Kielihypyt hallintaan (String skipping) – Samulin blogi

Tässä blogissa esittelen oivallisen harjoituksen kielihyppyjen, eli string skipping -tekniikan kehittämiseen. 

Kun soitetaan kitaralla suuria intervallisia hyppyjä, tarjoittaa se käytännössä usein kielihyppyjä. Yleensä ne tuottavat kitaristeille ongelmia etenkin plektratyöskentelylle. Tämän haastavan tekniikan harjoittelu on mukavampaa kun harjoiteltava asia kuulostaa mielellyttävälle. Niinpä sävelsin etydin, joka rakentuu tämän tekniikan ympärille. Siinä on kolmenlaisia kielihyppyjä; vierekkäiselle kielelle, yhden kielen yli sekä kahden kielen yli meneviä hyppyjä.

Asiaa käydään myös läpi Matias Kupiaisen (Stratovarius) toimesta tällä kurssilla:

Matias Kupiaisen tekniikkakkoulu


Harjoitus on tarkoitus soittaa vuoropikkauksella ja siinä esiintyy myös ns. pedal-point-ilmiö. Siinä yksi sävel pysyy paikallaan muiden sävelten liikkuessa sen ympärillä. Tässä tapauksessa joka toinen sävel on sama, jonka ympärillä tapahtuu melodista liikettä. Koko etydi perustuu seuraavaan sointukiertoon: C, Am, F ja G. Ensimmäiset kahdeksan tahtia soitetaan käyttämällä kitaran neljää paksuinta kieltä ja loput kahdeksan tahtia keskittyy kitaran neljään ohuimpaan kieleen.

 

String skipping -harjoitus 1.

1-26

Harjoituksen kaksi ensimmäistä tahtia muodostavat C-soinnun. Pohjasävelenä toimii c, jotka soitetaan plektran alaslyönneillä. Joka toinen sävel soitetaan joko a-, d- tai g-kielillä ja nämä sävelet soitetaan plektran ylösluönneillä. Älä anna sävelten soida päällekkäin vaan sormita vain yksi sävel kerrallaan. Pyri kuitenkin sormien mahdollisimman pieneen liikkeeseen otelaudalla, joka tekee soittamisesta mahdollisimman ekonomista.

Kaksi seuraavaa tahtia soitetaan Am-soinnun päälle. Soittotekniikka on sama kuin aiemminkin. Pyri soiton puhtauteen ja vältä ylimääräistä kielten huminaa. Soita itsellesi sopivalla tempolla ja voit halutessasi myös kevyesti dempata (sammuttaa) kieliä.

Seuraavat kaksi tahtia muodostavat F-soinnun. Käytä laajimmissa intervalleissa otelautakäden pikkurilliä. Tällöin kurotus paksuimman e-kielen 1. nauhasta g-kielen 5. nauhaan onnistuu helpommiten.

Viimeiset kaksi tahtia soitetaan G-soinnun päälle. Tekniset sekä fraaseraukselliset teemat ovat edelleen samat. Pyri myös pitämään soittorytmi tasaisena ja käytä harjoittelun apuvälineenä metronomia.

 

String skipping -harjoitus 2.

2-27

Toinen harjoitus perustuu samaan sointukiertoon kuin ensimmäinenkin. Tällä kertaa kuitenkin soitamme kielihypyt neljällä ohuimmalla kielellä. Stattisena pedal-point -sävelenä toimi joka toinen sävel, joka on kahdessa ensimmäisessä tahdissa ohuimman e-kielen 12. nauha.

Melodia liikkuu tämän sävelen alapuolella aina d-kielelle saakka. Melodiasävelet soitetaan plektran alaslyönnillä ja pedal-point-sävel ylöslyönnillä. 

Kaksi ensimmäistä tahtia soitetaan C-soinnun päälle ja sormita taas jokainen sävelen erikseen, jotta ne eivät soi päällekkäin. Soita 12. nauhan sävel pikkurillillä, jolloin saat loput sormet käyttöön melodian soittamista varten.

Kaksi seuraavaa tahtia muodostavat Am-soinnun. Soita tahti aluksi hyvin hitaasti niin, että saat sen soitettua puhtaasti sekä tasaisella rytmillä. Kannattaa myös opetella harjoiteltava asia ulkomuistiin, jolloin pystyt paremmin keskittymään itse soittosuoritukseen.

Seuraavat kaksi tahtia soitetaan F-soinnun päälle ja kaksi viimeistä tahtia G-soinnun päälle. Kiinnitä huomiota tekniseen suoritukseen niin, että pikkaus pysyy edestakaisena, soitto puhtaana sekä rytmi tasaisena. Voit myös aksentoida melodiasävelet, jolloin ne tulevat selvemmin esiin. Aksentoimalla pedal-point-sävelet vahvistat rytmisiä takapotkuja, jolloin se tuo harjoituksen rytmiikkaan mielenkiintoisen lisän.

Matias Kupiaisen tekniikkakkoulu

Hyviä treenihetkiä!

-Samuli

Rockway - kokeile ilmaiseksi