Heinäkuu, kuukauden soolo – Samuli blogi

Tässä blogissa esittelen kuukauden soolon heinäkuulle 2019.

Kyseessä ei ole perinteinen soolo vaan enemmänkin musiikillinen etydi, joka hyödyntää tapping-tekniikkaa sointuihin.

Tapping on tekniikkana monipuolinen työkalu, jota voi hyödyntää niin melodialinjojen soittoon kuin sointuihinkin. Moni mieltää tappingin nopeaan Eddie Van Halen-tyyliseen soolosoittoon mutta sillä on monia muitakin ulottuvuuksia. 

Tappingin käyttö on hieman kuin pianon soittamista, jossa hyödynnetään kumpaakin kättä kitaran otelaudalla. Tämä mahdollistaa suurten intervallisten hyppyjen hyödyntämisen, joka tuottaa uudenlaisen saundin, jota olisi haastavaa toteuttaa muilla keinoin.

Etydissä soitetaan tappingilla ns. oktaaveja samalla kielellä. Otelaudalla pidetään sointuotetta, joka soitetaan sävel kerrallaan. Jokainen sävel tuplataan oktaavia ylempää samalla kielellä käyttäen tappingia. Tämä tuottaa hieman samantyyppisen saundin, kuin kosketinsoittimen arpeggiaattori -efekti.

1-30

Voit soittaa tappingin käyttämällä joko plektrakäden etu- tai keskisormea. Pidä e-kielen 5. nauha painettuna ja soita plektrakäden sormella 17. nauha lyömällä sormi nauhalle. Sävel alkaa soimaan ja nykäise sormi pull-offilla pois, jolloin 5. nauha alkaa soimaan. Tätä tekniikkaa sovelletaan läpi koko etydin. Harmonia noudattaa sointukiertoa, joka on Am, F, C ja G

Soinnuissa on jonkin verran laajennossäveliä ja kannattaa soittaa harjoitus puhtaalla saundilla, johon voit lisätä esim. kaikua tai delaytä.

2-30

Kahden ensimmäisen tahdin ajan etydissä soitetaan Am-soinnun ympärillä. Sointuun on lisätty b-sävel, joka antaa sen nimeksi Amadd9. Soita etusormella paksuimman e-kielen 5. nauha, keskisormella a-kielen 7. nauha ja pikkurillillä d-kielen 9. nauha. Pidä etusormi barreotteessa 5. nauhalla, jolloin saat sillä soitettua myös g-kielen 5. nauhan. Pidä ote pohjaanpainettuna ja plektrakäsi seuraa samoja säveliä oktaavia ylempää samoilla kielillä. Annan sävelten soida toistensa päälle, jolloin siihen tulee sointumainen äänikuva.

Kaksi seuraava tahtia pohjautuu F-sointuun. Soinnussa soivat myös e- sekä g-sävelet, jolloin soinnun nimi on Fmaj9. Ohuin e-kieli soi vapaana, b-kielen 6. nauha painetaan etusormella, g- kieli soi vapaana, d-kielen 7. nauha soitetaan keskisormella ja a-kielen 8. nauha soitetaan nimettömällä. Taas plektrakäsi seuraa samoja sävelä oktaavia ylempää.

Seuraavat kaksi tahtia perustuvat C-sointuun. Sointuun on lisätty b-sävel eli sointu on Cmaj7. Sävelet soitetaan hyvin korkealta otelaudalta ja mikäli kitarassasi ei ole 24 nauhaa voit soittaa b-kielen 24. nauhan e-kielen 19. nauhalta.

Soita e-kielen 8. nauha etusormella, b-kielen 12. nauha pikkurillillä ja g-kielen 12. nauha nimettömällä. Pidä nämä sävelet pohjaanpainettuina sointuotteen tavoin, joita plektrakäsi seuraa oktaavia ylempää. Soita vielä tämän jälkeen soinnun terssi g-kielen 9. nauhalta keskisormella ja kvintti b-kielen 8. nauhalta etusormella .

Kaksi viimeistä tahtia perustuu G-sointuun, johon on lisättu c-sävel. Sointu on aluksi Gsus4, joka purkautuu G:ksi.

Soita nimettömällä d-kielen 5. nauha, pikkurillillä g-kielen 5. nauha ja etusormella puolibarreotteella b- ja e-kielten 3. nauha. Lopulta g-kielen 5. nauha muuttuu 4. nauhaksi, joka soitetaan keskisormella.

Harjoittele etydi aluksi hyvin hitaasti. Kannatta ensin tutustua otelaudan otteisiin ennen kuin lisäät tapping-sävelet mukaan. Voit myös soittaa pelkät tapping-sävelet ilman sointuotteita ja lopulta voit yhdistää kummatkin kädet soittoon.

-Samuli