Tässä kirjoituksessa esitän ajatuksia ja kokemuksia omasta elämästäni ammattikitaristina. Mitä vaatii tullakseen itsensä soittamalla elättäväksi kitaristiksi ja vastaako todellisuus sitä, minkälaiseksi sen kuvitteli olevan?
On olemassa monia eri rooleja, joita ammattikitaristina voi tehdä. Kitaristina voi tehdä monia eri työkuvioita eri työnimikkeiden alla.
Treenikausi ja alkuvaihe
Olin nuorena soittajana valtavan kiinnostunut musiikista ja kitaransoitosta yleisesti. Teini-ikäisenä musiikkifanaatikkona minulla ei ollut tarkkoja tulevaisuuden suunnitelmia mutta tiesin, että se tulee liittymään musiikkiin ja kitaroihin.
Ainoa selvä asia oli intohimo soittamista kohtaan ja se, että sitä haluaa tehdä mahdollisimman paljon. Treenasinkin kaiken vapaa-aikani monipuolisesti kaikkea mahdollista. Työstin erilaisia soittotekniikoita, sooloja, musiikintyylejä ja säveltämistä tai biisinkirjoitusta. Kitaran lisäksi soitin pianoa ja rumpuja, joiden hallinta osoittautui valtavaksi voimavaraksi myöhemmin urallani.
Koska halusin oppia musiikista kaiken, otin yksityistunteja kitaransoiton alkuvaiheessa. Pian minulle suositeltiin väylää musiikkiopistoon, jossa voisi systemaattisemmin opiskella kitarointia, yhtyesoittoa ja musiikinteoriaa.
Hakeuduin Vantaan Musiikkiopistoon, jossa suoritin musiikinteoriaa 2/3-tasolle saakka, opiskelin yksilötunneilla kitaransoittoa ja osallistuin bändikurssille.
Opiskelun ohella minulla oli ystävieni kanssa muodostettu bändi, missä soitin kitaraa ja sävelsin kappaleita.
Rockway tarjoaa valtavan määrän kursseja monipuoliseen harjoitteluun:
Seuraavalle tasolle
Opiskeltuani pari vuotta Vantaan Musiikkiopistossa minulle alkoi vähitellen hahmottua, mihin se polku on viemässä ja mitä mahdollisesti voisin tulevaisuudessa tehdä musiikin kanssa. Edelleenkään en ollut tarkasti tietoinen siitä, mitä ammattikitarismi tarkoittaa mutta halusin kuitenkin rakentaa tulevaisuuteni musiikin parissa.
Hain maineikkaaseen Oulunkylän Pop/Jazz Konservatorioon, josta moni tunnettu muusikkokin on valmistunut. Sieltä sain eväät pitkälle tähtäävään opiskeluun ja harjoitteluun ja otin siitä kaiken irti.
Opiskelin soittamista inspiroivan opettajan johdolla monta vuotta. Osallistuin myös lähes kaikille mahdollisille teoriakursseille, joilla opin kehittämään mm. korvaani esimerkiksi sointujen kuulemista varten ja nuotinluku- sekä kirjoitustaitoja. Näitä kaikkia taitoja tulisin myöhemmin tarvitsemaan ammattiurallani.
Näiden lisäksi osallistuin myös konservatorion tarjoamalle bändikurssille, jolla oli loistava ja innostava ohjaaja. Treenaus bändin kanssa oli määrätietoista ja pääsimme tekemään hyviä keikkoja sekä äänittämään tuotantoamme korkealaatuiseen studioon. Nämäkin kaikki kokemukset valmensivat minua tulevaisuutta varten.
Musiikki valtaa koko vapaa-ajan
Lukioikään tullessani hain Vaskivuoren musiikkilukioon ja pääsin sen tarjoamalle musiikkiluokalle. Siellä tutustuin kaltaisiini musa-ihmisiin ja sain paljon hyviä kontakteja. Muodostin uusien ystävieni kanssa bändin, jonka kanssa pääsimme lukion rehtorin avustuksella soittamaan hyviä keikkoja mm. jazz-festivaaleille sekä erinäisiin yritysjuhliin.
