Tässä blogissa tutustutaan tapping-tekniikkaan. Se on monipuolinen soittotekniikka kitaralle, jota usein hyödynnetään soolosoitossa. Tapping-tekniikalle on olemassa toki muitakin ulottuvuuksia. Niin kuin aina musiikissa; vain mielikuvitus on rajana. Kitara syliin ja aloitetaan!
Olemme tehneet myös videokurssin aiheesta. Kannattaa ehdottomasti tutustua.
Tapping-tekniikassa hyödynnetään plektrakäden sormia otelaudalla, joiden avulla voidaan rakentaa esimerkiksi laajoja intervallisia kuvioita. Näiden soittaminen pelkällä yhdellä kädellä on mahdotonta ja tässä tapauksessa tappingia voikin pitää otelautakäden jatkeena hieman kuten pianoa soitettaessa.
Tappingia voidaan soveltaa useisiin erilaisiin ilmiöihin kuten lineaarisen soittoon, arpeggioihin, sointuihin tai pidempien linjojen jatkeeksi.
Esittelen seuraavaksi muutaman peruspatternin, joilla pidemmät kuviot rakennetaan. Kun nämä pienet musiikilliset motiivit ovat hallussa, on niistä helpompi rakentaa laajempia kokonaisuuksia sen sijaan, että heti yritetään ottaa haltuun kokonaista useamman kielen kattavaa likkiä.
Peruskuviot
1.
Ensimmäinen harjoitus on kenties yleisin tapping-patterni. Mm. legendaarinen Eddie Van Halen käyttää täytää kuvioita monessa soolossaan kuten esim. Eruption-nimisessä teoksessaan.
Pidä vasemman käden etusormella ohuimman e-kielen 5. nauha valmiina pohjaan painettuna. Aloita kuvio lyömällä hammer-onilla oikean käden etu- tai keskisormi saman kielen 12. nauhaan. Nykäise sävel pull-offilla pois niin, että 5. nauha alkaa soimaan. Viimeistele kuvio soittamalla hammerilla vasemman käden pikkurillillä e-kielen 8. nauha.
Kuvion sävelet muodostavat yhdellä kielellä Am-arpeggion.
2.
Toinen kuvio on hyvin samankaltainen kuin ensimmäinen mutta hammereiden sijaan tässä käytetään pelkkiä pull-offeja. Sävelet etenevät melodisessa järjestyksessä ylhäältä alaspäin. Keskity tässä ja muissakin harjoituksissa sävelten puhtauteen sekä rytmiseen tasaisuuteen.
3.
Kolmas kuvio sisältää samat sävelet kuin kaksi ensimmäistäkin mutta tällä kertaa ne etevät melodisesti alhaalta ylöspäin. Tämä myös muuttaa tekniikkaa sekä soittotuntumaa huomattavasti. Ensimmäinen sävel, joka on e-kielen 5. nauhalla, on soitettava ns. hammer-from-nowhere-tyylillä.
Lyö siis sävel pelkällä vasemman käden etusormella käyttäen hammeria. Usein kitaristit ovat tottuneet näppäämään jokaisen kielen ensimmäisen sävelen mutta tällä kertaa siihen ei mahdollisuutta sillä oikea käsi on myös otelaudalla.
Jatka ensimmäisen sävelen jälkeen 8. nauhaan pikkurillillä käyttäen myöskin hammeria ja viimeistele kuvio tappaamalla 12. nauha.
4.
Edellisten harjoitusten ollessa rytmisesti trioleita tutustaan nyt muutamaan kuvioon, jotka käyttävät 16-osa rytmiä. Kuvio on muuten sama kuin ensimmäinen harjoitus mutta lisäämme siihen yhden sävelen, jolloin saamme yhteensä neljä säveltä.
Kun olet päässyt kolmanteen säveleen soita pull-offia käyttäen 5. nauha, joka on jo valmiiksi painettuna. Keskity taas siihen, että kuvion rytmi pysyy tasaisena ja kukin sävel soi mahdollisimman samalla äänenvoimakkuudella.
5.
Viimeinen peruskuvio käyttää myös 16-osarytmiä. Tällä kertaa lisäämme kuvioon yhden uuden sormen, jotta saamme neljä säveltä soitettua.
Soita siis ensin tappingia käyttäen 12. nauha ja tämän jälkeen pull-offilla 5. nauha. Tätä seuraa hammerilla 7. nauha, joka soitetaan nimettömällä ja lopulta taas 8. nauha pikkurillillä.
Käytössä ovat Amadd9-arpeggion sävelet.
