioina, jossa käytössä ovat pelkät pull-offit. Pidä sormet valmiiksi painettuina ja soita kielen ensimmäinen sävel joko plektralla tai hammerilla. Nykäise ensimmäinen sormi pois niin, että seuraava alkaa soimaan. Toista sama liike myös toisella sormella, joka saa kolmannen sävelen soimaan. Aloita tämän jälkeen kuvio alusta.

7. Legato-harjoitus

Kolmea sormea käyttämällä voi soittaa lukuisia erilaisia patterneja eli kuvioita. Seuraava on hyvin yleinen 16-osa kuvio, jossa on käytössä kolme sormea ja neljä säveltä. Sovella taas patternia kaikille kolmen sormen yhdistelmälle. Voit käyttää sitä myös diatonisesti soittamalla yhdellä kielellä asteikkoa ylös ja alas, jolloin sormitus muuttuu luonnostaan asteikon sävelten myötä.

8. Legato-harjoitus

Kahdeksas harjoitus käyttää edelleen kolmea sormea ja siinä soitetaan kuusi säveltä. Mm. Yngwie Malmsteen käyttää tätä kuvioita hyvin paljon. Keskity rytmin tasaisuuteen sekä soiton puhtauteen. Kokeile soittaa sitä eri tempoilla hidasten ja nopeuttaen. Myöskin metronomi on loistava apuväline pitämään tasaista pulssia yllä.

9. Legato-harjoitus

Viimeisissä harjoituksissa käymme läpi muutaman neljän sormen harjoituksen. Voit soittaa niitä kromaattisina tai diatonisina, jolloin sormitus vaihetelee asteikon mukaisesti.

Usein legatolinjoja soitettaessa etusormen voi pitää koko ajan pohjassa. Yleinen sääntö on, mitä vähemmän sormet nousevat, sen parempi. Esimerkiksi seuraavassa esimerkissä soitamme järjestyksessä kaikki neljä sormea: 1-2-3-4. Kun ensimmäinen sävel on soitettu, voit jättää etusormen pohjaan kun painat seuraavan keskisormella. Kun tulee nimettömän vuoro voit pitää kahta edellistä sormea pohjassa. Kun lopulta soitat viimeisen sävelen pikkurillillä on pohjassa paineettuna kaikki neljä sormea. Käytä tässä  harjoituksessa pelkkiä hammereita.

10. Legato-harjoitus

Tässä harjoituksessa soitetaan edellinen esimerkki takaperin soitettuna. Se alkaa siis pikkurillillä ja etenee järjestyksessä 4-3-2-1. Pidä alussa kaikki sormet valmiiksi painettuina ja nykäise pull-offilla yksi sormi kerrallaan pois.

11. Legato-harjoitus

Viimeisessä harjoituksessa yhdistämme kaksi edellistä harjoitusta. Siinä kuvio aluksi nousee, jonka jälkeen se laskeutuu ja alkaa alusta. Käytössä on kaikki neljä sormea ja voit soittaa sitä eri kohdista otelautaa miltä kieleltä tahansa.

Näillä harjoituksilla pääset hyvin alkuun tässä hyvin hyödyllisessä tekniikassa. Legaton tarkoitus on helpottaa soittoa ja antaa uuden työkaun erilaisen soundin toteuttamiseen. Se myös vahvistaa otelautakättä antaen enemmän kontrollia yleiseen soittoosi.

Enemmän aiheesta Rockwayllä:

Legatolla lisäsävyä soittoon

Hyviä treenihetkiä!

-Samuli

Kitaravideot

Lisää kommentti