Pääsin työskentelemään lukion hyvään studioon ja studiotyö tuli tutuksi niin tarkkaamon kuin soittotilankin puolelta. Nämä kaikki kokemukset ovat korvaamattomia nykyisessä muusikon elämässäni, johon kuuluu mm viikottaisia äänitystöitä.
Lukiosta valmistuttuani minulle oli jo selvää, että haluan työskennellä muusikkona. Tiesin kuitenkin musiikkialan ailahtelevuuden ja varmuudesta pitävänä ihmisenä mietin, millä tavalla voisin mahdollisimman varmasti taata itselleni elannon muusikkona. Tulin siihen tulokseen, että opettajana en ole riippuvainen keikkaelämän epämääräisyydestä kuitenkaan poissulkematta sitä.
Hain Ammattikorkeakoulu Stadiaan opettajalinjalle ja pääsin opiskelemaan täyspäiväisesti musiikkia ja soittamista.
Rockway on myös koonnut selkeät oppipolut eri soittimille. Kitaran polkuvalikoima on laajin ja niihin kannattaa ehdottomasti tutustua.
Ura ammattikitaristina
Opiskelin Stadiassa opintosuunnitelman mukaisesti monipuolisesti musiikkia ja samaan aikaan keikkailin uuden bändini kanssa, jolle sävelsin kappaleet ja toimin myös keikkamyyjänä. Tein myös satunnaisia sessiomuusikon tehtäviä tuuraten kitaristeja keikoilla. Aloin myös pitämään yksityistunteja, joilla rahoitin elämistäni opintotuen ollessa hyvin pieni.
Saatuani opetuskokemusta yksityisoppilaiden kautta hakeuduin paikalliseen musiikkiopistoon opettajaksi. Opintoni olivat vielä kesken mutta silti he ottivat minut sisään ja näin olinkin jo elättämässä itseäni kitaristina. Lopulta valmistuttuani Stadiasta olin täysipäiväinen kitaraopettaja, jonka lisäksi keikkailin ahkerasti.
Samaan aikaan yritin tehdä itseäni tunnetuksi Suomen ja maailman kitarakentällä olemalla aktiivinen erinäisillä foorumeilla ja somessa. Olin erittäin kiinostunut sessiotöistä niiden ollessa monipuolisia ja haastavia. Tein itselleni promootiota varten alkeellisia soittovideoita, joita levitin mm. YouTubeen. Tässä yhteydessä kärpänen videotuotantoon pääsi puraisemaan ja se on edelleen yksi lempityöalueistani. Nautin suuresti videoiden tuottamisesta, joihin voin yhdistää musiikin tekemisen.
Olen päässyt toteuttamaan tätä roolia tekemällä mainosvideoita eri musiikkialan yrityksille. Olen tehnyt mm. kitaraefekti-videoita, joissa mainostetaan tietyn firman valmistamia kitarapedaaleita. Videoita varten sävellän kappaleen, jossa käytän näitä mainostettavia tuotteita. Tässä vaaditaan säveltäjän taitoja sekä studiotyötaitoja, jotta saan kappaleen kuulostamaan mahdollisimman edustavalta. Olen rakentanut pienen kotistudion, jossa voin tehdä ammattimaisen kuuloisia kappaleita. Tämän jälkeen kuvaan soittovideon, jossa esitellään hyvässä valossa mainostettavaa tuotetta. Tässä vaaditaan visuaalista silmää, jotta voi tuoda tuotteen oikein esiin ja lopulta video on editoitava, joka vaatii oman opiskelunsa.
Sessiotyö kitaristina
Luen sessiotyöksi kaiken, joka ei kulje oman nimeni alla. Näitä voi olla tuurauskeikat tai muut kertaluontoiset keikat kuten yritysjuhlat. Olen myös soittanut sooloja ja pidempiä kitararaitoja muille yhtyeille, jotka haluavat soittoani julkaisuilleen. Näitä töitä varten vaaditaan monipuolisuutta. Jotta voisi saada mahdollisimman paljon tämän kaltaisia töitä on hallittava eri musiikin tyylejä. Soitan niin jazz-keikkoja kuin metallimusiikkiakin ja keikkea siitä välistä. Kannattaakin siis tutustua kaikentyyliseen musiikkiin ja soittoon niin takaa itselleen suuremmat mahdollisuudet soittaa erinäisissä projekteissa.
