Oman musiikin markkinointi ilmaiseksi

Nykyisin musiikin tekeminen ja julkaiseminen on helpompaa kuin koskaan aiemmin. Kotistudioiden laadun kehittyessä yhä useampi yhtye päätyy tuottamaan musiikkinsa itse. Vielä 20 vuotta sitten lähes ainoa tapa äänittää musiikkia oli ulkopuolisissa studioissa, joissa työskentely saattoi olla hyvin kallista. Yleinen tapa yhtyeille oli hankkia itselleen levytyssopimus, jossa levy-yhtiö maksoi parhaassa tapauksessa studiokulut mutta otti omansa takaisin levymyynnistä suurina prosenttiosuuksina.

Nykyteknologia on mahdollistanut hyvin tasokkaan äänenlaadun äänittämisen ja tuottamisen kotioloissa. Yhtyeille on mahdollista tuottaa julkaisutasoisia äänitteitä ilman ammattimaisia studioita. Toki tämä edellyttää, että soittajat hallitsevat äänittämiseen, miksaamiseen sekä masterointiin vaadittavat taidot. Mikäli nämä asiat ovat kunnossa voi oman musiikkinsa julkaista itse.

Julkaisua varten on niinikään olemassa useita eri kanavia, joista yleisö voi musiikin löytää. Tärkeimpänä seikkana on se, että bändi on jo onnistunut saavuttamaan yleisöä itselleen. Musiikki ei yleensä löydä kuulijoita ilman yleisöä. Kun yhtyeellä on omat kotisivut tai artistisivut eri sosiaalisen median alustoilla, voi se tiedottaa kuulijoitaan tulevasta julkaisustaan.

Pääasiallisesti julkaisut tehdään nykyään joko fyysisinä äänitteinä kuten cd-levyinä tai yleisemmin digitaalisina julkaisuina. Fyysinen julkaisu on oivallinen tuote, jota bändi voi myydä keikoillaan. Toki cd-levyjen painaminen maksaa ja vaatii myös graafisia suunnittelutaitoja levyn kansia varten.

Sen sijaan on mahdollista ladata musiikkia ilmaiseksi useisiin eri alustoihin internetissä, joihin voi yleisöään ohjata.

YouTube

YouTube on tätä nykyä yksi käytetyimmistä alustoista, joihin muusikot lataavat musiikkiaan. Lataamista varten käyttäjän on luotava YouTubeen oma profiili, joka on täysin maksutonta. Myöskin musiikin ja videoiden lataaminen on maksutonta mutta käyttäjän on osattava luoda kappaleestaan videotiedosto, joka lopulta ladataan palveluun. Yksi nykyajan trendeistä onkin, että muusikon on hallittava useita eri tekniikan osa-alueita soittamisen lisäksi. Onneksi on olemassa yksinkertaisia ohjelmistoja, joilla voi tehdä tiedostoja eri muodoissaan kuten iMovie.

Kun olet saanut ladatuksi kappaleesi YouTubeen, voit ohjata yleisöäsi sen pariin esimerkiksi uutisoimalla julkaisusta kotivisuilla sekä sosiaalisen median kanavilla. Lopulta itse kappaleen lataaminen johonkin palveluun ei ole vielä markkinointia vaan se, mitä teet saadaksesi kuuntelijoita julkaisun pariin.

Tästä syystä onkin oleellista, että sinulla on olemassa yleisöä, jolle tiedotat julkaisuistasi. Voit myös lähestyä alan lehdistöä ja internetpohjaisia zinejä uuden kappaleesi tiimoilta. Kun kirjoitat vetovoimaisen saatetekstin kappaleen oheen, saatat saada heidät kiinnostumaan musiikistasi ja julkaisemaan siitä artikkelin. Onkin hyvä olla tietoinen palveluista, jotka toimivat edustamasi musiikkityylin ympärillä. Pyri mainostamaan musiikkiasi oikeanlaiselle yleisölle. Ole tietoinen siitä, minkä ikäiset ihmiset keskimäärin kuuntelevat musiikkiasi, millä alueella heitä on enemmän ja mitkä ovat parhaat alustat heidän tavoittamiseensa.

