Yksi kitaran ominaislaatuisimmista soitto/fraseeraustekniikoista on kielen venytys eli bend. Siinä sävel saadaan liukumaan portaattomasti sävelestä toiseen samoin tavoin kuin ihmisäänikin tekee. Ehkä juuri tästä syystä se vetoaa kuulijoihin ja lähes jokaisessa maailmankuulussa kitarasoolossa käytetäänkin kielen venytystä.
Monelta soittamisen ammattilaiselta kysyttäessä mitkä ovat kitaransoiton tärkeimmät tekniikat kuuluu vastaus: kielen venytys ja vibraato. Vibraato on myös tekniikaltaan lähes sama kuin bendikin, joten kun hallitset kielen venytyksen saat helposti haltuun myös vibraaton.
Bendauksen opettaminen on haastavaa koska sen voi tehdä monella eri tavalla mutta joitain hyviä vinkkejä on mahdollista antaa. Väärin tehtynä kielen venytys saattaa olla hyvin rasittavaa ranteelle sekä sormille, joten hyvän tekniikan opettelu on tässäkin tapauksessa suositeltavaa.
Ohessa loistava Jarmo Hynnisen venytyskurssi Rockwayllä: https://app.rockway.fi/content/course/417
Pidä kitaran kaulasta tukeva ote hieman samoin kuin roikottaisit kitaraa ilmassa. Anna peukalon kiertyä kaulan ympäri ja etusormen sekä peukalon välisen alueen tulisi koskettaa kaulan takaosaa, jolloin saat kitarasta mahdollisimman hyvän otteen. Itse bendaus lähtee enemmän ranteen kääntämisestä kuin kielen työntämisestä sormilla. Sormet ovat enemmänkin lukittuna tiukkaan otteeseen, joita hallitaan ranteen liikkeillä.
Bendauksen idea on liikkua sävelestä toiseen ja korvakuulolla onkin tässä erittäin tärkeä rooli. Sinun on kuultava milloin sävel on kohteessaan koska bendauksessa et paina säveltä otelaudalta vaan se venytetään edeltävästä sävelestä kohteeseensa. Mikäli olet esimerkiksi venyttämässä g-kielen 2. nauhalta a-sävelen 4. nauhan b-säveleen, voit aluksi soittaa 4. nauhan, jotta kuulet mihin säveleen olet menossa. Tämän jälkeen soita a-sävel ja venytä kieltä, kunnes se kuulostaa samalta kuin b-sävel. Mitä useampi sormi on otelaudalla sitä enemmän saat voimaa ja hallintaa bendaukseen. Voit esimerkiksi painaa a-sävelen nimettömällä ja pitää sen takana tukena keski- sekä etusormen. Pyri saamaan mahdollisimman tukeva ote ja tutki sekä tunnustele otettasi kunnes se tuntuu luontevalta.
Kielen venyttäminen tuntuu hyvin erilaiselta riipuen siitä millä kielellä se tehdään ja mistä kohtaa otelautaa. Vaikka tehtäisiinkin esimerkiksi kokosävelvenytys samalla kielellä on siinä täysin eri tuntuma mikäli se tehdään otelaudan ala- tai yläosassa.
Harjoitus 1
Seuraava harjoitus on oivallinen ottamaan tuntumaa venytykseen eri kohdissa otelautaa.
Harjoitus käyttää Am-asteikkoa g-kielellä, joka näyttää seuraavanlaiselta:
Ideana on soittaa aluksi asteikon ensimmäinen sävel, joka sitten bendataan seuraavaan säveleen. Eli 2. nauha (a) bendataan 4. nauhaan (b). Soitan ensin b-sävel, jotta tiedät miltä venytetyn sävelen tulisi kuulostaa. Tämän jälkeen tee bend 2. nauhasta ja kyseessä on kokosävelbend koska venytettävä kohdesävel on kahden nauhan päässä.
Tämän jälkeen soita 4. nauha, joka bendataan 5. nauhaan (c). Nyt kyseessä on puolisävelbend, koska kohdesävel on viereisellä nauhalla. Asteikossa tulee joko kokosävel- tai puolisävelbendejä ja tunnistat ne siitä, onko kohdesävel vierekkäisellä nauhalla tai kahden nauhan päässä. Alla on koko harjoitus yhden oktaavin alalta.
Tee harjoitus käyttämällä jokaista sormea. Pidä aina myös edeltävät sormet mukana kielellä, jotta saat enemmän liikkeeseen voimaa. Eli kun soitat sävelen pikkurillillä sen tukena ovat myös nimetön, keski- ja etusormi. Voit myös soveltaa harjoituksen jokaiselle kielelle, jolloin saat tuntumaa eri kielten välisiin eroihin.
Harjoitus 2
Toinen harjoitus on muuten samanlainen kuin ensimmäinen mutta tällä kertaa venytämme samasta sävelestä kahteen kohdesäveleen. Tämä vaatii venyttämiseltä enemmän kontrollia ja voimaa.
Ideana on soittaa taas a-sävel 2. nauhalta, joka bendataan 4. nauhan b-säveleen kuten edellisessäkin harjoituksessa. Tämän jälkeen kuitenkin venytystä jatketaan vielä seuraavaan säveleen, joka on 5. nauhalta löytyvä c. Yhteensä venytystä kertyy 1 1/2 sävelaskelta, koska a:sta b:hen on matkaa kokosävelaskel ja b:stä c:hen on puolisävelaskel.
Venytysasteet ovat joko 1 ja 1/2, 1/2 ja 1 tai 1 ja 1. Kun venytämme kieltä kahden kokosävelen verran (1 ja 1) on kyseessä erittäin suuri bend. Mikäli kieltesi jäykkyys on suuri saattaa tämä tuntua erittäin haastavalta. Voit tällöin kokeilla kyseistä bendiä ylempää otelautaa, jossa kielen jäykkyys on pienempi.
Voit soveltaa kielen venyttämistä melodian soittamiseen aina vierekkäisestä sävelestä liikuttaessa toiseen. Bendauksen tarkoitus on tuoda tulkintaa soittoon ja se on voimakas työkalu nimenomaan tähän tarkoitukseen.
Hyviä treenihetkiä!
-Samuli