Kuukauden soolo ja treeni, helmikuu - Samulin blogi

Tässä blogissa aloitamme uuden treenisarjan, jossa joka kuun alussa otetaan käsittelyyn esimerkiksi soolo, riffi,...

February 07, 2018 Lisää kommentti

Yleinen kitara Opettaja Oppaat Samulin blog

Tässä blogissa aloitamme uuden treenisarjan, jossa joka kuun alussa otetaan käsittelyyn esimerkiksi soolo, riffi, komppikuvio tai jokin muu musiikillinen ilmiö. Käymme läpi asioita eri musiikin tyylilajeissa ja opit ymmärtämään paremmin kunkin genren estetiikkaa.

Tarkoitus on treenata annettua harjoitusta ohjeiden mukaisesti kuukauden ajan, jonka jälkeen voit postittaa Rockwaylle äänitteesi harjoituksesta ja saat siitä palautetta. Harjoitukset on rakennettu niin, että mikäli sinulla on soittotaustaa noin vuoden verran, pystyt saamaan ne annetussa ajanjaksossa haltuun. Käsien välinen perus synkronisaatio on oltava hallussa ja voit esimerkiksi soittaa A-blues asteikon sujuvasti ylös ja alas.

Suositeltavaa on soittaa tämä asteikko sekä soittaa ihan yleiselläkin tasolla käyttäen useampaa sormea otelautakädessä. Hyvä tapa on sormittaa asteikko niin, että kaikki 5. nauhan sävelet soitetaan etusormella, 6. nauhan sävelet keskisormella, 7. nauhan sävelet nimettömällä ja 8. nauhan sävelet pikkurillillä. Näin saat jokaisen sormen aktiiviseksi ja kun tämä soittotapa alkaa tuntua luonnolliselta, tulee käden liike minimaaliseksi, joka puolestaan helpottaa suunnattomasti soittoa.

 

Ensimmäinen harjoitussoolo

Valitsin ensimmäiseksi harjoitukseksemme bluessoolon A-sävellajissa. Blues on kitaramusiikin perusta ja jokaisen kitaristin tulisi osata soittaa jonkinasteinen bluessoolo. Tästä musiikin tyylistä juortaa juurensa koko länsimäinen kevyen musiikin tyyli. Niin disco- kuin metallimusiikkikin on syntynyt bluesin myötävaikutuksesta ja tässä genressä käytössä oleva 12 tahdin blueskierto luo pohjan koko modernille musiikille. Bluessooloissa käytettävä kieli on ydin, josta mm. rock ja pop musiikin soolot ammentavat ideansa.

Mikäli et ole vielä blues-sankari, kannattaa aloittaa vaikka tästä kurssista, jolla saat bluesin haltuun helposti:

[mks_button size="large" title="Bluesin jatkokurssi" style="squared" url="https://www.rockway.fi/kitara/bluesin-jatkokurssi/" target="_blank" bg_color="#ddb533" txt_color="#FFFFFF" icon="" icon_type="" nofollow="0"]

 

 

12 tahdin A-bluessoolo

[audio mp3="https://blog.rockway.fi/wp-content/uploads/2018/02/blues.mp3"][/audio]

[mks_button size="large" title="A blues tausta" style="squared" url="https://www.rockway.fi/kitara/taustanauhat/" target="_blank" bg_color="#1e73be" txt_color="#FFFFFF" icon="" icon_type="" nofollow="0"]

Käytä oheista taustaa soolon harjoitteluun. Voit valita joko hitaamman version, joka kulkee tempossa 82bpm tai nopeamman tempossa 106bpm. Valitse sivun ylhäältä Blues-kategoria, jonka alta löydät A Blues -taustan.

 

Likit

Harjoitussoolo sisältää muutamia erilaisia kitaratekniikoita, jotka on hyvä hallita tyylistä riippumatta. Käytössä on kielenvenytystekniikoita, melodian kuljetusta eri kielten läpi sekä double-stop likkejä, joiden soittoon sovelletaan hybridi pikkausta.

Kuten kaikki suuren kokonaisuudet, tämäkin soolo kannattaa harjoitella muutaman tahdin mittaisissa palasissa. Kun jokainen likki on treenattu erillisinä harjoituksina, laitetaan ne yhteen muodostaen soolokokonaisuuden.

