Palm mute eli demppaus

Usein kuulee kitaransoittamisesta puhuttaessa termin demppaus (damping) tai palm-mute. Kyseessä on kitaransoittotekniikka, jossa plektrakäden kämmensyrjällä “sammutetaan” ja vaiennetaan kielten sointia. Dempatun sävelen sointi hieman tummenee ja sen kesto lyhenee. Palm mutea käytetään erityisen paljon heavy musiikissa mutta siitä huolimatta se on yleinen kitaransoittotekniikka, jota kuullaan kaikissa musiikintyyleissä.

Toisinaan palm mutella haetaan selkeyttä melodiakulkuihin etenkin alemmassa sointirekisterissä. Mikäli kappaleen riffi kulkee nopeahkolla tempolla kitaran alimmilla sävelillä, saattaa sointi helposti puuroutua, jolloin on haastavaa saada selvää yksittäisestä sävelestä. Dempatut sävelet lyhenevät, jolloin niiden artikulaatio selkeytyy.

Nuotti- ja tabkuvassa demppaus merkitään P.M.-merkinnällä, joka on lyhenne palm mutesta.

Demppaus voidaan tehdä niin yksittäiselle sävelelle tai useamman sävelen soinnuillekin miltä kieliltä tahansa. Aseta plektrakäden kämmensyrjä kevyesti soitettavan kielen päälle ja kun pikkaat kielet anna käden levätä kielen päällä lähellä tallaa. Mikäli käsi on kielen päällä liian pitkällä tallasta, sammuttaa täysin kielen soinnin, jolloin sävelen sävelkorkeus katoaa. Optimaalinen alue kädelle onkin noin sentin päässä tallasta.

Voit harjoitella demppausta esim. E5-soinnulla. Soita kahta paksuinta kieltä plektran alaslyönneillä tasaisella rytmillä ja hae plektrakädelle hyvää asemointia suhteessa tallaan.

Voit myös tutustua demppaukseen tällä kurssilla.

Pyri siihen, että erotat soinnun sävelet ja pyri saamaan niiden sointi lyhyeksi pitämällä plketrakättä kevyesti kielten päällä.

Palm muten sointi on staccatomainen, jossa sävelet soivat lyhennettyinä. Voit vaikuttaa sävelen sointiin myös sillä, miten kovaa painat kämmensyrjää kielten päällä. Optimaalinen tekniikka löytyy kokeilemalla ja testailemalla.

Demppaamattomassa versiossa sävelet soivat pitkinä ja yleissointi on hieman sekavampi ja kovemman kuuloinen.

Demppausta voidaan soveltaa myös vuoropikkaukseen, jossa plektra tekee kielellä edestakaista liikettä. Tutustu vuoropikkauksen tekniikkaan tällä kurssilla.

Etenkin sähkökitaralla särösaundilla soitettaessa demppaus myös puhdistaa soittoa huomattavasti. Mikäli soitat koko ajan ns. avoimesti alkavat ylimääräiset kielet ja häiriöäänet tulla herkästi esiin. Palm mute auttaa pitämään ei-toivotut äänet kurissa ja demppaus voi olla niin kevyttä, ettei juuri vaikuta soitettavan sävelen sointiin mutta puhdistaa soittoa.

Fear Of The Dark – Iron Maiden

Esimerkiksi Iron Maiden yhtyeen kappaleessa Fear Of The Dark käytetään demppausta intron alemmassa stemmassa. Melodialinja voidaan soittaa vuoropikaten ja demppaamalla säveliin saadaan erottelevuutta.

Aksentointi dempatessa

Yksi demppaukseen liitettävistä lisäominaisuuksista on aksentointi. Sillä on saadaan jotkin tietyt sävelet soimaan muita selkeämmin ja niitä voidaan käyttää soiton rytmittämiseen. Usein tässä yhteydessä soitetaan esimerkiksi 5-sointua tasaisella rytmillä, jossa on sävelet dempattuina. Kuvio voi koostua vaikkapa neljästä sävelestä, joista ensimmäinen soitetaan ns. avoimena ja loput kolme dempattuina. Avoimen sävelen kohdalla nosta pletrakättä aavistuksen verran, jolloin sävel pääsee soimaan avoimena ilman demppausta. Tämän jälkeen laske käsi takaisin kielten päälle.

Pyri pitämään aksentoidussa soitossa rytmi tasaisena niin, että käden nostaminen aksentin kohdalla ei vaikuta rytmiin. Noston ei tarvitse olla suuri; juuri sen verran riittää, että sävel soi muita selkeämmin.

Summer of 69 – Bryan Adams

Tätä tekniikkaa käytetään monissa tunnetuissa kappaleissa kuten esimerkiksi Bryan Adamsin Summer of 69:ssä.

Kappaleen alkuriffissä soitetaan D5-sointua avoasemasta. Riffi on kahden tahdin mittainen kokonaisuus, jota kerrataan useamman kerran. Kummassakin tahdissa soitetaan 8-osanuotteja eli tahtiin mahtuu tällöin kahdeksan nuottia. Rytmi on koko ajan tasainen ja ensimmäisessä tahdissa soitetaan avoimet aksentit ensimmäisen ja neljännen sävelen kohdalle.

Pidä koko ajan pohjaan painettuna D5-sointua, jossa d-kieli soitetaan avoimena, g-kielen 2. nauha etusormella ja b-kielen 3. nauha nimettömällä. Aina aksenttien kohdalla soita sointu avoimena ja kaikki välisävelet dempataan. Tällä tekniikalla saadaan aikaan rytminen illuusio vaikka tosiasiassa koko ajan soitetaankin vain tasaisia 8-osanuotteja.

Demppausta voidaan soveltaa niin säestämiseen kuin melodia- ja soolosoittoonkin. Sitä kuullaan käytettävän myös nopeissa juoksutuksissa sooloissa ja perinteisessä riffisoitossa. Ota alkuun nämä harjoitukset haltuun niin siitä on hyvä jatkaa harjoituksia eteenpäin.

-Samuli

Tutustu palm mute -tekniikkaan “Heavy-komppauksen alkeet” -kurssilla

Lue myös: Heavy-komppauksen alkeet