Facebook, Instagram, TikTok, Spotify

Muusikon kannattaa luoda itselleen artistiprofiilit kunkin hetken käytetyimpiin sosiaalisen median palveluihin. Näitä ovat tällä hetkellä mm. Facebook, Instagram, TikTok sekä Spotify. Spotify ei sinänsä kuulu sosiaalisen median piiriin mutta nämä kaikki ovat kanavia, joissa voi musiikkiaan mainostaa ja julkaista.

Kaikkiin näihin palveluihin on maksutonta luoda käyttäjätili mutta Spotify-julkaisut maksavat kertaluontoisesti muutaman euron.

Usean tutkimuksen mukaan suurin osa nykynuorista löytää musiikkinsa TikTokista sekä muista vastaavista palveluista. Näihin sisällön lataaminen on ilmaista ja potentiaalista yleisöä niistä löytyy loputtomasti. Oleellinen seikka onkin tutustua kyseisen palvelun tapakulttuuriin. Esimerkiksi usean minuutin julkaisut ovat suurelle yleisölle liian pitkiä ja onkin tärkeää osata luoda mielenkiinnon herättäviä lyhyitä julkaisuja. Mikäli kuulija kiinnostuu tästä, ohjaa julkaisu hänet eteenpäin kohti artistin täyspitkiä julkaisuja.

Voit myös julkaista kuvan äänitystilanteesta ja linkittää kuvan oheen tekstin, jolla ohjaat kuulijan musiikin pariin. Nykykulttuuriin kuuluu hyvin nopeatempoinen julkaisuvirta, jossa kuulija viipyy vain muutaman sekunnin julkaisua kohden. Mikäli onnistut sillä saada kuulijan kiinnostumaan tulee julkaisussa olla selkeä linkki, josta pääsee yhdellä klikkauksella musiikin pariin.

Toisilla yhtyeillä voi julkaisu olla jopa melko irrelevantti kuva, jolla pyritään saavuttamaan yleisön mielenkiinto. Kuva ei välttämättä edes liity musiikkiin vaan ainoastaan myötäilee kunkin alustan kulttuuria. Kun yleisön saa kiinnostumaan tällä keinolla artistista se hakeutuu herkästi tämän tarjoamaan sisällön pariin. On siis oleellista pystyä omaksumaan yleiset vallassa olevat keinot, joiden avulla voit saavuttaa potentiaalisesti suuren yleisön.

Tästä syystä jos julkaiset 7 minuutin mittaisen kappaleen tähän uutisvirtaan, ei monen kärsivällisyys riitä siihen tutustumiseen. Tehokkaiden teaser-tyyppisten täsmäjulkaisuiden avulla saavutat yleisön kiinnostuksen, jotka kiinnostuttuaan seuraavat linkkiä musiikin pariin, joka voi olla esimerkiksi linkki YouTubeen.

Jalkatyö

Kääntöpuoli monessa digitaalisessa mediassa esiintyvällä artistilla on lopulta kovin etäiseksi jäävä kuva itsestä. Mikäli artisti edustaa lopulta ainoastaan kuvia sekä linkkejä saattaa hänestä tulla hyvin kertakäyttöinen tunne. Onkin tärkeää päästä myös ihmisten keskuuteen fyysisenä hahmona, joka on muutakin kuin uutisvirrassa vilahtava nimi.

Voit käydä omaa musiikkityyliäsi edustavien yhtyeiden keikoilla ja luoda niillä suhteita niin artisteihin kuin yleisöönkin. Voit käydä jakamassa flyereitä tai muita pieniä mainoksia suoraan kuulijoille. Mikäli saat tulostettua käyntikorttikokoisen lapun, jossa on linkki yhtyeen musiikkiin, saattaa muutama kuulija löytää yhtyeen tällä tavoin.