 

1. likki

Ensimmäinen likki lähtee B-kielen 8. nauhasta kokosävelbendillä. Voit käyttää siihen mitä sormea tahansa mutta hyvä on käyttää vähintään kahta sormea, jolloin saat bendiin enemmän voimaa ja sitä kautta hallintaa.

Toinen tahti käyttää yksiäänistä melodialinjaa Am-asteikkoa pitkin. Slidet ja legatot helpottavat soittoa mutta tuovat saundiin myös oman fraseerauksellisen lisänsä. Voit lisätä näitä äänenkuljetustekniikoita tai halutessasi pikata jokaisen nuotin. Tärkeätä olisi pitää tempo tasaisena ja soitto puhtaana. Vuoropikkaus jouhevoittaa soittoa, joten kiinnitä huomiota myös plektrakäden työskentelyyn. Soita likki niin monta kertaa, että se on lihasmuistissa sekä ulkomuistissa. Voit keskittyä paremmin soittoon kun pääset eroon nuoteista.

 

2. likki

Toinen likki sisältää double-stop kuvioita, jotka on helppo soittaa hybridi pikkausta käyttäen. Soita yksittäiset sävelet plektralla ja tuplasävelet käyttämällä plektrakäden keskisormea sekä nimetöntä. Pidä kiinni triolirytmistä ja vältä ylimääräisten kielten huminaa niin vasemman kuin oikeankin käden demppauksella.

Toisessa tahdissa soitetaan D9 sointu. Voit soittaa sen joko niin, että pidät otelaudalla kaikkia viittä säveltä painettuna samaan aikaan tai soita aluksi pohja sävel, jonka jälkeen erikseen neljä ylintä säveltä. Kummassakin tapauksessa voit soittaa kolmen ohuimman kielen 5. nauhan sävelet nimettömällä barre-otteella. Voit ottaa sointuun pienen liu'un alaspäin, jotta soinnulla on selkeä lopetus.

 

3. likki

Seuraava likki sisältää yhden motiivin, eli musiikillisen aiheen. Soita triolirytmillä ensimmäiset kolme säveltä ja niiden perään ohuimmalta E-kieleltä kokosävelbend esimerkiksi pikkurilliä käyttäen. Tätä seuraa sama motiivi mutta bend soitetaan 7. nauhalta puolisävelbendinä nimettömällä.

3 likin jälkimmäinen osio alkaa kokosävelbendillä E-kielen 7. nauhalta. Tätä seuraa melodialinja A-bluesasteikkoa pitkin neljällä ohuimmalla kielellä. Tähän on hyvä soveltaa vuoropikkaustekniikkaa.

 

4. likki

4 likki sisältää lähinnä 8-osasäveliä. Bluesissa rytminen fraseeraus on yleensä kolmimuunteista, eli soita 8-osanuotit ns. sufflena äläkä tasajakoisesti.

Seuraava tahti jatkaa 8-osalinjaa pyörien lähinnä D7-arpeggion ympärillä. Tahdin loppuun soitetaan lyhyt triolipohjainen double-stoplikki.

 

5. likki

Viimeinen likki alkaa lyhyellä double-stopilla. Soita kumpikin 5. nauhan sävel käyttämällä plektrakäden keskisormea ja nimetöntä. Lisää tähän vielä hammeria käyttäen G-kielen 6. nauha.

Soolo viimeistellään ns. turn around-likillä, jollainen usein liitetään 12 tahdin blueskierron loppuun. Soita A-kielen sävelet plektralla ja ohuimman E-kielen sävelet plektrakäden keskisormella tai nimettömällä.

Viimeinen tahti sisältää kaksi 7-sointua, joista puuttuu kummastakin kvintti. Ensimmäinen on F7 ja viimeinen E7, joka on dominanttisointu A:lle.

