Melodista bluesia John Mayerin hengessä (kesäkuun soolo)

Tässä blogissa esittelen kuukauden soolon kesäkuulle 2019.

Tämänkertainen soolo on tyyliltään melodinen blues. Usein blues mielletään kulkevan perinteisen 12:sta tahdin bluessointukierron päälle. Todellisuudessa blues on soittotapa, jota voi soveltaa mihin tahansa sointukiertoon tai musiikin tyyliin.

Bluesissa kyse tunteesta, joka koostuu mm.  sävelvalinnoista, fraseerauksesta sekä melodiakielestä eli siitä, minkälaisia musiikillisia lausekkeita soitamme.

Teknisesti bluessoitto sisältää paljon kielenvenytyksiä, doublestop-tekniikoita, vibraatoa mutta toki muutkin musiikintyylit sisältävät näitä samoja elementtejä. Kyse on siis enemmänkin fraseerauksesta sekä sävelvalinnoista.

Esimerkiksi amerikkalainen kitaristi John Mayer soittaa blueskielellä pop-tyyppisten sointukiertojen päälle tehden musiikista kenties melodisempaa sekä helpommin suuren yleisön lähestyttävää.

Tämänkertainen soolo etenee seuraavan sointukierron päällä: A, B | G#m, A | A, B | C#m |. Sävellaji on C#m ja tempo noin 90 bpm. Soolo käsittää yhteensä kaksi sointukiertoa.

Voit soittaa sooloa seuraavan taustanauhan päälle: Taustanauha

melodinen blues

Soolon ensimmäinen tahti sisältää doublestop-likin, jossa soitetaan 5. nauhaväli kahdelta ohuimmalta kieleltä etusormen barreotteella. Tähän lisätään b-kielelle hammerilla 7. nauha. Seuraava doublestop sisältää myös bendin. Soita e-kielen 2. nauha etusormella ja b-kielen 3. nauha keskisormella, jota bendataan puolisävel ylöspäin.

Toinen tahti alkaa perinteisellä blueslikillä, jossa bendataan g-kielen 6. nauha kokosävelen verran. Soita kahden ohuimman kielen 4. nauhat barreotteella etusormella. Kun pääset e-kielen bendaukseen saakka pidä e- kielen 7. nauha bendattuna ja soita 8. nauha pikkurillillä. Tämän jälkeen soita edelleen bendattu 7. nauha ja lisää release-bend.

Kolmas tahti käyttää lisää doublestop-tekniikkaa. Soita aina kahden vierekkäisen kielen saman nauhavälin sävelet etusormen barreotteella, johon lisätään hammerilla sävel kahden nauhan päästä. Tämänlaiset likit olivat esimerkiksi Jimi Hendrixin paljon käyttämiä. 

Neljäs tahti käyttää taas samaista blueslikkiä kuin toinenkin tahti. Tällä kertaa e-kielelle lisätään legatotekniikalla 11. ja 12. nauhaväli sekä kaksi kokosävelbendiä.

Viides tahti sisältää niinikään kaksi doublestop- likkiä. Soita e-kielen 9. nauha etusormella ja b-kielen 10. nauha keskisormella. Lisää pikkurillillä hammeria käyttämällä b-kielelle sen 12. nauha. Toista sama likki kaksi nauhaväliä ylempää. Tahdin lopussa soitetaan kokosävelbend b-kielen 14. nauhasta. Pidä venytys yllä samalla kun soitat e-kieleltä 14. nauha pikkurillillä.

Sävyjä blues-imrpvisointiin


Kuudennessa tahdissa
soitetaan kaksi 1/4-osanuottia, joista ensimmäinen on bendattu kokosävelen verran. Tahdin lopussa soitetaan taas kaksi doublestop-likkiä, joissa kummassakin on painettu sävel b-kieleltä, joiden kanssa soitetaan samanaikaisesti avoin e-kieli.

Seitsemäs tahti jatkaa tuplasävelten hyödyntämistä, jotka voit soittaa joko plektralla tai hybridipikkaamalla

Viimeisessä tahdissa soitetaan kokosävelbend g-kielen 11. nauhasta. Pidä venytys yllä samalla kun soitat b-kielen 12. nauhan pikkurillillä. 

Yritä lisätä sooloon omaa tulkintaa nyansseilla, kiinnittämällä huomiota dynamiikkaan sekä yleiseen saundiin sekä taimiin.

Hyviä treenihetkiä!

-Samuli