Spanish Romance – klassisen kitaran tekniikkaa

Spanish Romance (tunnetaan myös muilla nimillä) on tuntemattoman henkilön sävellys kitaralle 1800-luvulta. Kappaleen syntyhistoria on hämärän peitossa mutta sen on todettu tulevan joko Espanjasta tai Etelä-Amerikasta. Kyseessä on klassisen kuuloinen melko lyhyt teos, joka soitetaan sorminäppäilytekniikalla ja kuulostaa autenttisimmalta nylonkielisellä kitaralla soitettuna.

Kappale koostuu kolmesta osiosta, joista ensimmäinen kulkee E-molli -sävellajissa, toinen E-duuri -sävellajissa ja viimeinen taas E-mollissa. Käytössä on koko ajan samantapainen tekniikka, jossa kolmea ohuinta kieltä näppäillään laskeutuvalla kuviolla käyttäen nimetöntä, keski- ja etusormea. Bassoääniä näppäillään 4., 5. ja 6. kieliltä peukalolla.

Etenkin ensimmäinen osio, joka kulkee E-mollissa on helpohko ja soveltuu hyvin myös vasta-alkajille, jotka tutustuvat kitaran soittoon. Voit kuunnella kappaleen alla olevalta videolta.

Voit tutustua sorminäppäilytekniikkaan tarkemmin tällä kurssilla.

Kappale etenee 3/4-tahtilajissa, jolloin tahdin aikana lasketaan kolmeen. Kappaleen tempo on melko hidas ja sitä voidaan hieman muunnella kappaleen tulkinnan mukaan.

Voit aluksi harjoitella tässä tarvittavaa näppäilytekniikkaa seuraavan kuvion avulla:

Näppäile ohuin e-kieli nimettömällä, b-kieli keskisormella ja g-kieli etusormella. Pyri soittamaan kukin sävel samalla äänenvoimakkuudella sekä koko kuvio tasaisella rytmillä.

Kun tekniikka alkaa tuntua luontevalta, voit lisätä tahdin ensimmäisen sävelen kohdalle alimman e-kielen avoimena, joka soitetaan peukalolla. Tällöin siis ylin ja alin kieli soitetaan samanaikaisesti.

Kappale

Lähdetään tutustumaan nyt varsinaiseen kappaleeseen. Soittotekniikka siis pysyy koko ajan samana ja ohuimmalla e-kielellä soitetaan melodiaa ja kappaleen ensimmäisen osan soinnut ovat Em, Am sekä B7.

Ohuimmalla e-kielellä liikkuva melodia käyttää otelaudalla 7., 5., 3. nauha sekä avointa kieltä. Soita osio rauhallisesti ja pidä kädet rentoina. Tämän osan aikana sointuna on Em.

Tässä osassa melodia liikku 12. nauhalle saakka ja sieltä alaspäin 10. ja 8. nauhalle. Kolmannessa tahdissa soinnuksi vaihtuu Am, jolloin bassosävel soitetaan peukalolla a-kieleltä. Soita tässä kolmen ohuimman kielen 5. nauhan sävelet etusormen barreotteella, jonka päälle lisätään pikkurillillä 8. nauha ja se 7. nauha nimettömällä.

Tässä osiossa siirrytään B7-sointuun, joka on ensimmäisen osan haastavin kohta. Soita 7. nauhalta etusormen barreotteella kaikki kielen, jonka päälle soitetaan nimettömällä ohuimman e-kielen 8. nauha. Toisessa tahdissa barreotteen päälle soitetaan pikkurillillä 11. nauha ja kahdessa viimeisessä tahdissa palataan takaisin Em-sointuun.

Viimeisessä osassa soitetaan taas B7-sointu mutta tällä kertaa avoasemasta, jolloin sen soittaminen on helpompaa kuin edellisessä 7. asemassa.

Soita a-kielen 2. nauha keskisormella, g-kielen 2. nauha nimettömällä ja e-kielen 2. nauha pikkurillillä. Pidä sormet koko ajan painettuina otelaudalle, jotta sävelet soivat päällekkäin. Toisessa tahdissa bassosävel laskeutuu 1. nauhalle, jonka voit soittaa etusormella (joissain versioissa tämä sävel pysyy 2. nauhalla). Ohuimman e-kielen 3. nauhan voit soittaa pikkurillillä.

Toiseksi viimeisessä tahdissa palataan takaisin Em-sointuun, jossa paksuimmilla kielillä tapahtuu melodinen liike. Voit muodosta kolmen paksuimman kielen sävelistä sointuotteen painamalla kaikki sävelet kolmella sormella ja näppäillen ne peukalolla. Viimeisessä tahdissa soitetaan näppäilykäden neljällä sormella Em-sointu.

Myös tällä kurssilla käsitellään sorminäppäilytekniikka syvällisesti.

Hyviä treenihetkiä!

-Samuli

Lue myös: Klassinen kitara vs. teräskielinen kitara

Lue myös: Kielten vaihto-opas: Nailonkielinen kitara