 

Treenimetodi

Harjoittelussa on hyvä asettaa itselleen tavoitteita. Niitä on hyvä asettaa niin itse harjoitusten kuin niihin käytettävän ajankin suhteen. Treenimetodeilla on valtava merkitys siihen, mitä nopeasti uusi asia voidaan omaksua. Niin kuin on olemassa erilaisia soittotekoiikoita on myös harjoittelutekniikoita, joiden soveltuvuus vaihtelee niin soittajan kuin harjoituksenkin mukaan.

Yleinen ohje on, että harjoittelu kannattaa pitää säännöllisenä ja harjoitukset lyhyinä ja selkeinä. Tämänkertainen soolo on mahdollista saada haltuun kuukaudessa ja kannattaa suhteuttaa käytettävä harjoittelutekniikka omaan lähtötasoon.

 

Treenirutiini

Edellä kävimme läpi 5 likkiä ja aikaa niiden hajoitteluun on kuukausi. Voit harjoitella esimerkiksi kuuden päivän sykleissä, joita kerääntyy yhteensä viisi kappaletta kattaen 30 päivää. Kuusi päivää pitää sisällään 5 päivää harjoittelua ja yhden lepopäivän soittamisesta. Oletetaan, että päivittäistä harjoitteluaikaa on puoli tuntia. Toisinaan voi olla hedelmällisempää harjoitella useammassa erässä kuin yhtenä sessiona. Esimerkiksi kaksi 15 minuutin pätkää saattavat pitää sinut vastaanottavaisempana uudelle tiedolle kuin yksi puolituntinen.

Ensimmäisen likin kohdalla voit harjoitella soolon aloittavaa bendiä 10 minuuttia. Käytä siihen eri sormia sekä ja keskity bendin hyvään vireeseen. Pyri myös siihen, että saat pidettyä sävelen soimassa koko tahdin ajan. Seuraavat 20 minuuttia voit käyttää toisen tahdin harjoitteluun, joka on teknisesti vaativampi. Pyri ensimmäisenä päivänä siihen, että opit likin ulkoa. Soita sitä niin hitaasti, että pystyt soittamaan sen puhtaasti. Kun osaat likin ulkoa, ala pikkuhiljaa nostamaan tempoa. Pidä joka kerralla soittotekniikka sekä sormitus samana. Mitä enemmän teet toistoja, sitä varmemmaksi tulet soiton kanssa.

Sovella samaa metodia kaikkiin likkeihin. Opettele soitettava asia ulkoa, jonka jälkeen on helpompi keskittyä teknisiin sekä fraseerauksellisiin seikkoihin. Kun etenet seuraaviin likkeihin, voit aina soittokerran alussa kerrata edelliset harjoitukset, jotta ne pysyvät lihasmuistissa.

Bluesin haltuun helposti:

[mks_button size="large" title="Bluesin jatkokurssi" style="squared" url="https://www.rockway.fi/kitara/bluesin-jatkokurssi/" target="_blank" bg_color="#ddb533" txt_color="#FFFFFF" icon="" icon_type="" nofollow="0"]

Kun olet saanut kaikki likit harjoiteltua voit alkaa yhdistelemään niitä. Niiden yhdistäminen kokonaisuudeksi ei käy automaattisesti vaan tee tämä vaihe myös tarvittavalla hitaudella. Kiinnitä huomiota asemavaihtoihin ja likkien luonnoliseen soljumiseen edellisestä seuraavaan.

Kun olet valmis, äänitä ja filmaa soolosi taustanauhan kanssa tai ilman ja lähetä se meille. Kaikki soolot arvioidaan anonyymisti ja saat kehittymisestäsi rakentavaa palautetta.

 

Hyviä treenihetkiä!!

-Samuli

Saatat myös pitää

Yleisin kitarakomppi: Harjauskomppi


Tässä blogissa availen hieman lisää komppauksen alkeita, mitkä soveltuvat niin akustiselle- kuin sähkökitarallekin...


December 04, 2019

Tears In Heaven -kappaleen intro


Tässä blogissa esittelen kuuluisan kappaleen intron, joka on soitettu akustisella kitaralla. Tulen esittelemään...


November 27, 2019

Fraseerausta Steve Morsen tyyliin


Tässä blogissa esittelen tunnetun kitaramelodian, jonka avulla opit lisäämään fraaseerausta soittoosi vibraaton sekä...


November 20, 2019