Pyri verkostoimaan alan ihmisten kanssa niin usein, mikäli pohjatyö on tehty hyvin, niin ns. puskaradio edistää asiaasi kuin itsestään. Moni kuulija löytää uutta musiikkia ystävän suosituksesta ja lopulta tämä ketju saattaa saada alkunsa fyysisestä kohtaamisesta artistin ja kuulijan kesken. Tässäkin voi hyödyntää digitaalista maailmaa, jolloin voit saada kohtaamisesta tuplahyödyn. Kun menet esittelemään musiikkiasi johonkin tiettyyn tapahtumaan, voit ottaa siellä itsestäsi kuvia kohtaamisesta kuulijan kanssa ja tämän luvalla julkaista kuvan sosiaalisessa mediassa. Tällöin suurempi yleisö saa kuvan kautta kokemuksen, että kyseessä on todellinen artisti, joka käy ihmisten parissa.

Toisissa musiikkipainotteisissa ravintoloissa saattaa dj olla halukas soittamaan asiakkaiden toiveita. Voit pyytää häntä soittamaan oman yhtyeesi musiikkia, jolloin kaikki ravintolan asiakkaat kuulevat kappaleen. Mikäli saat tätä kautta ihmiset kiinnostumaan, on tärkeää, että sinulla on olemassa alusta, josta musiikkiasi voi löytää kuten YouTube-kanava.

Keikkailu

Kenties tehokkain fyysisen markkinoinnin keino on keikkailu. Se että kuulija kokee musiikin ja yhtyeen livenä on elämyksenä ainutkertainen verrattuna kotona kuultuun digitaaliseen lataukseen. Kyseessä on sama ilmiö kuin kahden ihmisen välisessä keskustelussa. Mikäli tilanne tapahtuu vain tekstiviestien kautta, jää keskustelusta uupumaan valtava määrä tunnepohjaista informaatiota. Keskustelussa on suuressa roolissa ihmisen käyttämät ilmeet, eleet ja äänenpainot. Sama pätee myös musiikin kokemiseen, kun kuulijaa voi kokea musiikin kaikilla aisteillaan on se kokemuksena tällöin parhaimmillaan.

Keikalle pääsee kyllä ilmaiseksi, jonka hyöty voidaan mitata muillakin määreillä kuin palkkana rahassa. Mikäli keikka on onnistunut jää yleisölle siitä tunne, että tulevat mielellään uudelleenkin yhtyeen keikalle ja mahdollisesti ostavat heidän musiikkiaan. Keikalla voi olla yleisössä musiikkialan vaikuttajia, jotka kiinnostuessaan voivat viedä yhtyettä eteenpäin.

Itse keikkaa voit markkinoida sosiaalisessa mediassa sekä muilla omilla kanavillasi. Myös paikallislehdet ovat usein kiinnostuneita tiedottamaan alueen kulttuurialan tapahtumista, joista tiedotteita kannattaa myös lähettää lehdistöön.

Voit myös filmata keikkasi ja käyttää sitä myöhemmin markkinointivälineenä. Sitä kautta voit saada keikalle valtavasti lisänäkyvyyttä, jonka perusteella seuraavalle keikalle saattaa tulla lisää yleisöä. Nykyteknologia mahdollistaa myös tehokkaan livestriimauksen, ja voit tällä tavalla jakaa keikkasi reaaliaikaisesti jopa ulkomaita myöten.

Hyvässä markkinoinnissa yhdistyvät kaikki edellä esitetyt keinot. Muista kuitenkin ennen kaikkea keskittyä sisältöön eli mahdollisimman hyvään musiikkiin. Mikäli tämä asia on kunnossa tuottaa myös markkinointi hyviä tuloksia.

-Samuli