Tapping asteikoissa
Tappingia voidaan soveltaa myös asteikkosoittoon tuomaan melodista sekä rytmistä variaatiota totuttuihin kuvioihin. Voimme soittaa vasemmalla kädellä asteikkoa ja lisätä siihen uusia säveliä oikealla kädellä tai täydentää peruskuviota tappingilla uudenlaisen soundin luomiseksi.
Tätä tekniikkaa voi harjoitella Am-asteikkoon soveltamalla, jolloin kädet ei ole niin etäällä toisistaan.
6.
Tässä harjoituksessa soitamme kaikki kuusi kieltä läpi edeten paksuimmasta kielestä ohuimpaan. Käytössä on kolmannessa harjoituksessa läpi käyty kuvio, jossa jokaisen kielen ensimmäinen sävel soitetaan ns. hammer-from-nowhere-tekniikalla pelkällä vasemman käden etusormen hammerilla.
Soitamme aluksi vasemmalla kädellä asteikon kaksi ensimmäistä säveltä kolmas soitetaan oikean käden tappingilla. Sävelet etenevät asteikon mukaisesti järjestyksessä, jolloin suuria intervallisia hyppyjä ei tule.
Voit myös soittaa tämän harjoituksen edeten lopusta alkuun. Jokainen harjoitus oliskin hyvä osata niin nousevana kuin laskevanakin kuviona.
7.
Yllä olevassa harjoituksessa käytetään 5. esimerkin kuviota sovellettuna kuudelle kielelle. Vasen käsi etenee Am-asteikon mukaisesti ja oikea käsi soittaa tappingilla jokaisen kielen 12. nauhan, jonka sävel on myöskin Am-asteikon sävel.
Kun kädet ovat hieman etäämmällä toisistaan saadaan aikaiseksi suurempia melodisia hyppyjä, jotka saavat kuvion kuulostamaan mielenkiintoisemmalta.
Käytössä ovat 16-osanuotit ja keskity myös siihen, että ylimääräistä kielten huminaa ei kuulu. Voit dempata soitettavasta kielestä olevat ohuemmat kielet oikean käden ranteella samalla kun soitat tappingia.
Usean kielen arpeggiot
8.
Tappingilla saa myös soitettua laajoja intervallisia usean kielen käsittäviä arpeggioita. Tämän tyylisiä kuvioita soitetaan paljon esimerkiksi pianolla.
Tässä harjoituksessa käytetään Am-pentatonisen asteikon säveliä perusasemassa. Käytössä ovat 16-osanuotit ja kuviossa ylöspäin edetessä käytössä on hammer-from-nowhere-tekniikka ja alaspäin tultaessa edetään tapping-sävel edellä. Kuvio muodostaa Am7-arpeggion ja se tuo mielenkiintoisen lisän likkipankkiisi.
9.
Yhdeksännessä esimerkissä käytössä on sama kuvio kuin edellisessäkin sovellettuna Cmaj7-arpeggioon. Voit soveltaa patternin kaikkiin sointumuotoihin kuten duuriin, molliin, 7- sekä maj7 sointuihin ja dim-arpeggioihin niin saat siitä mahdollisimman monikäyttöisen.
10.
Lopulta otamme käsittelyyn legatokuvion, jossa on vain yksi tappingsävel. Tappingia käytettäessä sen ei tarvitse olla vallitseva elementti vaan enemmänkin rytminen lisä. Se voi myös helpottaa soittoa mikäli pelkällä vasemmalla kädellä soitettuna kuvio vaatisi hyvin laajaa ja epämukavalta tuntuvaa sormitusta.
Kuvio on lähinnä asteikon vierekkäisiä säveliä soitettuna 16-osanuoteilla. Tappingsävelen ansiosta saamme tahdin mittaisen 16-osa kuvion ja tapping tuo siihen pienen melodisen lisän sen ollessa terssin päässä edellisestä sävelestä.
Kuvion kaikki sävelet on tarkoitus soittaa legatotekniikalla, joten yhtäkään säveltä ei tule näpätä oikealla kädellä tappingia lukuunottamatta.
Harjoittele kukin harjoitus hitaasti ja tasaisessa rytmillä. Soita itsellesi luontevalla tempolla niin, että soitto on mahdollisimman laadukasta. Laadukkaan soiton voi määritellä sen olevan puhdasta häiriöäänistä, rentoa, rytmisesti tasaista sekä toistettavissa.
Ja eikun Tapping-kouluun!
Hyviä treenihetkiä!
-Samuli