Kuukauden soolo, kesäkuu - Samulin blogi

PDF:  kesäkuun soolo, heavy Soolo mp3:  kesäkuun soolo, heavy Soolon tausta mp3:  kesäkuun soolotausta, heavy

June 06, 2018 Lisää kommentti

kitara Samulin blog

PDF:  kesäkuun soolo, heavy

Soolo mp3:  kesäkuun soolo, heavy

Soolon tausta mp3:  kesäkuun soolotausta, heavy

Tässä blogissa esittelen uuden Kuukauden Soolon, jonka PDF-tiedosto sekä mp3:t ovat ladattivissa yllä olevista linkeistä. Tällä kertaa tyylilajina on melodinen heavy, jossa pääsemme käyttämään erilaisia soittotekniikoita sovellettuna melodisiin linjoihin. 

Soolo etenee hyvin tyypillisen sointukierron päälle, joka on Am, F, C sekä G. Soolon sävelvalinnat nojaavat vahvasti taustan sointuihin ja melodia etenee niin asteikkomaisesti kuin arpeggioitakin hyödyntäen.

Jos vaikuttaa, että tekniikkasi kaipaa terästystä, muistuta mieleen tämä kurssi:

TAPPING-KOULU

Kappale etenee keskitempossa nopeudella 120 bpm Am-sävellajissa. Nopeimmat soolossa käytettävät aika-arvot ovat 16-osanuotteja ja mikäli ne tuntuvat liian haastavilta, harjoittele soolo sellaisessa tempossa, jossa voit soittaa sen virheettä. Tämän jälkeen voit nostaa tempoa noin 5 bpm-lukemaa kerrallaan ja edetä tällä metodilla kohti 120:tä.

Niinkuin kaikki soolot on tämäkin hyvä harjoitella pienissä osissa. Soolo on jaettavissa sointuvaihdosten mukaisiin palasiin, jotka voi lopulta yhdistää yhdeksi kokonaisuudeksi.

Ota kukin soolon osa yksi kerrallaan haltuun. Kiinnitä huomiota kunkin likin sormitukseen sekä soittotekniikkaan. Pyri toistamaan kuvio aina identtisenä ja virheettä niin saat sen nopeammin haltuun.

1.

 

Soolo alkaa double-stop bendillä, joka kestää ensimmäisen tahdin ajan. Pidä b-kielen sävel painettuna samalla kun venytät g-kielen säveltä kokosävelaskeleen verran.

Toinen tahti jakautuu kolmeen neljän nuotin ryhmään. Voit siis harjoitella erikseen ensimmäiset neljä nuottia, tämän jälkeen seuraavat neljä nuottia ja lopulta neljä viimeistä. Kiinnitä huomiota myös koko kuvion rytmiin.

2.

Toinen tahti alkaa b-kielen kokosävelbendillä. Tähän kannattaa käyttää nimetöntä, jolloin saat soitettua helposti e-kielen sävelen, jota seuraa samanlainen b-kielen venytys.

Toisessa tahdissa on 16-osanuotteja käyttävä kuvio. Patterni käyttää kahdeksaa säveltä, jolloin tahdissa tulee siis kaksi samankaltaista kuviota, joissa aloitussävel muuttuu. Soita kaksi ensimmäistä säveltä pull-offia käyttäen ja neljä seuraavaa vuoropikkaamalla. Kuvion kaksi viimeistä säveltä soitetaan myös pull-offilla. 

Voit myös lisätä halutessasi legaton määrä jos mikäli et halua vuoropikata kaikkia välisäveliä.

3.

Kolmannessa osassa soitetaan C-soinnun päälle. Tässä kohdassa käytössä on hitaampia aika-arvoja, jolloin voit keskittyä vibraatoon sekä muuhun fraseeraukseen.

4.

Ensimmäisen sointukierron viimeisessä osassa soitamme G-soinnun päälle erilaisia arpeggiokkäännöksiä.

Aika-arvoina on lähinnä trioleita soitettuna kolmelta ohuimmalta kieleltä. Voit soveltaa tässä halutessasi sweep- tai vuoropikkausta. 

Älä paina arpeggioita soittaessasi kaikkia säveliä pohjaan samanaikaisesti vaan sormita yksi sävel kerrallaan ja pyri muutenkin soolon jokaisessa kohdassa mahdollisimman puhtaaseen sointiin.

5.

Toinen sointukierto alkaa hieman riffimäisellä kuviolla. Tämä on käsitteenä hyvä lisä myös sooloihin poiketen hieman totutummasta lineaarisesta soitosta.

Likin pohjana toimii dempatut a-sävelet d-kieleltä. Näiden lisäksi kuviossa on liikkuva melodinen linja, joka kulkee g- ja b-kielillä. Voit soittaa kaikki sävelet tässä kuviossa käyttämällä plektran alaslyöntejä.

6.

Tässä osiossa käytetään taas hitaampia aika-arvoja antaen tilaa fraseeraukselle ja tulkinnalle. Voit myös halutessasi lisätä soittoon esimerkiksi liukuja tai legatosoittoa.

7.

Soolon seitsemäs osa hyödyntää taas hieman riffimäistä soittoa sekä suuria intervallisia liikeitä. 

Ensimmäisessä tahdissa soitetaan Cadd9-arpeggion ympärillä. Tähän voit soveltaa pelkkiä plektran alaslyöntejä ja demppaa kaksi paksuinta kieltä. Tällä tavoin liikkuva melodinen linja g- ja d-kielellä tulee soida avoimena, jolloin se myös erottuu muiden sävelten joukosta paremmin. 

Toisessa tahdissa soiteaan kahden oktaavin käsittävä kuvio, joka etenee liukuja käyttäen Cadd2-arpeggion mukaisesti. 

8.

Soolon viimeinen osa alkaa selkeällä melodisella fraasilla. Voit siinä keskittyä vibraaton laatuun; onko se nopeata vai hidasta, pientä vai suurta.

Toisessa tahdissa soitetaan oktaaviotteilla liikkuva melodia neljäsosanuoteilla. Voit soittaa sekä d- että b-kielen samalla plektraniskulla mutta demppaa niiden välissä oleva g-kieli niin, ettei se pääse soimaan. Oktaaviotteilla saat melodiaan enemmän massaa, joka on myös hyvä tehokeino harkiten käytettynä.

Muista myös plektrakoulumme:

PLEKTRAKOULU

-Samuli

 

 

Saatat myös pitää

Yleisin kitarakomppi: Harjauskomppi


Tässä blogissa availen hieman lisää komppauksen alkeita, mitkä soveltuvat niin akustiselle- kuin sähkökitarallekin...


December 04, 2019

Tears In Heaven -kappaleen intro


Tässä blogissa esittelen kuuluisan kappaleen intron, joka on soitettu akustisella kitaralla. Tulen esittelemään...


November 27, 2019

Fraseerausta Steve Morsen tyyliin


Tässä blogissa esittelen tunnetun kitaramelodian, jonka avulla opit lisäämään fraaseerausta soittoosi vibraaton sekä...


November 20, 2019