Tässä blogissa esittelen muutaman hyvän harjoituksen, joilla saat kehitettyä komppitaitojasi kitaralla. Harjoitukset sopivat hyvin vasta-alkajille sekä ylipäätään komppaamisesta kiinnostuneille.
Harjoitukset tähtäävät normaalien pop/rock-kappaleiden säestämiseen joko akustisella- tai sähkökitaralla, joka yleensä tapahtuu plektralla soittaen. Peruskomppitekniikka yleisimmillä avosoinnuilla tapahtuu ns. harjauskomppitekniikalla, joka tarkoittaa oikean käden edestakaista pysähtymätöntä liikettä.
Tutustu myös matalan kynnyksen komppikurssiimme:
Harjauskomppaamisessa tapahtuu kahdenlaista liikettä; plektran alas- ja ylöslyöntejä vuorotellen soitettuna.
Hae plektralle komppikädessä rentoa otetta. Plektran tulisi liikkua kielten läpi kevyesti niin, ettei plektra tuota ylimääräistä vastusta eikä ääntä. Mitä rennommalla otteella soitat, sitä helpommalta soittaminen tuntuu ja kuulostaa. Ensin muutamat harjoituksen ja sitten parin esimerkkibiisin kimppuun alempana.
1.
Aloitetaan harjauskomppiin tutustuminen keskittymällä vain plektran alasyönteihin. Aika-arvoina ovat 1/4-osanuotit, jotka soitetaan tahdin iskuille. Pyri oikean käden tasaiseen liikkeeseen ja tässä ovat jo mukana plektran ylöslyönnitkin, jotka ovat kuitenkin ohilyöntejä. Otteena tässä harjoituksessa käytetään C-duurisointua avoasemasta.
2.
Seuraavaksi annetaan alaslyöntien väliset ylöslyönnit osua kieliin, jolloin liike muodostuu edestakaisin harjaavaksi. Pyri siihen, että ylöslyönnit soivat samalla dynamiikalla kuin alaslyönnitkin. Keskity myös rytmin tasaisuuteen. Aika-arvoina ovat nyt 1/8-osanuotit. Anna plektran myötäillä kieliä, jolloin soittotuntuma on hyvä ja myöskin soittosaundin ollessa pehmeä.
Esimerkiksi CCR-yhtyeen Have You Seen The Rain kappaleessa käytetään kompissa esimerkinmukaista 1/8-osakomppia.
3.
Kolmannessa harjoituksessa keskitytään pelkkiin ylöslyönteihin. Rytmisesti ne tulevat ns. takapotkuille eli tahdin iskujen väleihin. Harjoitus on teoriassa sama kuin edellinenkin mutta tässä plektran alaslyönnit soitetaan ohilyönteinä. Tämän tyyppistä rytmiikkaa käytetään esimerkiksi reggaemusiikissa. Pidä oikean käden liike edelleen tasaisena liikkeenä.
4.
Tässä harjoituksessa yhdistellään 1/4- sekä 1/8-osanuotti aika-arvoja. Käden liike on koko ajan edestakainen ja 1/4-osaisku soitetaan alaslyönnillä ja 1/8-osaiskut alas- sekä ylöslyönneillä. Harjoitukset on hyvä soittaa metronomin kanssa, jolloin voit keskittyä siihen, että alaslyönnit osuvat aina metronomin iskun kanssa yksiin.
5.
Viidennessä harjoituksessa tutustutaan sidottuun nuottiin. Siinä sointu jätetään soimaan ja se soi yhden iskun yli seuraavaan saakka, joka taas soitetaan plektralla. Kuitenkin väliin jäävän iskun kohdalla on plektran isku, joka soitetaan ohilyöntinä. Tämä auttaa pitämään liikkeen edestakaisena. Aika-arvoina käytetään 1/4- sekä 1/8-osanuotteja.
Esimerkin kuvio on oivallinen komppirytmi useaan kappaleeseen. Sitä kuullaankin monessa niin rock- kuin popkappaleessa, joten se on hyvin käyttökelpoinen.
Kappale-esimerkit
Learning To Fly
Tässä kuuluisassa Tom Pettyn kappaleessa käytetään oivallista komppia, joka toimii myös hyvänä harjoituksena. Kappaleen sointukierto on F, C, Am ja G. Komppirytminä 1/8-osarytmi, johon soitetaan yksi sidottu nuotti. Tahdin aikana soitetaan yhteensä kahdeksan iskua edestakaisella harjauskompilla. Joka tahdissa on kaksi sointua, joista toinen vaihtuu kolmannen iskun kohdalla. Neljäs isku on sidottu eli sen kohdalla soitetaan ohilyönti. Älä anna tämän kuitenkaan vaikuttaa tasaiseen liikkeeseen oikeassa kädessä vaan sen liike tulee pysyä pysähtymättömänä.
Dani California
Amerikkalaisen Red Hot Chili Peppers-yhtyeen kappaleessa Dani California on niin ikään hyvä komppikuvio harjoittelua varten. Säkeistön sointukierto on Am, G, Dm ja Am. Koko kompin rytmi soitetaan pelkillä plektran alaslyönneillä, joita on yhteensä kolme sointua kohden. Iskut tulevat tasaisella rytmillä viimeisen jäädessä soimaan pidemmäksi aikaa.
Aika-arvoina ovat 1/4-osanuotit sekä puolinuotti. Vaihtoehtoisesti rytmin voi ajatella tuplatempossa 1/8- sekä 1/4-osanuotteina mutta tämä ei silti muuta soittotekniikkaa.
Knockin’ On Heavens Door
Bob Dylanin säveltämä ja Guns n’ Rosesin tunnetuksi tekemä legendaarinen kappale sisältää myös hyvä komppirytmin. Kappaleen sointukierto on G, D, C ja C. Joka toisella kerralla C-soinnut ovat Am-sointuja. Rytmi koostuu puolinuotista seka neljästä 1/8.osanuotista, joista kolmas on sidottu, eli se soitetaan ohilyöntinä. Edelleen keskity oikean käden tasaiseen liikkeeseen. Puolinuotin aikana soita ohilyönteinä kolme 1/8-osanuottia, jotta harjauskomppi ei keskeydy.
Voit käyttää kunkin esimerkin rytmiä lähes minkä tahansa kappaleen säestämiseen ja pyri soveltamaan niitä useampaan kappaleeseen niin saat niistä suuremman hyödyn irti.
-Samuli