Usein sessiokitaristin tärkein ominaisuus on monipuolisuus sekä nopeus. Tilauksilla saattaa olla pikainen deadline ja materiaalin täytyy olla viimeisteltyä, jotta tilaajan ei tarvitse käyttää aikaa materiaalin käsittelyyn. Keikkakitaristin täytyy omaksua suurenkin määrän kappaleita lyhyessä ajassa ja esittää ne keikalla vakuuttavasti. Tätä varten edellytetään kitaristilta myös tarvittavaa laitteistoa. Hyvä saundikorva on eduksi, jolloin osaa valita tietynlaista projektia varten oikeat välineet. Mikäli kyseessä on esim. country-keikka, täytyy ymmärtää mistä country-soundi syntyy eikä vain soittaa oikeita nuotteja.
Toisinaan omaan työnkuvaan sisältyy kaiken muun lisäksi säveltäminen. Minulta on tilattu erinäisille urheiluseuroille tunnusmusiikkia ja tilaaja kuvailee usein ilman musiikin termistöä ajatuksiansa tulevasta kappaleesta. Tätä visiota täytyy kunnioittaa ja jalostaa siitä paras mahdollinen. Tässä kohtaa säveltäjän täytyy hallita studiotekniikka sekä oikeanlainen orkestraatiotaito musiikkia varten. Usein esim. rummut ohjelmoidaan itse ja tätä varten on tunnettava rumpujen soiton toimintatapa. Olen itse soittanut rumpuja ja pianoa jopa pidempään kuin kitaraa ja näistä on nimenomaan sävellystyössä ollut valtavasti hyötyä.
Edellä mainittujen seikkojen lisäksi pyrin myös edistämään omaa musiikillista uraani säveltämällä ja esittämällä omaa musiikkia. Olen julkaissut useamman sooloalbumin ja kiertänyt Euroopan lisäksi Aasiassa. Haluan pitää ovet auki kaikkeen mahdolliseen niin visioni mukaan onnistumisen prosentti kasvaa. Avoin mieli onkin monessa asiassa eduksi ja etenkin musiikin epämääräisellä kentällä tästä on erityistä hyötyä.
Nykykitaristin on hyvä hallita studiotyö, johon voit aloittaa tutustumisen tästä kurssista:
Musiikin miksaus: Efektien alkeet
Musiikin miksaus: Efektien alkeet
Lopputulos
Ammattikitaristina ei ole välttämätöntä toimia kaikilla musiikin kentillä. Osa toimii pelkästään opettajana, toisen ura on avautunut bändisoittajana ja jotkut toimivat studiomuusikkoina tai säveltäjinä. Itse nautin alan monipuolisuudesta ja toimin opettajana, säveltäjänä, sessio- ja studiomuusikkona, sooloartistina, Rockwayllä tehden niin kursseja, blogia kuin asiakaspalveluakin, muusikkona, johon kuuluu itsensä kehittäminen päivittäisellä treenaamisella sekä videotuottajana.
Pelkän soiton hallinan lisäksi työssäni vaaditaan studio- sekä videotekniikan hallintaa, keikkamyyjän taitoja, taitoa löytää kontakteja, sosiaalisia taitoja niin bändiympäristössä kuin muidenkin alalla työskentelevien kanssa, markkinointitaitoja, lavaviihdyttäjän ominaisuuksia, inspiraatiota säveltämiseen sekä halua kehittyä muusikkona, taitoja pärjätä kansainvälisellä kentällä aina lähtien yksin seikkailemisesta vierailla lentokentillä sekä hallitsemalla tilanne soitettaessa vieraassa maassa vierailla soittolaitteilla, ymmärrystä eri musiikintyyleistä sekä soittotekniikoista ja opettajan taitoja.
Vaikka tämä kaikki saattaa lopulta tuntua valtavalta työmäärältä on kaikkein tärkein ominaisuus rakkaus musiikkiin. Ilman sitä kaikki tämä menettäisi merkityksensä ja sen ansiosta suuri työmäärä tuntuu intohimon toteuttamiselta. Pyri siis löytämään sisäinen palosi soittamista kohtaan niin moni hyvä asia tulee itsekseen.
-Samuli