Sorminäppäily kitaralla, osa 2 – Samulin blogi

Tässä blogissa jatkamme tutustumista sorminäppäilytekniikkaan. Tämä on etenkin akustisella kitaralla yleisesti  käytetty soittotekniikka mutta toki sitä voi soveltaa niin sähkökitaralle kuin muillekin kielisoittimille.

Sorminäppäily tarkoittaa siis sitä, että oikealla kädellä näppäillään kieliä käyttämällä useampia kuin yhtä sormea samanaikaisesti tai erikseen. Esimerkkitilanne voi olla, että paukalo soittaa bassolinjaa ja muilla sormilla lisätään sen päälle sointusäveliä. Tätä tekniikkaa käyttämällä voimme soittaa useampia melodialinjoja samanaikaisesti saavuttaen rikkaan kuuloisen äänikuvan. Tsekkaa Rockwayn Näppäilykurssi:

AKUSTISEN KITARAN NÄPPÄILYKURSSI

Tekniikka edellyttää kunkin sormen itsenäistä työskentelyä, joka onkin suurin haaste näppäilyä harjoitellessa. Liikkeet on saatava automaatioiksi, jolloin esimerkiksi peukalo työskentelee itsenäisesti muiden sormien tehdessä omaa liikettään. Tämänkin tekniikan harjoitteluun pätee samat säännöt kuin minkä tahansa muunkin asian harjoitteluun; hitaasti ja säännöllisesti harjoittelemalla asian saa nopeiten haltuun.

Käydään läpi muutamat tekniikkaharjoitukset, joissa käytetään oikeassa kädessä neljää sormea erilaisin yhdistelmin. Harjoitusten lisäksi esittelen kaksi kappaletta, joissa on näppäilytekniikka käytössä.

 

Harjoitukset

Seuraavaksi esittelen muutaman tehokkaan sorminäppäilyharjoituksen, jotka edistävät sormien independenssiä sekä kontrollia. Nuottiviivaston päälle on merkitty kunkin sormen tunnus, jolla kieltä näpätään. P=peukalo, i=etusormi, m=keskisormi ja a=nimetön.

1.

Ensimmäisessä harjoituksessa käydään sorminäppäilyssä yleisimmin käytössä olevat sormet, eli peukalo, etu-, keskisormi sekä nimetön. Otteena käytetään C duuria eli pidä otelaudalla kaikki sormet koko ajan painettuina. Näppää A-kieli peukalolla, D-kieli etusormella, G-kieli keskisormella ja B-kieli nimettömällä. Pyri siihen, että kaikki kielet jäävät soimaan muodostaen puhtaasti soivan C duurin.

2.

Toinen harjoitus on teknisesti sama kuin ensimmäinen mutta oikeassa kädessä sormien näppäilyjärjestys on käänteinen. Aloita siis nimettömällä ja lopeta peukaloon. Soita kuvioita useita kertoja putkeen ja pitäen rytmin tasaisena.

3.

Kolmannessa harjoituksessa sorminäppäily ei etene järjestyksessä peukalosta nimettömään vaan sekoitamme kuvioita niin, että ensin soitamme peukalon, keskisormen, etusormen ja nimettömän.

4.

Neljäs harjoitus on edellinen kuvio soitettuna takaperin. Eli ensin näppäämme nimettömän, sitten etusormen, keskisormen ja lopulta peukalon.

5.

Viidennessä harjoituksessa soitamme koko ajan kaksi ääntä samaan aikaan kahdella sormella näpäten. Tämä on hyvä sormien hallintaharjoitus, sillä emme käytä oikeassa kädessä sormipareina vierekkäisiä sormia vaan yhdistelmiä peukalolla ja keskisormella sekä etusormella ja nimettömällä

6.

Tässä harjoituksessa soitamme peukalolla A-kielen ja lopuilla sormilla B-kielen kolmeen kertaan. Tämä on käytetty soittotyyli mm. flamencossa sekä klassisessa musiikkissa. Kun soitamme samaa säveltä samalta kieleltä useammalla sormella näpäten, saamme aikaiseksi ns. tremolo-efektin.

7.

Seitsemäs harjoitus on teknisesti sama kuin ensimmäinen mutta tässä keskitytään parantamaan soiton rytmistä hallintaa. Ensimmäinen arpeggio soitetaan 8-osanuotteja käyttämällä ja kaksi seuraavaa 16-osanuoteilla. Hyvä apuväline tähän on metronomi, joka pitää tempon tasaisena. Keskity siihen, että alin sävel eli A-kielen 3. nauha tulee aina metronomin iskulle.

