Hevikomppauksen alkeet – Samulin blogi

Tässä blogissa tutustaan hevikomppaamiseen, josta löytyy oivallinen kurssi Rockwayn tarjonnasta. 

Tutustu kurssiin oheisesta linkistä. Kurssilla paneudutaan osittain samoihin asioihin syvällisesti esimerkkien kautta: 

Heavy-komppaus

Hevimusiikissa on hyvin omanlaisensa soittotyyli etenkin komppaamisen puolella. Heville tunnusomainen raskas saundi nimenomaan syntyy tästä komppitavasta sekä kitaransaundista, johon vaikuttaa niin kitaravalinta kuin käytettävä vahvistin tai äänenmuokkausefekti. Silti suurin osa saundista muodostuu soittajan soittotavasta, johon perehdytään tässä kirjoituksessa.

Plektrakäsi 

Plektrakäden merkitys hevisaundin luomisessa on kenties suurimmassa roolissa kokonaissaundin syntymisessä. Yleisatakki eli plektran iskuvoimakkuus tulee olla melko kova, jotta plekran tunnusomainen saundi saadaan esiin. Oikeanlaisen iskun lisäksi hyvin oleellista on hallita hyvin oikean käden demppaustekniikka.

Demppaus tarkoittaa kielten sammutusta ja toisinaan sitä käytetään ylimääräisen huminan poistamiseksi mutta tässä tapauksessa sitä hyödynnetään myös tietynlaisen saundin luomiseen. Demppauksella haetaan heviin tiukkaa rytmistä otetta, jossa sävelet eivät soi pitkään kuten avoimena soitettuna. Hevissä myös usein suositaan nopeita aika-arvoja, jotka saadaan helpommin kuuluviin tiukasti dempattuna.

 

Demppaus

Aseta oikean käden kammensyrjä kielten päälle aivan tallan tuntumaan. Anna käden levätä kevyesti kielten päällä ja käännä kättäsi niin, että saat sävelet pikattua helposti. Mikäli kätesi on liian pitkällä tallasta sammuu kieli liikaa eikä sävel soi lainkaan. Etsi hyvää demppauskohtaa liikuttelemalla kättä kohti tallaa ja poispäin. Hyvä alue on noin yhden sentin päässä tallasta, jolloin sävelen voi tunnistaa sen silti soimatta noin sekuntia pidempään. 

Palm-Mute-Posición-Mano

Usein hevikomppauksessa vuorotellaan dempattujen sekä avoimena soivien sävelten kanssa ja sillä voidaan myös tehdä aksentointia yksittäiseen säveleen. Demppaus on siis hyvin keskeisessä roolissa oikeanlaisen saundin luomisessa, joten käytä aikaa sen harjoitteluun.

 

Harjoitukset

1. Alaslyönnit

1-10

Ensimmäisessä harjoituksessa harjoitellaan alaslyöntejä. Tämä on tyypillinen soittotekniikka hevissä, jossa alaslyönneilä haetaan raskautta saundiin. Niillä saavutetaan erilainen lopputulos kuin vaikkapa vuoropikkausta käyttämällä. 

Yksi alaspikkauksen mestareista on James Hetfield Metallica-yhtyeestä.  

 
Master of Puppets-kappaletta pidetään yhtenä alaspikkauksen mestarinäytteenä.

Käytä harjoituksessa pelkkiä alaslyöntejä ja demppaa kaikki sävelet. Keskity dynamiikan sekä rytmin tasaisuuteen ja metronomi on tässä hyödyllinen apuväline, joka myös auttaa nopeuden kehittämisessä.

 

2. Alaslyönnit 5-soinnuilla

2-9

Tässä harjoituksessa toteutetaan samaa estetiikkaa kuin ensimmäisessäkin mutta tällä kertaa soitamme yhden kielen sijaan kolme kieltä kerrallaan. Sointuotteina on heville tyypilliset 5-soinnut, joissa on tässä tapauksessa käytössä kolme alinta kieltä. 

Sointukierto on E5, G5, A5 ja E5. Kuten ensimmäisessäkin harjoituksessa demppaa tässä kaikki kielet tiukan rytmin aikaansaamiseksi. Joudut tekemään oikealla kädellä suurempaa liikettää koska soitamme kolmea kieltä kerrallaan ja pyri siihen, että plektranisku on niin nopea, että kaikki kielet syttyvät samaan aikaan.
 

3. Aksentointi dempatessa

3-48

Tämä harjoitus soitetaan kahden kielen E5-sointua käyttämällä. Rytminä käytetään 16-osanuotteja, jotka on dempattu. Demppausta avaamalla tietyissä kohdissa saamme aikaiseksi illuusion aksenteista, jolla saa soittoon mielenkiintoisen sävyn.

Pidä oikea käsi tiukasti hyvässä demppausasemassa ja aksentin kohdalla nosta kättä sen verran, että sävel soi avoimena halutun ajan. Kättä tulee nostaa samanaikaisesti plektraniskun kanssa, jonka jälkeen laske se heti takaisin kielten päälle.

Oheisessa harjoituksessa aksentit tulevat joka kolmannelle iskulle, joka luo. ns. kolme neljän päälle rytmin. Vaikkakin soitamme siinä neljän iskun sarjoja se aksentoidaan kolmen nuotin jaksoihin.

4. Dempatut 16-osanuotit

4-103

Neljännessä harjoituksessa soitetaan ensimmäinen harjoitus käyttämällä vuoropikkaustekniikkaa. Edelleenkin pääpaino on sävelten demppauksessa. Käytä samaa oikean käden asentoa hyvän demppaussaundin saamiseksi. Pelkkien alaslyöntien sijaan tässä harjoituksessa käytetään vuorottelevia plektran alas- ja ylöslyöntejä. Pidä rytmi ja dynamiikka tasaisena ja vuoropikkauksen ansiosta voit soittaa nopeampia aika-arvoja kuin pelkillä alaslyönneillä.
 

5. Laukkakomppi

5-97

Viimeisessä harjoituksessa tutustaan ns. laukkakomppiin. Tämä on rytminen kuvio, joka on tullut tutuksi esimerkiksi Iron Maiden-yhtyeen myötä. Sitä kuullaan mm. Trooper-kappaleessa videon kohdassa 0:55.
 

 
Laukkakompissa yhdistyy demppauksella aksentointi, vuoropikkaus sekä alaspikkauskin. Kuvio koostuu kolmen sävelen ryhmistä. Ensimmäinen on E5-sointu plektran alaslyönnillä soitettuna 1/8-osanuottina. Sitä seuraa kaksi 16-osanuotteina soitettua yksittäistä e-säveltä alimmalta kieletä. Nämä sävelet soitetaan vuoropikkauksella ensin alas- ja sitten ylöslyönillä. Voit soittaa koko kuvion dempattuna tai aksentoimalla E5-soinnun. Tässä tapauksessa soita sointu avoimena ja kaksi 16-osanuottia dempattuna.

Tutustu aiheeseen syvemmin kurssillam:

Heavy-komppaus

Hyviä treenihetkiä!

-Samuli

Lunasta ilmainen kokeilu