Toukokuun soolo - Samulin blogi

Tässä blogissa otetaan käsittelyyn toukokuun soolo. Tällä kertaa tyylinä on eteerinen balladi, johon haetaan...

May 09, 2018 Lisää kommentti

Tässä blogissa otetaan käsittelyyn toukokuun soolo. Tällä kertaa tyylinä on eteerinen balladi, johon haetaan fraseerauksella tulkintaa ja ilmettä. Taustan ollessa hiljainen ja minimalistinen jää solistille enemmän tilaa ja vastuutakin musiikillisen informaation eteenpäin viemisessä. 

Pääpaino on hyvin pitkälti jo yksittäisen sävelen esiintuomisessa. Kitara on valtavan monipuolinen soitin sen suhteen, miten eri tavoin voi yhden ainoan sävelen esitää. Mikäli kaksi eri soittajaa soittaa samalla saundilla saman sävelen se hyvin todennäköisesti kuulostaa erilaiselta kummankin soittajan soittamana. Tähän vaikuttaa kummankin soittajan fyysisetkin ominaisuuset sekä tapa soittaa kitaraa. Niin otelaudalla tapahtuva sormen asettelu kuin sen pikkaustapakin vaikuttaa saundiin. Kielen voi soittaa ilman plektraakin käyttäen sormia, joka vaikuttaa myös sävelen sointiin.

 

Äänen muokkaus

Eri plektrat tuovat erilaisen saundin, pikkauskovuus sekä plektran kulma suhteessa kieleen vaikuttaa myös äänenväriin. Otelaudalla sävelen sointiin voi vaikuttaa mm. vibraato sekä kohta nauhavälillä mistä sävel painetaan. Näitä kaikkia seikkoja voi myös käyttää hyväkseen haettaessa ilmettä soittoon.

 

Fraseeraus

Fraseerauksella on aina soitossa erittäin tärkeä rooli eikä sitä tulisi koskaan unohtaa. Vaikka kyseessä olisi nopeatempoinen heavymetal-kappale tulisi soolossa silti olla fraseerausta. Tämän merkitys kuitenkin korostuu entisestään hitaammissa kappaleissa, joissa yksittäisellä sävelellä on usein enemmän aikaa ja painoarvoa.

Fraseeraus siis tarkoittaa tapaa käsitellä melodiaa. Se on tietynlaista musiikillista ääntämistä. Myös puheessa ihmisillä on omat ominaispiirteensä sekä murteensa ja nämä seikat tuovat yksillöllisyttä ilmaisuun. Sama pätee myös musiikkiin, johon olisi hyvä pyrkiä tuomaan omaa ääntään ja ilmaisutapaansa.

Tyypillisiä fraseerauksellisia keinoja kitaransoitossa ovat erinäiset soittotekniset lisät. Kun liikumme kahden sävelen välillä voi liike tapahtua esimerkiksi pikkaamalla kumpikin sävel, liu'utuksen avulla liukua sävelestä toiseen tai vaikka käyttämällä kielen venytystä.

Olen pyrkinyt tuomaan esimerkkien avulla tämänkertaiseen kuukauden sooloon näitä tulkinnan keinoja mutta voit halutessasi myös soittaa melodian omalla tavallasi.

Tässä vielä muistutuksena loistava soolokurssi Rockwayllä:

Lisäsävyä sooloihin - Moodit

 

Soolon tausta

Ohessa on esitetty soolon taustaharmonia näppäilykuvioineen. Tausta on itsessään oivallinen harjoitus näppälyä varten. Voit soittaa sen joko sormilla tai plektraa käyttämällä.

Kuuntele tausta tästä >

 Soolo 

Ohessa on itse kuukauden soolo. Omat fraseeraukselliset tavoitteeni tähän sooloon ovat tietynlaisen rauhan löytäminen sekä eteerisyys ja kiireettömyyden tuntu. Sävelten sekä soolon eri osien tulisi sulautua toisiinsa luonnollisesti ja liu'utuksilla sekä bendeillä saadaan melodiaan mielenkiintoisia lisäyksiä. Intensiteettiä voi kasvattaa loppua kohti esimerkiksi pikkaamalla sävelet kovampaa ja soittamalla vibraaton aggressiivisemmin.

Mieti minkälaista tunnetta haluat tulkinnalla ilmaista ja valitse soittotekniikat sekä fraseeraus sen mukaisesti.

 

Hyppää kurssille >

 

 Melodisia treenihetkiä!

-Samuli