Kahdeksan sormen tapping

Kahdeksan sormen tapping on hyvin edistynyt kitaransoittotekniikka, jota vain harvat kitaristit käyttävät. Tapping-tekniikassa tuodaan plektrakäden sormet myös otelaudalle ja sävelet soitetaan kummallakin kädellä legatoa käyttäen. Tämä tekniikka mahdollistaa hyvin laajojen melodioiden soittamisen samalla kielellä, jossa plektrakäsi toimii ikään kuin otelautakäden jatkeena.

Tutustu aluksi legatotekniikkaan tällä kurssilla.

Hammer ja pull-off

Tappingissa huomio kiinnittyy helposti vain plektrakäteen, joka nyt myös operoi otelaudalla. Mutta tämä vaikuttaa myös otelautakäteen. Normaalitilanteessa plektrakädellä aina näpätään kieli soimaan, jota painetaan sormella otelaudalla. Tässä tapauksessa kuinkin kieliä ei näpätä lainkaan vaan kaikki sävelet soitetaan joko hammerilla tai pull-offilla. Hammerissa sormi lyödään kielelle, jolloin sävel alkaa soimaan ilman erillistä kielen näppäämistä. Pull-offissa sormi nykäistään kieleltä pois, jolloin kieli alkaa soimaan nykäisyn vaikutuksesta.

Tapping

Tappingissa plektrakäden sormi lyödään otelaudalle halutun sävelen kohdalle, jolloin sävel alkaa soimaan. Lyönnin on oltava tarkka ja napakka mutta voimaa siinä ei juuri tarvita. Tapping voidaan tehdä millä tahansa sormella ja tutustu tekniikkaan tällä kurssilla.

Kahdeksan sormen tapping on pitkälle viety tapping tekniikka, jossa hyödynnetään kaikkia muita sormia paitsi peukaloita. Voimme sen avulla luoda sävelketjuja, joissa aluksi soitetaan neljällä otelautakäden sormella, jota jatketaan neljällä plektrakäden sormella. Tekniikka vaatii paljon totuttelua mutta niin kuin kaiken muunkin, myös tämän voi saada haltuun säännöllisellä ja kärsivällisellä harjoittelulla.

Australialainen kitaristi T.J. Helmerich käyttää yksinomaan kahdeksan sormen tappingia pääasiallisena soittotekniikkanaan.

Harjoitukset

Ensimmäisissä harjoituksissa totutellaan käyttämään kaikkia sormia otelaudalla. Aluksi soitetaan hammerilla paksuimman e-kielen 5. nauha otelautakäden etusormella. Tämän jälkeen soitamme plektrakäden etusormella hammerilla sama sävel oktaavia korkeammalta eli 17. nauhalta. Lopuksi sormi nykäistään pois pull-offilla, jolloin taas 5. nauha alkaa soimaan ja voit soittaa harjoituksen luupilla monia kertoja putkeen.

Pyri soittamaan kumpikin sävel samalla äänenvoimakkuudella eli dynamiikalla ja käyttämään tasaista rytmiä. Pidä kummankin käden liike mahdollisimman pienenä ja rentona.

Tämän jälkeen toistetaan sama harjoitus niin, että käytämme kummankin käden keskisormia yhden nauhavälin ylempää. Otelautakäden keskisormella soitetaan 6. nauha ja plektrakäden keskisormella 18. nauha.

Seuraavaksi soitetaan sama harjoitus käyttämällä kummankin käden nimettömiä yhtä nauhaväliä ylempää.

Ja lopuksi tehdään vielä sama harjoitus käyttäen pikkurillejä kummassakin kädessä. Tämä on useimmille soittajille vaikein osio, joten tee harjoitus hitaasti ja huolellisesti. Kun toistat harjoituksen puhtaasti sekä oikein tarpeeksi monta kertaa, alkaa se tarttua lihasmuistiin.

Seuraavissa harjoituksissa yhdistetään sormipareja niin, että aluksi kummassakin kädessä käytetään etu- ja keskisormia. Sitten vuorossa ovat etusormet sekä nimettömät ja lopuksi etusormet ja pikkurillit.

Harjoituksessa soitetaan järjestyksessä hammereilla otelautakäden etusormi, keskisormi, plektrakäden etusormi ja keskisormi. Jätä sormet otelaudalle aina kun olet soittanut sen lopuksi palaamme takaisin päin käyttäen pull-offeja. Tämän jälkeen voit aloittaa saumattomasti harjoituksen alusta ja soveltaa siihen edellä esitettyjä sormipareja.

Etu- ja keskisormet käytössä
Etusormet ja nimettömät käytössä
Etusormet ja pikkurillit käytössä

Lopulta otetaan käyttöön kaikki sormet niin, että otelautakäden sormet soittavat järjestyksessä vierekkäiset nauhat 5., 6., 7. sekä 8. ja plektrakäden sormet soittavat perään samat sävelet oktaavia ylempää eli nauhat 17., 18., 19. ja 20. Melodisesti ylöspäin mentäessä käytetään hammereita ja alaspäin tultaessa pull-offeja.

Tämän harjoituksen jälkeen voit soveltaa samaa tekniikkaan eri kielillä sekä eri asteikkoihin. Se tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia tarjoten uudenlaisia saundeja oman musiikin luomiseen.

-Samuli

Lue myös: Tapping – sointuihin eloa

Lue myös: Tapping-tekniikalla tähtiin