Pidätkö plektraa oikein? – Samulin blogi

Tässä blogissa käymme läpi eri tapoja, kuinka plektraa voi pidellä ja mitkä ovat keskeiset seikat, jotka eri tapojen välillä vaikuttavat soitettavuuteen. Kiinnitämme huomiota myös siihen mihin plektran kulman muutos vaikuttaa niin saundin kuin soittotuntumankin osalta. Muista kuitenkin, että oikeaa ja väärää tapaa ei mielestä ole.

Tämä aihe on pitkään ollut keskustelun ja väittelyn aiheena kitaristien kesken ja usein kuulee eri soittotapoja esitettävän faktoina, joiden mukaan asia kuuluu tehdä.

Photo 8.8.2018 14.29.58

Kuitenkin maailman parhaita pikkaajia tarkkailemalla voi havaita, ettei tässäkään asiassa ole vain yhtä oikeaa tapaa vaan tyylejä on monia. Onko silti olemassa joitain yleistettäviä seikkoja, jotka tekevät pikkaamisesta helpompaa?

Plektralla pikkaaminen on keskeinen sähkökitaran soittotyyli. Tämän vuoksi siihen kannattaa kiinnittää suurta huomita miten sen tekee. Pienetkin muutokset liikkeessä saattavat vaikuttaa suuresti soittotuntumaan sekä saundiin. Usein sanotaan, että saundi lähtee sormista mutta se lähtee vähintään yhtä paljon myös plektrasta.

Hyvää plektratekniikkaa lähdettäessä rakentamaan on syytä aluksi kiinnittää huomiota siihen, miten plektraa voi pidellä. Usein jokin tyyli tuntuu itselle luontevammalta kuin toinen, jolloin kannattaa käyttää ja jalostaa tätä tyyliä. 

 

Plektran pitely

On hyvä lähteä siitä, että suositeltavaa pidellä plektraa etusormen sekä peukalon välissä. Tästäkin huolimatta jotkin huippukitaristit pikatessaan nopeampia kuvioita pitelevätkin pletraa peukalon sekä keskisormen välissä. Näin olleen tämäkään tyyli ei ole poissuljettu. Tätä soittotapaa käyttävät mm. Eddie Van Halen sekä Mattias Ia Eklund.

Tyypillinen tapa on pidellä plektraa etusormen ensimmäisen tai toisen nivelen sivuosassa, josta tartutaan peukalolla kiinni.

Myös sillä on vaikutusta soittotuntumaan millä peukalonosalla tartutaan plektraan kiinni. Kokeile pidellä plektraa aivan peukalon kärjellä tai syvemmällä osalla ja tunnustele, mikä tyyli tuntuu luontevimmalta. Mitä vähemmän plektraa näkyy peukalon takaa sen parempi. Tällöin plektra ei pääse sukeltamaan kielten väliin ja näin aiheuttamaan liikkeen tökkimistä, jolloin noudut nostelemaan paljon plektraa päästäksesi kielen puolelta toiselle. Pyri soittamaan niin, että vain plektran kärki koskettaa kitaran kieltä.

Toinen usein nähty tapa pidellä plektraa on enemmän sormenpäillä tapahtuva toiminta.

Photo 8.8.2018 10.23.13

 

Plektran kulma 

Käytä siis aikaa itsellesi luontevan plektran pitelytavan löytämiseen ja kokeile erilaisia tyylejä. Kuitenkin tätä seikkaa tärkeämpi on se, miten plektra osuu kieleen. Tämä on hetki, joka saa kielen soimaan se vaikuttaa dramaattisesti myös siitä syntyvään saundiin. Plektran materiaali ja jäykkyys vaikuttavat niin soittotuntumaan kuin saundiinkin mutta tärkeimpänä seikkana voidaan mainita kulma, jolla plektra osuu kieleen.

Mikäli plektra osuu ns. 0-asteen kulmassa kieleen, se aiheuttaa tökkivän tunteen sekä saundin koska plektra ei liu’u luonnollisesti kielen “läpi”.

Photo 8.8.2018 10.30.17

Sen sijaan plektraan on syytä hakea noin 45-asteen kulma. Saat sen aikaiseksi joko käden asentoa muuttamalla, rannetta tai peukaloa kääntämällä.

Photo 8.8.2018 10.30.23

Kun löydät plektralle hyvän kulman, tunnet kuinka se liukuu kuin itsestään kielen läpi saaden aikaiseksi rennon saundin.

 

Liikkeen vähäisyys 

Kolmas tärkeä seikkaa sujuvan plektratekniikan aikaansaamiseksi on ylimääräisen liikkeen minimointi. Mitä enemmän plektra liikkuu kielen puolelta toiselle siirryttäessä, sitä vaivalloisemmalta se tuntuu. Tämä myös hidastaa soittoa kun joudut tekemään ylimääräistä liikettä äänen tuottamiseksi. 

Vastakohtaisesti mitä pienemmällä liikkeellä ja energialla voit käyttää plektraa sen helpommalta soittaminen tuntuu ja sitä nopeammin voit myös soittaa. Pyri siis eliminoimaan kaikki ylimääräinen liike ja tämä myöhemmin palkitsee sinut soiton tuntuessa vaivattomalta.

Oheisesta videosta näkyy hidastetussa kuvassa, kuinka pientä liikettä pikkausmestari Rusty Cooley käyttää. Kun plektra liikkuu kielen toiselle puolelle se ei juurikaan irtoa kielestä millimetriä enempää.

 

Plektran asento

Myös sillä on vaikutusta niin saundiin kuin soiton sujuvuuteen missä asennossa plektra osuu kieleen. Osumakulman lisäksi kiinnitä huomiota myös siihen, onko plektra pystyasennossa vai enemmän “makuuasennossa”.  Tässäkään ei ole varsinaisesti yhtä oikeaa tyyliä ja kaikki tekijät vaikuttavat toisiinsa. Edellämainutussa plektran makaavassa tyylissä sen vastus kieltä kohden vähenee, jolloin se helpommin liukuu kielen yli mutta tämä vaikuttaa myös soittosaundiin. Tutki siis rauhassa kaikkia tyylejä ja annan niiden kehittymiselle aikaa.

Tutkistele omaa soittoasi ja näitä plektrasoiton eri variaatioita. Saatat saada pienelläkin plektrankulman muutoksella suuria muutoksia aikaan soitossasi. Oli tapa pidellä plektraa mikä tahansa, voidaan esittää faktana, että plektra kulkee kielen läpi helpommin kun pitelet sitä noin 45:n asteen kulmassa. Soittotuntumaa helpottaa entisestään plektran ollessa pienessä makaavassa asennossa mutta ennen kaikkea tiedosta nämä seikat ja tutki niitä. Pidä soittotekniikkasi luonnollisena ja mikäli se tuntuu haastavalta saatat löytää näistä vinkeistä ratkaisun ongelmiin.

Tässä vielä muistutus hienosta Mikko Kososen Plektrakoulusta:

PLEKTRAKOULU

 

-Samuli