Countrymusiikin alkeet, osa 2 – Samulin blogi

Viime blogikirjoituksessani aloitimme tutustumisen countrymusiikin alkeisiin. Kävimme läpi tämän musiikkityylin estetiikkaa ja historiaa sekä tutustuimme tyypillisiin countryssä käytettäviin kitaransoittotekniikoihin. Uusina termeinä tulivat mm. doublestop, banjo roll sekä chicken picking.

Nämä tekniikat tuovat oman sävynsä soiton fraaseraukseen, joka nimenomaan muodostaa tunnusomaisen countrysoundin. Kitaransoundina on yleensä kirkas ja selkeä puhdas ääni, johon toisinaan lisätään lyhyt slap back delay.

Huikean kurssin löydät Rockwaylta nimellä County-kitara:

Country kitara

 

Kolmisoinnut melodiakäyttöön

Yksi yleisesti countryssä esiintyvä soitannollinen ilmiö on kolmisointujen hyödyntäminen sooloissa ja melodioissa. Näihin saatetaan vielä lisätä bendi tuomaan soittoon steelkitaramaisia sävyjä. Steelkitara on yksi countryn perussoittimista, jota soitetaan slideputkea käyttämällä. Tavallisella kitaralla tätä soundia voi jäljitellä bendeillä ja erityisen kiinnostavaksi soiton tekee kun niitä lisätään soinnun sisään.

 

Bendit kolmisoinnuissa

Kitaralla kolmisointuja soitettaessa yleensä bendattu sävel sijoitetaan soinnun alimmalle tai ylimmälle sävelelle. Tämä vaihtelee sointuasetelmasta riippuen mutta se on mahdollista myös tehdä keskimmäiselle sävelelle. Tällöin kuitenkin sointuhajoituksen täytyy olla suuri, joka vaikuttaa sen sointiin eikä tee siitä välttämättä kovin käyttökelpoista. Mikäli soinnusta halutaan jonkin sävelen erottuvan muita paremmin, se yleensä sijoitetaan sävelpinon ylimmäksi säveleksi. Kirkkain sointi erottuu muiden joukosta ja tähän säveleen voidaan myös lisätä bendi.

Yleinen tapa totetuttaa tämä on soittaa ylin sointusävel joko puoli- tai kokosävelen mitan kohdesäveltä alempaa, jonka jälkeen sävel bendataan tarvittavan matkan sen muuttuessa sointusäveleksi. Voimme esimerkiksi soittaa C duuri soinnun kvinttikäännöksen, jossa alimpana sävelenä on G (A kielen 10. nauha), keskimmäisenä C (D kielen 10. nauha) ja ylimpänä E (G kielen 9. nauha). Soitetaan kuitenkin E sävel Eb:nä (G kielen 8. nauha) ja venytetään se puolisävelbendinä E:ksi.

Soita A kielen 10. nauha nimettömällä, D kielen 10. nauha pikkusormella ja G kielen 8. nauha etusormella. Tee bend vetämällä etusormea alaspäin ja pyri siihen, ettei muiden kielten vire muutu G kieltä bendatessa.

Bendattu sävel voidaan myös lisätä kolmisoinnun alimpaan säveleen. Voimme kohdistaa bendin taas soinnun terssiin eli sen kolmanteen säveleen. Kun muodostamme tällä tekniikalla C duuri soinnun, soitetaan ohuimman E kielen 8. nauhalta C sävel, B kielen 8. nauhalta G sävel ja G kielen 9. nauhalta E sävel. Tälläkin kertaa lähestytään E:tä puolisävelaskelta alempaa eli 8. nauhalta. Tämän jälkeen bendataan se kohdesäveleen, jolloin saamme soivan C duuri soinnun.

Soita ohuimman E kielen 8. nauha pikkusormella, B kielen 8. nauha nimettömällä ja G kielen 8. nauha keskisormella. Bendaa G kielen sävel puolisävelaskeen verran tekemällä liike ylöspäin. Älä anna bendin vaikuttaa muihin säveliin ja kuuntele milloin ne soivat samassa vireessä keskenään.

 

Etydi

Rakensin oheen lyhyen etydin, joka hyödyntää sointubendejä niin ylimässä kuin alimmassakin sävelessä. Sointukierto noudattaa yleistä C, Am, G ja F kaavaa.

 

Sointujen sisäiset bendit ovat myös fyysisesti haastavia. Muista soittaa nämä likit mahdollisimman rennosti vaikka ne vaativatkin hieman enemmän jännitystä sormissa kuin muu soitto. Kuuntele kehoasti ja mikäli käsissä alkaa tuntua kipua, jatka näiden likkien harjoittelua myöhemmin. Harjoittele huolellisesti pienissä erissä niin saat hyviä tuloksia.

Enemmän aiheesta Rockwayllä:

Country kitara

 

Treeni-iloa!

-Samuli

Lisää kommentti