8.

Viimeinen harjoitus etenee samalla logiikalla kuin edellinen mutta siihen nähden takaperin. Eli aloitamme nimettömästä ja lopetamme peukaloon. Tässäkin vaihdellaan soittorytmiä 8-osien sekä 16-osien välillä.

 

Kappaleet

Tears in the Rain – Joe Satriani

 

Yllä on esitetty amerikkalaisen Joe Satrianin kappaleen Tears in the rain, ensimmäinen osa. Siinä yhdistyvät edellä käydyistä harjoituksista ensimmäinen ja toinen. Kyseessä on siis neljän sormen näppäilykuvio, 6/8 tahtilajissa. Soitamme kuuden nuotin kuvioita neljällä sormella aloittaen peukalosta ja edeten nimettömään. Kun nämä neljä sormea on soitettu palaa kuvio alkuun keski- ja etusormen kautta.

Harjoittele kappale hitaasti muutaman tahdin pätkissä ja suorita sointuvaihdot mahdollisimman pienillä liikkeillä.

 

Malaguena – Michael Lucarelli

Viimeisenä harjoituksena käytän osaa Michael Luccarellin Malaguena kappaleesta. Siinä soitetaan suuria kielihyppyjä sekä sovelletaan 6 harjoituksen trillitekniikkaa.

Kappaleen ensimmäisessä osassa voit soittaa liikkuvan melodianlinjan E-, G- sekä B-kielellä käyttäen peukaloa näppäilyyn ja ohuimman E-kielen sävelet voit soittaa joko oikean käden etu- tai keskisormella. Kuviossa vuorotellaan peukalon soittaman melodian sekä urkupisteenä toimivan E-kielen kanssa. Pyri siihen, että sävelet soivat mahdollisimman kauan.

Jälkimmäisessä osassa peukalo jatkaa saman melodian soittoa mutta ohuimmalle E-kielelle lisätään yksi e-sävel lisää. Kyseessä on samankaltainen tekniikka, jota harjoiteltiin 6 harjoituksessa. Voit vaihtoehtoisesti lisätä E-kielelle joko kaksi tai kolme säveltä yhtä monella sormella. Kahden sävelen tapauksessa soita ensimmäinen käyttämällä etusormea ja toinen keskisormella. Sormijärjestys on siis peukalo, etu- ja keskisormi. Soita kappaletta tarvittavalla hitaudella, jotta jokainen sävel soi puhtaasti sekä tasaisella rytmillä. Rockwaylta löytyy toki vaativampiki näppäilykurssi:

AKUSTISEN KITARAN NÄPPÄILYKURSSI 2

 

Treeni-iloa!

-Samuli

 

2 kommenttia

  • Hei, Mikä on kitarataiturin neuvo seuraavan kysymykseen?
    Tehtävänä on soittaa kitaralla melodia, jonka sävelet sijoittuvat jokaiselle kitaran kielelle. Mikä on paras tai suositeltavin tapa soittaa ko. melodia? Käytetäänkö jokaista pima-sormea esimerkiksi niin, että peukalolla näppäillään 3 alinta kieltä ja sitten g-kieltä etusormella, b-kieltä keskisormella ja (ylintä) e-kieltä nimettömällä? Vai onko joku muu tapa parempi? Vai saako/voiko melodian soittaa miten parhaaksi kokee?
    (Kysymyksen tausta löytyy käytännön esikuvista, ääripäinä yhtäältä pima-mestarit ja toisaalta Wes “Peukalo” Montgomery.)

    • Morjens!
      Kiitos hyvästä kysymyksestä!
      Periaatteessa kitaransoitossa toimii aina se, mikä itselle parhaiten istuu. Toki tämän havaitseminen voi olla vaikeaa ilman perehtymistä perusteellisesti useaan eri soittotapaan. Itsellä näppäilytekniikka hieman elää sen mukaan mitä on soiton alla. Yleistäen se menee juuri niin kuin kerroit, eli peukalolla kolme alinta kieltä ja etu-, keskisormella sekä nimettömällä kolme ylintä. Toisinaan saatan soittaa keskisormella e- ja b-kielet, jolloin käytössä on vain kolme sormea tehden hommasta vielä yksinkertaisempaa. Silti ei kannata unohtaa nimetöntä ja pikkurillillekin löytyy toisinaan käyttöä.